معاون سیاسی حزب مؤتلفه: پایداری‌ها پس از سهم‌خواهی، فرصت‌طلبی و تنگ‌نظری جایی بین مردم و انقلاب ندارند/ حل مشکلات مردم در مجلس با فرافکنی و پرونده‌سازی راه به جایی نمی‌برد

معاون سیاسی حزب موتلفه درباره افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد مسئولان گفت: دولت و مجلس در حل مشکلات مردم موفق نبودند و به نظر می‌رسد حداقل نیمی از ترکیب فعلی مجلس در دور آینده تغییر خواهد کرد.تضارب آراء مبتنی بر خیرخواهی مردم و نه سهم‌خواهی یقینا موجب رشد است.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه گفت: دولت و مجلس در حل مشکلات مردم موفق نبودند و به نظر می‌رسد حداقل نیمی از ترکیب فعلی مجلس در دور آینده تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا مهدی عرب‌صادق معاون سیاسی حزب موتلفه درباره آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده گفت: عرصه انتخابات مجلس در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۸ از لحاظ تغییرات آرایش و نتیجه انتخابات، قابل توجه خواهد بود.اگر بخواهیم آرایش اصولگرایان را تعریف کنیم، باید ابتدا ببینیم چه کسانی اصولگرا هستند! قبیله گرایانی که چند شعار انقلابی هم می‌دهند و در خلوت بر طبل منیت سهم‌خواهی می کوبند، از مسیر امامین انقلاب فاصله دارند و حال ممکن است خود را اصولگرا هم بنامند.

وی افزود: البته نو اصولگرایی هم مطرح است که اصول “نو” شدنی نیست و اصول معرفتی و انقلابی ثابت و پایدار است. اما اصلاح در شیوه‌های حرکت بر مبانی اولی نامش حکمرانی است و می‌توان مشروط به شرایطی آن را حکمرانی نو نامید که در این مجال، فرصت بحث آن نیست.

عرب‌صادق تصریح کرد: اصولگرایی در عقلانیت، اصالت و انقلابی گری است. حال ببینیم چه کسانی آن را دارند، که اگر با این شاخص متر کنیم، اصل اصلاح‌طلبی در اصولگرایی است یا اصلاح طلبانی داریم که اصولگرا هم باشند پس از بحث در این مصادیق هم گذر می‌کنیم.

اصولگرایان فعالیت‌های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده‌اند

وی افزود: حال در گروه اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی مجلس آغاز شده و ما در موتلفه اسلامی برحسب فرمایش رهبر انقلاب، بر جذب حداکثری نیروها و نخبگان انقلاب می‌کوشیم و مشی ما این است که در بین دوستان خود در پی دشمن نباشیم، با کسی برخوردی نداریم و کار خودمان را پیش می‌بریم تا در عمل به وظیفه اعتقادی و ملی خود که تشکیل مجلس انقلابی دوازدهم است بکوشیم. این متر و معیار ماست و انفعال و سهم‌خواهی معنایی ندارد و بر وحدت نیروهای انقلاب می‌کوشیم‌ و این انقلابی گری فراتر از اصولگرایی است.

معاون سیاسی حزب موتلفه درباره فعالیت‌های انتخاباتی احتمالی قالیباف و لاریجانی  گفت: بر اساس شرایط حاضر، آقایان لاریجانی، قالیباف و کسانی دیگر در صحنه انتخابات نقش آفرینی خواهند کرد. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان هم در بین ائتلاف‌های اصلی و موثر هستند، باید تلاش شود این جریان‌ها و اشخاص باهم جمع و ید واحد شوند و عقلانیت اصیل انقلابی را که آقای لاریجانی گفتمان آن را مطرح کرده و در “حکمرانی نو”  آقای قالیباف پیاده و اجرا کرده به سرنوشت نواصولگرایی مطرح شده در قبل دچار نشود.

وی تصریح کرد: تقویت اصولگرایی با شیوه‌های نوین حکمرانی و حاکمیت قانون اساسی در جامعه حاصل خواهد شد.آنچه مسلم است حزب موتلفه اسلامی بر اساس مصوبات شورای مرکزی خود در اقتدا به رهبری، تلاش بر وحدت نیروهای انقلاب و افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات، به صورت فعال بر نقش حزبی خود در انتخابات عمل می کند.

مردم رابطه مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم را یکدست و مبتنی بر تعارف می دانند

عرب‌صادق افزود: آقای قالیباف در اداره مجلس موفق بوده است البته این تفاوت دارد با اینکه بگوییم مجلس موفق بوده است یا خیر و ایشان تلاش‌های موثری در طراحی مجلس خواهند داشت، ری برندینگ مطرح شده ابتکار خوبی است اما باید پایه گفتمانی داشته باشد. آقای لاریجانی هم شبکه منسجم و یکپارچه کارآمد خود را در انتخابات بکارخواهد گرفت.اگر در این کنش‌ها وحدت و تقسیم کاری صورت گیرد و آورده انتخاباتی شان با شورای ائتلاف و وحدت جمع شود می‌توان گفت مجلس دوازدهم توفیقاتی خواهد داشت. ضمن آنکه نباید فراموش شود، جریان اصلاح طلب یا اصلاح طلبانی موسوم به جریان اعتدال در ۱۴۰۲ نقش جدی‌تری نسبت به ۹۸ خواهند داشت.

عرب‌صادق درباره احتمال مشارکت مردم در انتخابات مجلس آینده گفت: مردم‌ از وضعیت معیشتی خود راضی نیستند و رابطه مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم را یکدست و مبتنی بر تعارف می دانند که مشکلات آنها را حل نکرده است، دولت هم نتوانسته برنامه‌های خود را اقناعی برای مردم روشن کند و این نگرانی مردم برای شرایط انتخابات آتی خوب نیست. دولت در آواربرداری پسا روحانی باید از کابینه کارآمدتری خصوصا در بخش اقتصادی استفاده می‌کرد. البته دولت قبل به اعتماد عمومی ضربه جدی زد و دولت وظیفه دارد این موضوع را ترمیم کند. اعتماد عمومی سرمایه نظام است و ترمیم این بی اعتمادی لازمه مشارکت حداکثری است‌.البته رابطه دو طرفه است و نفس مشارکت بالا در انتخابات، بسیاری از مشکلات اعم از اقتصادی و فرهنگی را مرتفع می‌کند.

پایداری‌ها پس از سهم‌خواهی، فرصت‌طلبی و تنگ‌نظری جایی بین مردم و انقلاب ندارند

معاون سیاسی حزب موتلفه درباره آنکه جبهه پایداری با توجه به نگاهی که به مسائل کلان دارد چقدر مورد توجه اصولگرایان است؟ گفت:  برادران ما در‌ پایداری یا سایر گروه‌ها و تشکل‌ها تا زمانی که به مردم و نظام خدمت می‌کنند جایشان در قلب جریان اصولگرایی است و از جایی که به سهم‌خواهی، فرصت طلبی، تنگ‌نظری و دنیاطلبی روی آوردند دیگر جایی بین مردم و انقلاب ندارند.

حل مشکلات مردم در مجلس با فرافکنی، پرونده‌سازی و سیاسی کاری راه به جایی نمی‌برد

وی ادامه داد: عملکرد نمایندگان جبهه ی پایداری و البته همه نمایندگان در مجلس باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. نظارت بر دولت با مچ گیری فرق می‌کند، حل مشکلات مردم در مجلس با فرافکنی و پرونده سازی و سیاسی کاری راه به جایی نمی‌برد، حال ما خود را انقلابی بنامیم اصلا هر اسم دیگری، ولی این رفتار سیاسی ماست که جایگاه ما را مشخص می‌کند. گرد و خاک در‌ پهنه سیاسی به منظور سهم‌خواهی چشم مردم را سوزانده و نباید جا پای مجمع روحانیون مبارز گذاشت.

حزب موتلفه در طول عمر دیرینه‌اش هیچ انحرافی نداشته است

عرب صادق درباره نگاه حزب موتلفه به جریان اصولگرایی گفت: موتلفه اسلامی، حزب ۶۰ ساله انقلاب و سنگ زیرین آسیاب بوده و تقویت انقلاب و حرکت بر مسیر ولایت اصلی ترین مرام و مشی آن بوده است. باید بدانیم هر نوگرایی باید بر پایه اصول دیرینه و عمیق معرفتی باشد.در شورای مرکزی و بدنه حزب تمام کفش‌های حزبی با معیار ولایت سنجیده می شود و دبیران کل ما از یاران دیرینه امامین انقلاب بوده  و نکته مهم این بوده که در طول عمر دیرینه اش هیچ انحرافی نداشته و ما خود را موظف بر پاسداری از این سرمایه می‌دانیم.

جریان انقلابی و شرایط کشور نیازمند حضور لاریجانی در انتخابات است

معاون سیاسی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آقای لاریجانی با توجه به رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آیا برنامه‌ای برای حضور در انتخابات آتی خواهد داشت؟ گفت: لاریجانی سرمایه اصلی نظام است. پیش از اینکه آقای لاریجانی بخواهد به صحنه بیاید یا نیاید، نیاز جریان انقلابی و شرایط کشور حضور وی در انتخابات است. او می‌تواند طیف واقع بینی را رهبری کند که بر پایه عقلانیت اصیل انقلابی ، برای ضرورت‌های کشور تولید مسئله و راهکار ارائه دهد.امروز شکل گیری یک مجلسی که با نظارت دقیق و تخصصی به دولت کمک کند نیاز کشور است. حضور آقای لاریجانی را زمینه وحدت حداکثری می‌دانم.

حداقل نیمی از ترکیب فعلی مجلس در دور آینده تغییر خواهد کرد

 عرب‌صادق در پاسخ به این سوال، یکی از نکات مهم در انتخابات‌های گذشته عدم حضور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بود چقدر ضرورت دارد تا در انتخابات آینده نظارت استصوابی و نظارت شورای نگهبان به شکلی باشد تا زمینه تایید صلاحیت نمایندگان مورد اعتماد مردم فراهم شده و موجب افزایش حضور حداکثری مردم شود؟ گفت: اینکه فکر کنیم‌ صدای مردم، شیپور اپوزیسیون نظام است اشتباه است. اگر احترام به قانون در کشور نهادینه شود مشکلات زیادی از مردم حل می‌شود و اگر مشکلات حل نشد، این گروه هایی که مدنظر شما هستند خود عامل مشکلات مردم هستند و این صحیح نیست که ما آنها را صدای مردم‌ بنامیم. البته جزئی از احاد ملت ایران و اکثرا معتقد به نظام هم هستند و طبیعتا اگر سابقه‌ای در مشکل آفرینی برای نظام و مردم نداشته باشند با نظر شورای محترم نگهبان وارد انتخابات هم خواهند شد.

معاون سیاسی حزب موتلفه درباره افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد مسئولان گفت: دولت و مجلس در حل مشکلات مردم موفق نبودند و به نظر می‌رسد حداقل نیمی از ترکیب فعلی مجلس در دور آینده تغییر خواهد کرد.تضارب آراء مبتنی بر خیرخواهی مردم و نه سهم‌خواهی یقینا موجب رشد است.

اصلاح‌طلبان راه خود را از بخش تندروی این جریان جدا کنند

عرب‌صادق در باره ضرورت حضور اصلاح طلبان در انتخابات  گفت:  توصیه من به اصلاح طلبان معتقد به چارچوب‌های نظام و قانون اساسی این است که راه خود را از بخش تندروی اصلاح طلبان جدا کنند. اگر کسی برای نظام و مردم مفید باشد همه باید برای رفتن او به مجلس اهتمام کنیم. حال‌جناح سیاسی اش هرچه که باشد.ولی امروز در اصلاح طلبان کمتر این افراد را می یابیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *