مهمترین اخبار اجتماعی ایرنا در روز نهم فروردین ۱۴۰۳؛ جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

تهران- ایرنا- بسته اخبار گروه جامعه ایرنا در روز پنجشنبه نهم فروردین ۱۴۰۳ به موضوعاتی همچون افزایش پنج برابری جرایم رانندگی، صدور بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳، گزارشی از پشت پرده ‌خرید و فروش اموال دزدی و دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال، آخرین وضعیت تردد در جاده‌ها و اعلام استان‌های دارای شدیدترین تصادفات رانندگی در نوروز پرداخته است.

به گزارش ایرنا، در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته (پنجشنبه ۹ فروردین) را با هم مرور می‌کنیم، امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه‌های اجتماعی همراه بود که گزیده این اخبار را شامل افزایش مبالغ جرایم رانندگی، آمار تصادفات یوزپلنگ با خودور، وضعیت تردد در جاده های کشور و به بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال جاری پرداخته است.

 

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

مبلغ جرایم رانندگی به طور میانگین ۵ برابر شد

رئیس پلیس راهور فراجا هدف افزایش نرخ جرایم رانندگی را بازدارندگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان دانست و گفت: با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت برای افزایش مبلغ جرایم، نرخ جریمه ها به طور متوسط پنج برابر شده است.

سردار تیمور حسینی اظهار داشت: جرایم رانندگی متخلفانی که اقدام به تخلف کرده و از رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی امتناع می‌کنند، ۳ تا ۴ درصد افزایش خواهد داشت.

وی بیشترین میزان افزایش جریمه را مربوط به رانندگی در حالت مستی دانست که با مصوبه اخیر دولت با افزایش ۷ برابری روبرو شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع افزایش جرایم رانندگی و تاثیر آن بر اصلاح رفتار رانندگی و کاهش آمار جانباختگان سوانح رانندگی افزود: مردم باید بدانند که افزایش جریمه های تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب تخلف شده اند؛ بنابراین اگر کاربران ترافیکی و رانندگان رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، مطمئناً مورد اعمال جریمه قرار نخواهند گرفت، در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه هم نخواهد شد.

همچنین گروه جامعه ایرنا روز پنجشنبه نهم فروردین، گزارشی با عنوان «انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم» درباره ضرورت افزایش جرایم تخلفات رانندگی منتشر کرد. براساس اطلاعات این گزارش، مناسب‌سازی و افزایش نرخ و هزینه جرایم رانندگی ابزار پلیس برای کنترل حوادث ترافیکی و حفظ جان شهروندان است که این خواسته فراجا پس از وقفه ۹ ساله توسط دولت سیزدهم پاسخ داده شد.

مطابق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، میزان جریمه‌های نقدی متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی و تأیید وزارتخانه‌های دادگستری، کشور و راه و ترابری و تصویب هیأت وزیران قابل تعدیل است که البته این مهم از حدود یک دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.

متن کامل گزارش حوزه انتظامی و حوادث گروه جامعه ایرنا ارا اینجا بخوانید.

 

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

آمار تصادف با یوزپلنگ از ابتدای نوروز صفر بوده است

رئیس پارک ملی توران با اشاره به اینکه از ابتدای تعطیلات نوروز تا امروز آمار تصادف با یوز در جاده میامی – عباس آباد صفر بوده است، گفت: تا سال گذشته هر سال به طور میانگین ۷ تا ۸ تصادف در این محور داشتیم که امسال تا امروز ( ٩ فروردین) هیچ تصادفی در این جاده رخ نداده است.

علی اکبر قربانلو تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ و همزمان با آغاز طرح مردمی حفاظت از یوز ایرانی در جاده میامی-عباس آباد در این طرح مشارکت داشتند.

وی افزود: برآورد ما این است که این میزان تا پایان طرح یعنی تا پایان روز ۱۴ فروردین به بیش از ۴۰۰ نفر برسد و این رقم مشارکت در تاریخ حفاظت مردمی از این گونه در ایام نوروز در این منطقه بی سابقه است.

رئیس پارک ملی توران تاکید کرد: تمامی این افراد با هزینه شخصی و همراه با وسیله نقلیه شخصی از بیش از ۱۰ استان کشور از تمامی نقاط کشور حضور داشتند که این امر باعث دلگرمی ما در این منطقه شده است.

 

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

اکنون تردد در همه محورهای کشور پرحجم اما روان است

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه تردد در همه محورهای کشور پر حجم اما روان است، گفت: محور هراز و چالوس نیمه سنگین و محور جنوب به شمال چالوس به تهران در روزهای ۱۲ و ۱۴ فروردین یک طرفه خواهد بود.

سردار حسن مومنی درباره علت تصادفی که در محور سمنان رخ داده و منجر به مرگ ۹ نفر از هموطنان شد، اظهار داشت: خواب آلودگی، انحراف به چپ و برخورد با خودرویی که اصفهان می‌آمد دلیل این تصادف بود؛ بارها از هم وطنانمان خواسته‌ایم هنگام خستگی و خواب آلودگی از رانندگی پرهیز کنند. اگر راننده در شرایط خواب آلودگی رانندگی نمی‌کرد، این حادثه دلخراش اتفاق نمی‌افتاد.

سردار مومنی درباره برنامه پلیس راه کشور برای موج بازگشت مسافران نوروزی گفت: روز یکشنبه ۱۲ فروردین و سه‌شنبه ۱۴ فروردین محور جنوب به شمال چالوس مسدود و یک طرفه خواهد بود تا هموطنانمان که به استان‌های شمالی سفر کرده‌اند، برای بازگشت مشکلی نداشته باشند.

 

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بخشنامه‌ای جزئیات دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

میرهاشم موسوی بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویب‌نامه جلسه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ شورایعالی کار درباره تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۳ ارسال و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری را اعلام کرد.

مطابق اعلام رئیس سازمان تامین اجتماعی، واحدهای اجرایی مکلفند ضمن اطلاع رسانی به کارفرمایان مشمول قانون تامین اجتماعی مراتب را به هنگام دریافت فهرست و حق بیمه ماهیانه رعایت کنند.

در این بخشنامه آمده است: حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال اعلام می‌شود همچنین سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۲ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۲۳۰ هزار و ۲۶ ریال اعلام شده است.

 

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

پشت پرده ‌خرید و فروش اموال دزدی/دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال!

برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند البته یکی از دغدغه‌های مالباختگان نیز پیدا نشدن این اموال است که تقریباً همه آن در شبکه مالخرها هضم می‌شود و سوال اینجاست سرنوشت اموال مسروقه چه شده و چرا هیچ‌گاه یافت نمی‌شوند.

ابتدا باید گفت که هدف اصلی مالخران خرید کالای ارزان‌تر از قیمت واقعی آن است که همین مسئله اموال سرقتی را به بهترین گزینه تبدیل می‌کنند. علاوه بر این مالخرها سارقان را بیش از پیش به انجام سرقت تشویق می‌کنند. این افراد فقط شامل کسانی نمی شود که خرید اموال مسرقه را حرفه خود قرار داده باشند و اگر افراد عادی هم با علم و حتی حدس اینکه مالی مسروقه است آن را خریداری کنند مرتکب جرم مالخری خواهند شد و طبق قانون مجرم هستند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی برای مالخری یا همان جرم خرید اموال مسروقه، مجازات تعیین شده است. مجازات مالخری در ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی مشخص شده است و آمده است که : هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از ۶ ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

جزئیات کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

جرایم رانندگی ۵ برابر شد/اعلام بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳

 

شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان است؟

جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روزها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.

در اطلاعیه ستاد نوروزی این جمعیت آمده است: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا امروز نهم فروردین ۱۴۰۳ با بکارگیری ۱۳۴ هزار و ۱۲۱ نفر (رشد ۷۶ درصدی) از کادر و نیروهای داوطلب همچنین آماده باش همه مراکز عملیاتی شامل چهار هزار و ۲۵۸ پایگاه و پست‌های نوروزی، خدمات مختلفی به شهروندان ارائه شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از عملیات‌های امدادی هلال‌احمر، بیشترین حوادث جاده‌ای از سوی هلال‌احمر در استان‌های اصفهان، فارس و مازندران پوشش داده شده و براساس عملیات فنی رهاسازی انجام شده، شدیدترین تصادفات نوروزی در جاده‌های استان‌های کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ داده است.

جزئیات بیشتر از اطلاعیه ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *