اسیدی کردن هوا جدیدترین راهکار دانشمندان برای محافظت در برابر کووید

این یافته و ایده‌ای جذاب است. این مدل نشان می‌دهد که تزریق اسید نیتریک به هوای ساختمان از طریق سیستم تهویه آن ممکن است احتمال عفونت را برای افراد به میزان ۱۰۰۰ برابر کاهش دهد. این امر تنفس اسیدی قوی را شامل می‌شود، اما احتمالا نباید مضر باشد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ – ۱۸ دی ۱۴۰۱

فرارو- در چین یکی از نشانه‌های شیوع بیماری تنفسی افزایش فروش سرکه است. طب عامیانه می‌گوید زمانی که سرکه را می‌جوشانید بخار‌های غنی از اسید استیک هوا را از عوامل ایجاد کننده سرفه پاکسازی می‌نماید. ممکن است جنبه‌ای از حقیقت در این باور عامیانه وجود داشته باشد، زیرا یک راه مطمئن برای بی ضرر کردن ویروس‌های معلق در هوا، مانند سارس – کووید -۲ عامل کووید -۱۹ می‌باشد. در نتیجه، می‌توان با اسیدی کردن قطرات مایعی که حامل آن عامل ویروسی هستند این کار را انجام داد.

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، «تامار کوهن» از انستیتو فناوری فدرال سوئیس در لوزان و “توماس پیتر” همکار او در زوریخ بر این باورند که این کار را می‌توان تنها با اسید قوی‌تر از استیک برای مثال نیتریک به خوبی انجام داد. آنان در مطالعه‌ای که اخیرا نتیجه آن در مقاله‌ای در نشریه Environmental Science and Technology منتشر شد اشاره کردند هنگامی که اسید نیتریک در یک قطره قرار می‌گیرد شرایطی بسیار دشوار را برای ویروس ایجاد می‌کند.

گام منطقی بعدی مطالعه تاثیر ویروس‌های هوای غنی از اسید نیتریک بر روی ویروس‌های انتقال یافته از ذرات معلق در هوا بود. با این وجود، قوانین ایمنی زیستی آنان را از انجام این کار منع می‌کرد. در نتیجه، آنان از یک مدل رایانه‌ای بر اساس نتایجی که جمع آوری کرده بودند استفاده کردند.

مدل پیشنهادی برای ویروس‌های آنفولانزا در هوای معمولی اتاق بسیار مضر بود و ذرات آنفولانزا توسط آن ظرف مدت چند دقیق غیر فعال شدند. با این وجود، غیر فعال ساختن عامل ایجاد کووید -۱۹ کار دشواری بوده است چرا که در هوای معمولی اتاق می‌تواند برای روز‌ها فعال بماند، اما کاملا آسیب ناپذیر نیست چرا که اگر اسیدیته هوا به اندازه کافی افزایش یابد قطرات در کمتر از یک دقیقه به تله مرگ تبدیل می‌شوند.

این یافته و ایده‌ای جذاب است. این مدل نشان می‌دهد که تزریق اسید نیتریک به هوای ساختمان از طریق سیستم تهویه آن ممکن است احتمال عفونت را برای افراد به میزان ۱۰۰۰ برابر کاهش دهد.

این امر تنفس اسیدی قوی را شامل می‌شود، اما احتمالا نباید مضر باشد. غلظت مورد نیاز برای از بین بردن سارس – کووید -۲ کمتر از یک دهم سطح ایمن قانونی برای محل کار در آمریکا و بسیاری از اروپا است.

این که آیا حتی با این درجه از مطمئن بودن نتیجه پژوهش افراد واقعا مایل به پذیرش هوای اسیدی در ازای محافظت ویروسی هستند یا خیر نکته‌ای است که در آینده روشن خواهد شد. با این وجود، یکی از پیامد‌های آشکار این کار آن است که استفاده از ماسک در ساختمان‌هایی مانند موزه‌ها و کتابخانه‌ها که مملو از اشیاء و وسایلی هستند که اسید برای شان مضر می‌باشد و هوای آن مراکز برای کاهش و نه افزایش اسیدیته پاکسازی می‌شود ارزش توجه و تمرکز را دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *