سودای تشکیل حکومتی دینی در اسرائیل توسط جریان راست افراطی افراطیون اسرائیلی، چه هدفی دارند و چگونه می‌اندیشند؟ / فایل صوتی‌ای که همه چیز را افشا کرد

مائوز گفته بود بزرگترین کمک زنان به کشور این است که آنان با کمک خدا ازدواج کنند و خانواده‌ای باشکوه تشکیل دهند. او که به تازگی پستی در دولت اسرائیل یافته سودای رستگاری یهود را در سر می‌پروراند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ – ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

 

فرارو- “آوی مائوز” معاون وزیر در دفتر نخست وزیر اسرائیل در حال تاسیس یک نهاد دولتی است که هدف خود را “از بین بردن هویت سکولار” اسرائیل معرفی کرده است. روزنامه “هاارتص” اسرائیل به ده‌ها فایل صوتی ضبط شده از سخنرانی‌ها و مقاله‌ای منتشر شده توسط او و مرشدش خاخام “زوی تائو” دست یافته که نقشه آنان برای به زعم خود “نزدیک کردن اسرائیل به رستگاری” را آشکار می‌سازد.

به گزارش فرارو به نقل از هاارتص، این همان چیزی است که آویگدور (آوی) مائوز از زمانی که حزب نوام را به دستور خاخام خود “زوی ئیسرائیل تائو” در ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی تاسیس کرد منتظر آن بود. زمانی که دولت “تغییر” تحت رهبری “نفتالی بنت” در دوره بیست و چهارم کنست (پارلمان) اسرائیل روی کار آمد نوام بخشی از اپوزیسیون آن دولت شد. اکنون پس از انتخابات برگزار شده در تاریخ ۱ نوامبر و تشکیل یک دولت تازه و کاملا راستگرا آزمون واقعی فرا رسیده است. همان طور که مائوز گفته بود ” رابطه بین بیت میدراش (موسسه مطالعات تورات) و سیاست زمانی سنجیده می‌شود که ما بخشی از ائتلاف باشیم”.

نوام در فهرست مشترک با حزب صهیونیسم مذهبی در انتخابات اخیر اسرائیل شرکت کرد. اکنون مائوز از سوی نتانیاهو به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست وزیری منصوب شده و قرار است نهادی را با هدف “اقتدار امنیت هویت” ایجاد کند. در اوایل دوره تشکیل حزب مائوز اعلام کرده بود که هدف اصلی او در سیاست ایجاد یک “اقتدار دولتی مانند اداره طبیعت و پارک‌ها در چارچوب یک وزارتخانه دولتی” خواهد بود. ایده او “حفاظت از مردم” به زعم خود و “ایجاد مقری برای کشف و خنثی سازی تاثیرات بیگانگان بر دولت اسرائیل” معرفی شده است.

مائوز گفته است: “ما باید از مردم و دولت خود در برابر نفوذ افراد بیگانه که از کشور‌ها و بنیاد‌های بیگانه می‌آیند محافظت کنیم”. با این وجود، مائوز قصد ندارد در همین جا متوقف شود. او گفته است: “من بسیار خوشحال خواهم شد که از قدرت کافی برای انتصاب وزیر آموزش و پرورش به منظور پاکسازی کل سیستم آموزشی از هرگونه نفوذ خارجی و افزودن یهودیان، سنت، میراث یهودی و صهیونیسم به سیستم آموزشی برخوردار باشیم”.

«قانون شریعت یهود فراتر از هر قانونی است»؛ سودای تشکیل حکومتی دینی در اسرائیل توسط جریان راست افراطی/ نقشه‌ای برای

بدگمانی و انزواگرایی

برای درک این که چه عاملی مائوز ۶۶ ساله را هدایت می‌کند و درک مقیاس تغییراتی که او می‌خواهد در اسرائیل انجام دهد باید با آموزه‌های مرشد او خاخام “زوی تائو” آشنا شویم.

تائو که در سال ۱۹۳۸ در اتریش به دنیا آمد در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی پس از جان سالم به در بردن از هولوکاست به همراه خانواده اش در هلند به تنهایی وارد اسرائیل شد. او در اسرائیل به سرعت به یکی از نزدیک‌ترین شاگردان خاخام “زوی یهودا کوک” در بیت المقدس تبدیل شد. کوک مربی معنوی جنبش “گوش امونیم” بود. تائو گفته بود در مقابل واقعیت واقعی که الهی و پنهان است واقعیت فیزیکی را فریبنده یافت. از نظر او تنها افراد معدودی از جمله زوی یهودا کوک و پدرش خاخام “آوراهام اسحاق کوک” می‌توانند دیالکتیک پنهان الهی را کشف کنند، آن را در طول تاریخ تشخیص دهند و نقشه پیچیده رستگاری را رمزگشایی کنند.

تائو در طول زمان به شدت با برنامه‌های علوم انسانی و اجتماعی ارائه شده در مدارس و دانشگاه‌های اسرائیل مخالفت کرد و استدلال نمود که مسیحیت و به ویژه کلیسا‌های اروپا قصد دارند قداست قوم یهود را لکه‌دار کنند.

از آن زمان به این سو تائو به زعم خود به مبارزات متافیزیکی‌اش ادامه داده و دست بلند و ناپاک مسیحیت را در برنامه‌های درسی مدارس در هر سطح و مقطعی شناسایی کرده و از همکاری با آنان خودداری ورزیده است.

خاخام تائو که همه رسانه‌ها را تحقیر می‌کند هرگز حتی با روزنامه‌نگاران یهودی ارتدکس افراطی نیز مصاحبه‌ای انجام نداده است. به همین ترتیب، “آوی مائوز” علیرغم این واقعیت که چندین منصب عمومی ارشد را برعهده داشته اولین مصاحبه مطبوعاتی خود را تنها در سال گذشته انجام داد. (از آن زمان به این سو او مصاحبه‌های متعددی را عمدتا با رسانه‌های دست راستی انجام داده است). هدف اصلی دکترین آوی مائوز تحقق سیاسی اندیشه خاخام تائو است.

ایده‌های او در ده‌ها ساعت سخنرانی سیاسی که مائوز برای فعالان حزب ارائه کرده آمده است. هاارتص به فایل صوتی ضبط شده با صدای مائوز دست پیدا کرده که حاوی مطالبی درباره جهان‌بینی و برنامه‌های سیاسی او می‌باشد.

«قانون شریعت یهود فراتر از هر قانونی است»؛ سودای تشکیل حکومتی دینی در اسرائیل توسط جریان راست افراطی/ نقشه‌ای برای

انکار سیاست

مائوز در تاریخ ۶ ژوئیه ۱۹۵۶ میلادی با نام “آویگدور فیشهایمر” در یک خانواده مذهبی -صهیونیست در حیفا به دنبال آمد. او و همسرش گالیت ۱۰ فرزند دارند. او با سازمان‌های حامی شهرک نشین‌های یهودی همکاری داشته است. او خود اعتراف کرده که ” برای یهودی سازی الجلیل، نقب و بسیاری از شهرک‌های یهودیه و السامره (کرانه باختری) ” کار کرده است. او حین تحصیل دروس دینی به خاخام تائو نزدیک شد. در همان دوره مائوز در جنبش برای آزادی یهودیان اتحاد جماهیر شوروی فعال بود. در آن دوره او برای اولین بار با “بنیامین نتانیاهو” که در آن زمان سفیر اسرائیل در سازمان ملل بود ملاقات کرد و تاثیر عمیقی بر او گذاشت. او از آن زمان به نتانیاهو وفادار بوده است. در آغاز دهه ۲۰۰۰ میلادی در دولت‌های “ایهود باراک” و “آریل شارون” مائوز به عنوان مدیر کل وزارت کشور مشغول به کار شد و پس از آن در وزارت مسکن اسرائیل کار کرد.

تائو باور داشت که باید شاگردانی را پرورش داد که از طریق مطالعه تورات و آموزه‌های خاخام‌ها “آوراهام ییتزاک” و “زوی یهودا کوک” هدایت شوند و با مسیر حرکت به سوی رستگاری آشنا شوند. به باور تائو واقعیت با تغییر در “آگاهی ملی” تغییر خواهد کرد و نه با فعالیت سیاسی. او اغلب تاکید می‌کند:”کل جهان بر آگاهی استوار است”.

او در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی گفته بود:” ما سیاستمدار نیستیم. قدرت ما همه گفته‌ها در واژگان ما به عنوان مربیان و اهل تورات است. بر ما واجب است که نور و اعتقاد بیش تری به آن اضافه کنیم. اگر بتوانیم کمی روحیه مردم خود را ارتقا دهیم کار بزرگی انجام داده ایم”. او توصیه کرده بود که خاخام‌ها نباید حکومت تشکیل دهند. او گفته بود: “خاخام‌ها سال‌ها تورات آموخته‌اند آیا می‌دانند چگونه ارتش، اقتصاد، سیاست و جامعه را مدیریت کنند؟ آیا آنان می‌دانند چگونه لوله را تعمیر کرده یا بیماران را شفا دهند”؟ او توصیه کرد که خاخام‌ها نباید در کاری که وظیفه شان نیست دخالت کنند.

دشمن جدید

تائو سال‌ها به شاگردان‌اش دستور داد به نخست وزیر کشور بی احترامی نکنند. از نظر او آنان به خواست خدا برای رهبری قوم یهود در دوره رستگاری (که با ظهور جنبش صهیونیستی آغاز شد) انتخاب شده بودند. شاگردان تائو ملزم به شرکت در یادگیری فشرده چند ساله در سطح پس از متوسطه بودند و در مورد چگونگی ارتباط با قدوسیت ملی و “روح” جمعی که در درون قوم یهود ساکن است آموزش دیده بودند. به آنان آموزش داده شده بود که نفوذ نیرو‌های ناپاک مسیحی و نمایندگان آنان در میان یهودیان در دانشگاه ها، رسانه ها، نظام آموزشی و دستگاه قضایی را شناسایی کرده و از آن نهاد‌ها محافظت کنند.

با این وجود، اکثر اسرائیلی‌ها چیزی در مورد تائو و حلقه او نمی‌دانستند. او از مداخله در سیاست خودداری می‌ورزید و گفتمانی محتاطانه و محترمانه با رهبران اسرائیل داشتدر سال ۲۰۰۶ میلادی پیروان تائو حزب نوام را تاسیس کردند. تائو به این نتیجه رسیده بود که زمان ورود به عرصه سیاسی و ایجاد تغییرات عمیق در شخصیت و ویژگی کشور فرا رسیده است. چرخش سیاسی ناشی از نظریه متافیزیکی رستگاری او بود.

تائو مطابق با آموزه‌های خاخام کوک معتقد بود که رستگاری مرحله اول خود را به پایان رسانده است که جوهر آن تشکیل بدن ملی بود. این مرحله به همان اندازه که مادی بود توسط صهیونیست‌های سکولار رهبری می‌شد و ظاهرا به نظر می‌رسید که مملو از بدعت است. مرحله دوم و آخر رستگاری از دید او مرحله مقدس یا روح بخشیدن یعنی ارائه دین به بدن یا تزریق این روح دینی به بدن ملی می‌باشد. در این مرحله پیش بینی می‌شد که یهودیان سکولار تشخیص دهند که آنان نیز با روح جمعی یهودی ارتباط دارند. این همان چیزی است که آنان را به راه اندازی پروژه صهیونیستی و تلاش برای اتصال روح به بدن در قالب اتحاد دین و دولت سوق داده است.

تائو توضیح می‌دهد بین مراحل دوره‌ای از گذار وجود دارد که طی آن ارزش‌های ملی گرایی و مظاهر آن که زیربنای مرحله مادی است فرو می‌ریزند. آن دوره که پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ میلادی آغاز شد با پسا صهیونیسم و با تحقیر آن نسبت به ایدئولوژی‌های بزرگ شناخته می‌شود. خلاء ارزش‌هایی که در این دوره شکل گرفت قرار بود با شور و شوق مذهبی پر شود که جایگزینی معنوی فراهم کند و راه را برای اتحاد بین دین و دولت هموار سازد.

با این وجود، تائو معتقد بود نه تنها پیشرفت مطلوب به سوی اتحاد دین و دولت آغاز نشده بود بلکه اسرائیل روندی شدیدا قهقرایی را پیمود و نیروی رستگاری متوقف شده بود. مائوز گفته بود: “این روندی عجیب و غریب و رمزآلود است. دولت اسرائیل در حال از دست دادن شخصیت یهودی خود بوده است”. از دید تائو دشمنان بزرگ در این مسیر پست مدرنیته، سازمان چپگرا، گروه‌های اصلاح طلب و دانشگاهیان بودند.

«قانون شریعت یهود فراتر از هر قانونی است»؛ سودای تشکیل حکومتی دینی در اسرائیل توسط جریان راست افراطی/ نقشه‌ای برای

زمانی برای روایت نیست

تائو اشاره کرده که ویرانی‌ای که پست مدرنیته به وجود آورده شبیه به آتش سوزی است بدون جهت و هدف و خالی از ایدئولوژی یا ارزش. تائو این وضعیت را اضطراری اعلام کرد و به شاگردان اش گفت آن چه در سالیان اخیر رخ داده مردم اسرائیل را در آستانه فاجعه‌ای معنوی قرار داده است. خاخام “شلومو آوینر” شاگرد و دوست خاخام تائو و یکی از اعضای حزب نوام نوشته بود: “وقتی خانه در حال سوختن است باید از بالای ریه‌های خود فریاد بزنید کمک! یک بمب در حال تیک تاک است. این آتش از غرب، از پادشاهی هرج و مرج، پادشاهی باطل، پادشاهی اینترنت، پادشاهی ابطال همه ارزش‌ها در حال گسترش است. دیگر فرقی بین زن و مرد نیست. کسانی که معتقدند خانواده‌ای متشکل از یک مرد، یک زن و یک کودک است بلافاصله متهم به همجنسگرا هراسی و بدوی بودن می‌شوند”.

تائو “نفتالی بنت” نخست وزیر پیشین را “عامل پست مدرنیته” خواند و بخاطر مشارکت سیاسی او با “آیلت شاکد” یک زن سکولار از وی انتقاد کرد. در فوریه ۲۰۱۹ میلادی زمانی که شهرداری بیت المقدس استفاده از پوستری که روی آن نوشته شده بود “بابا+مامان=خانواده” را ممنوع کرد، تائو و مائوز متوجه شدند که تنها راه پیش روی شان ایجاد یک حزب مستقل است.

مائوز درباره تاسیس نوام گفته بود: “وقتی دیدیم ما را ساکت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند پوستری به این سادگی و وضوح را در بیت المقدس پخش کنیم برای مان روشن شد که چاره دیگری جز تاسیس حزب نداریم”. حزب نوام تصمیم گرفت از ورود زنان و سکولار‌ها به فهرست انتخاباتی خود جلوگیری نماید.

ترس اردوگاه تائو در مواجهه با پست مدرنیته در اینجا نهفته است: اگر تمایزات دوتایی که در سنت بنیادی، طبیعی و اولیه قلمداد شده اند مبهم در نظر گرفته شوند نتیجه آن خواهد بود که تمایز بین یهودی و غیر یهودی نیز مبهم و یا بی معنا خواهد شد. از دید تائو هنگامی که منحصر به فرد بودن یهودیان زیر سوال می‌رود در مورد لزوم وجود دولت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی تردید ایجاد می‌شود و آن کشور به “دولت همه شهروندان اش” و نه صرفا یهودیان تبدیل می‌شود.

مائوز گفته بود هدف پست مدرنیته محو کردن هویت‌ها می‌باشد. او گفته بود: “ابتدا به سراغ حذف هویت شخصی می‌روند سپس هویت خانوادگی پس از آن هویت ملی و در نهایت به هویت یهودی ما خواهند رسید. فرزندان ما آموزش می‌بینند تا هویت‌ها را محو کنند شک و تردید در دل فرزندان ما القا می‌شود. وقتی بزرگ می‌شوند پر از شک و تردید هستند و می‌پرسند: آیا ما حقی نسبت به زمین داریم؟ چه کسی گفته روایت یهود درست است؟ شاید روایت فلسطینیان درست باشد. این وضعیت در حال ورود به نظام آموزشی ماست”.

مکابیان و یونانیان

اعضای نوام از نظر خود تجسم معاصر مکابیان زمانه ما هستند: “فرزندان نور” که در کنار خدا علیه غرب و نمایندگان آن هلنی گرایان چپ در رسانه‌ها و دانشگاه‌ها در حال نبرد می‌باشند. تائو گفته بود: “ما اجازه نخواهیم داد که پسران و دختران مان برای آزمایش بیماری یا همان شیطنت آموزشی و عوام فریبی پست مدرن تبدیل به خوکچه هندی شوند. ما با آشوبگری، شهوت، فساد و تباهی مبارزه خواهیم کرد”.

مائوز در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در آستانه تشکیل دولت فعلی اسرائیل در کنست گفت: “ما اینجا هستیم تا تاریکی را بیرون کنیم همان گونه که حشمونی‌ها با یونانیان جنگیدند ما نیز آمده ایم تا علیه کسانی که یهودیت را جعل کرده و در ظاهر روشنفکر و لیبرال در تلاش برای ایجاد یک دین جدید هستند اقدام کنیم دینی که بیگانه از عطر یهودیت اصیل است”.

تائو نیز گفته بود: “باید از نفوذ یونان آزاد شویم. امروز نیز در میان ما نیرو‌های جنگ فرهنگی علیه روح بیگانه‌ای که بر شخصیت کشورمان مسلط شده است حضور دارند. امروز هلنی سازی وزارت آموزش و دانشگاه‌ها را کنترل می‌کند و به طور فزاینده‌ای در حال کنترل روح ارتش اسرائیل است. ما از این درگیری نمی‌ترسیم. در آن نیز ما پیروز خواهیم شد! تورات، نور، تمام اسرائیل را زنده خواهد گذاشت. ما باید از هر تاثیری که بیگانه از روحیه یهودی است رها شویم”. به گفته مائوز “مردم اسرائیل در اعماق قلب خود خواهان یهودیت معتبری هستند که ما در کوه سینا دریافت کردیم”.

فهرست سیاه و عوامل آن

اگر اسرائیلی‌ها آن گونه که مائوز مدعی است مشتاق شکل صحیح یهودیت هستند چگونه است که نیرو‌های به زعم او ناپاک تا این جا، موفق بوده‌اند. مائوز به وجود “منابع خارجی”، “دولت‌های خارجی» با “وجوه خارجی” و “سرمایه عظیم” استناد می‌کند که “با نیرنگ و دسیسه” عواملی را در مناصب کلیدی “در سیستم‌های دولتی اسرائیل» جاسازی کرده اند. مائوز سخنرانی‌های زیادی ایراد کرده تا نشان دهد چگونه ناپاکی به زبان و فرهنگ اسرائیل نفوذ کرده و یهودیان اسرائیل را با استفاده از “مهندسی آگاهی” شستشوی مغزی داده است.

او می‌گوید: “قدرت در اسرائیل به گروهی از یهودیان یقه سفید پنهان شده در پشت صحنه داده شده افرادی که نمی‌توان آنان را نقد کرد و کسی آنان را نمی‌شناسد. این افراد کشور اسرائیل را به یک وضعیت غیرعادی سوق می‌دهند. عنوان “دولت یهود” در حال تبدیل شدن به یک شعار توخالی و خالی از محتوای واقعی است. حاکمیت آنان مطلق و غیرقابل تعرض است و در دستگاه‌های قضایی، آموزشی و رسانه‌ای هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند”.

هدف مائوز افشای دشمن و سازمان‌ها و شیوه فعالیت و معرفی آن به مردم است. با این وجود، از دید او این تنها اقدامات دشمن نیست که باید افشا شود بلکه هویت واقعی دشمنان نیز باید فاش شود و این کار با تهیه نمودار‌های تبارشناسی روابط اقتصادی، شخصی و ایدئولوژیک بین “بازوهای” مختلف دشمن انجام خواهد شد. مقالات دیگری که توسط “نوام” تهیه شده است با عناوینی، چون “چگونه سازمان‌های لیبرال و دولت‌های خارجی وزارت آموزش را کنترل می‌کنند” و ” همین افراد و نهاد‌ها مفهوم جنسیت را در ارتش اسرائیل تغییر داده اند” منتشر شده اند.

دولت یهودی فراگیر

مائوز و تائو قصد دارند برنامه پاکسازی خود را از مدارس آغاز کنند. یک سند داخلی که توسط خاخام تائو تهیه شده است بیان می‌کند “زهر پست مدرنیستی” از “پایین‌ترین درجات تحصیلی” تزریق می‌شود. “پاکسازی” وزارت آموزش تنها بخش کوچکی از برنامه‌های بسیار گسترده‌تر مائوز است. هدف اصلی او و همراهان‌اش تبدیل عرصه عمومی در اسرائیل به یک فضای مذهبی است روندی که مستلزم تجدید نظر در “وضعیت موجود” است وضعیتی که توازن قدرت بین دولت و مقام‌های مذهبی را تعریف می‌کند.

مائوز می‌گوید در برابر ناپاکی‌ای که قصد دارد بدن (دولت) را از روح (دین) جدا کند خواهد ایستاد. مائوز می‌خواهد یهودیت در هر جنبه‌ای از زندگی حضور داشته باشد. او هم چنین اعلام کرده اولین قانونی که وضع خواهد کرد “قانونی است که سخنرانی یا آموزش در مورد مسائل جنسی در مدارس ابتدایی را ممنوع می‌کند”.

«قانون شریعت یهود فراتر از هر قانونی است»؛ سودای تشکیل حکومتی دینی در اسرائیل توسط جریان راست افراطی/ نقشه‌ای برای

بهایی برای پرداخت

موضوع دیگری که مائوز به دنبال آن خواهد بود تا قوانین موجود را مورد بازنگری قرار دهد جایگاه خاخام اعظم به عنوان یک نهاد عالی مذهبی است. او می‌خواهد این نهاد مذهبی تصمیم بگیرد که چه کسی یهودی است چه کسی حق گرویدن به یهودیت را دارد چه کسی حق ازدواج و طلاق دارد و چه کسی حق دریافت کارت شناسایی اسرائیلی را خواهد داشت. او می‌گوید خاخام اعظم نیروی مقدس است که تمام اسرائیل را متحد می‌کند.

نوام مخالف خدمت زنان در ارتش به ویژه در ماموریت‌های رزمی است و قصد دارد واحدی را که به رئیس ستاد در مورد مسائل جنسیتی مشاوره می‌دهد ملغی اعلام کندمائوز گفته بود بزرگترین کمکی که زنان می‌توانند به کشور ارائه دهند آن است که “با کمک خدا ازدواج کنند و خانواده‌ای باشکوه تشکیل دهند”.

او در پاسخ به پرسشی درباره ادغام زنان در حزب سیاسی خود پاسخ داده بود: “ما یک حزب مذهبی هستیم ما راه خاخام‌های خود را دنبال می‌کنیم. خاخام آوینر اعلام کرده زنان از تبدیل شدن به نماینده کنست منع شده اند. زنان می‌توانند از طریق شوهران شان در سیاست تاثیرگذار باشند”.

مائوز گفته بود: “هیولای پست مدرنیست واپس گرا تلاش می‌کند به همه ما آسیب برساند از جمله به نتانیاهو که نماینده اکثریت ملتی است که خواهان یک کشور یهودی هستند”. مائوز در ژانویه ۲۰۲۰ به حامیان حزب نوام پیام داد که به آزار و اذیت آشکار و زشت نماینده‌هایی بپردازند که علیه نخست وزیری که یکی از “بااستعدادترین و وفادارترین مردم اسرائیل است که تا به حال شناخته ایم” هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *