شب یوسف ثبوتی در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه پانزدهم دی‌ماه ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی فرهنگان زنجان به نشانی: زنجان، سعدی جنوبی، بنای تاریخی ایستگاه راه‌آهن برگزار خواهد شد.

شب  پروفسور یوسف ثبوتی

 

ششصد و پنجاهمین شب از سلسله شب‌های بخارا اختصاص یافته است به استاد دکتر یوسف ثبوتی. این نشست در عصر پنجشنبه پانزدهم دی‌ماه ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی فرهنگان زنجان برگزار می‌شود.
یوسف ثبوتی اول شهریور ۱۳۱۱ در شهر زنجان متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی خود در زادگاهش در سال ۱۳۲۹ به‌طور هم‌زمان در دو رشته کشاورزی و فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. پس از پایان تحصیلات در دوره کارشناسی، برای دریافت درجه کارشناسی ارشد به دانشگاه تورنتو در کانادا رفت و پس از آن در دانشگاه شیکاگو به تحصیل اخترفیزیک نزد استادان صاحب‌نام سوبرامانیان چاندارسخار و اوون چمبرلین پرداخت. او در سال ۱۳۴۲ مدرک دکتری خود را دریافت کرد و با سمت استادیاری در دانشگاه نیوکاسل در انگلستان مشغول به تدریس شد. در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت با سمت دانشیاری در دانشگاه شیراز مشغول به تدریس شد. پایه‌گذاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه و تأسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز، که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد، از جمله کارهای پژوهشی ایشان بوده است.
در سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل فعالیت‌های مستمر علمی به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان سوم مفتخر شده است.
در این مراسم استادانی همچون: محمدرضا خواجه‌پور، ماندانا فرهادیان، سعدالله نصیری قیداری، حمیدرضا خالصی‌فرد، الوند بهاری، مختار مهدی‌زاده و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد. همچنین از کتاب «علوم پایه زنجان» (داستان بنیان‌گذاری مرکز تحصیلات تکمیلی) به روایت استاد ثبوتی و به کوشش ماندانا فرهادیان که از سوی نشر نی منتشر شده است، رونمایی می‌شود.
شب یوسف ثبوتی در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه پانزدهم دی‌ماه ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی فرهنگان زنجان به نشانی: زنجان، سعدی جنوبی، بنای تاریخی ایستگاه راه‌آهن برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *