دانشنامه هشت جلدی نیشابور بزرگ در دانشگاه تهران رونمایی می‌شود

دانشنامه هشت جلدی «نیشابور بزرگ»، دوم بهمن ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، «دانشنامه نیشابور بزرگ» در هشت جلد به کوشش تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر امید مجد استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به تألیف رسیده است.

در این اثر، اطلاعات جامعی از شهر نیشابور تاریخی و نیشابور بزرگ جدید گردآوری شده است. جلد اول شامل تاریخ نیشابور از آغاز دوره هخامنشیان تا پایان دوره پهلوی اول است. جلدهای دوم تا چهارم نیز شامل مشاهیر و رجال نیشابور کهن است که در آن به هشت هزار نام از اهل علم و دانش، دین، لشکری و امیر، وزیر و فقیه و محدث، هنرمند و کاتب، موسیقیدان، پزشک و ریاضیدان و … تا شروع سده چهاردهم اشاره شده است.

جلد پنجم شامل کلیه اطلاعات شهرشناسی از نظر جغرافیای طبیعی، صنعتی، کشاورزی، انسانی و زمین‌شناسی، مراکز گردشگری و بقاع متبرکه و آثار ثبت‌شده میراث فرهنگی و باستان‌شناسی است.

در جلد ششم و هفتم به تفصیل به معرفی روستاهای نیشابور بزرگ پرداخته شده است و هر روستا را به طور کامل معرفی می‌کند. جلد هشتم و پایانی این اثر سترگ، بحث مستوفایی از زبان و آداب و رسوم و فرهنگ و افسانه‌های نیشابوریان را در خود جای داده است. این اثر در انتشارات کمیسیون ملی یونسکو به چاپ رسیده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مراسم رونمایی از دانشنامه هشت جلدی «نیشابور بزرگ»، دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *