بولتون: پوتین می‌تواند با استفاده از ضعف غرب پیروز شود

                                                                        بولتون

تهران- ایرنا- جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هنوز می‌تواند با استفاده از ضعف غرب پیروزی را از آن خود کند.

به گزارش ایرنا، بولتون در یادداشتی که بامداد سه‌شنبه در روزنامه تلگراف انگلیس منتشر شد، نوشت: سال ۲۰۲۳ برای اوکراین و نشان دادن قدرت و عزم غرب به روسیه، چین و ایران تعیین کننده است.

وی افزود: اگر واشنگتن و لندن در ۱۲ ماه آینده به اوکراین کمک نکنند تبعات منفی آن در ورای میدان نبرد کنونی احساس خواهد شد.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مدعی شد: در حالی که بلندپروازی‌های هسته‌ای تهران و پیونگ یانگ بسیار تهدیدکننده است و تهدید وجودی چین به چالش بزرگی برای غرب در قرن حاضر تبدیل می‌شود، نباید لزوم پرداختن به سرنوشت اوکراین را نادیده گرفت.

این سیاستمدار افراطی آمریکایی گفت: به رغم امتیازات قابل توجهی مانند روحیه مبارز جمعیت اوکراین، کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی زیاد لندن و واشنگتن و کشورهای پیشرو اروپای شرقی و عملکرد ضعیف نیروهای روسیه در هوا، زمین و دریا، اقتصاد اوکراین در بدترین وضع قرار دارد و بخش زیادی از کی‌یف به تلی از خاک تبدیل شده است.

وی افزود: فنلاند و سوئد در تصمیمی شگفت‌آور خواهان پیوستن به ناتو هستند، اما شرکای نظامی و تجاری روسیه ، مسکو را ترک نکرده‌اند. متاسفانه کشوری مثل ترکیه از آن جمله است. اگر رجب طیب اردوغان بار دیگر (احتمال با تقلب) به ریاست جمهوری انتخاب شود پیوستن ترکیه به ناتو در سال ۲۰۲۳ به یک مساله مهمی تبدیل خواهد شد.

بولتون با اشاره به اختلافات و ضعف‌هایی که در مورد رویکرد اروپایی‌ها در قبال اوکراین دارند، تاکید کرد: مساله واقعی اتحادیه و عزم غرب است.

وی افزود: آمریکا هم مشکلاتی دارد. رسانه‌های آمریکایی بیشتر از انتقاد کردن از اختلافات سیاسی داخلی میان جمهوریخواهان لذت می‌برند. در گزارش‌های مخالفت گروه کوچکی از انزواطلبان جناح راست سیاسی با کمک مداوم واشنگتن به اوکراین برجسته می‌شود و تهدید شدیدتر «ترقیخواهان» چپگرا را نادیده می‌گیرند.

بولتون در پایان یادداشت خود نوشت: عملکرد نظامی روسیه در ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت. شاید موضع سیاسی پوتین ضعیف‌تر شده و مشکلات اقتصادی روسیه بیشتر شود. اما هر روز که عقب‌نشینی نیروهای مسکو از اوکراین به تاخیر می‌افتد به مشکلات داخلی غرب افزوده می‌شود. آمریکا و انگلیس همچنان به راهبردی نیاز دارند که بتوانند «سال نوی مبارک و پیروزی‌بخشی» را مردم اوکراین رقم بزنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *