روز جهانی زنان در علم؛ اگر به ظرفیت‌های زنان جامعه‌مان توجه نکنیم، کشورهای دیگر از توانمندی‌های آنان بهره می‌برند

 

 

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات دانشگاه فردوسی گفت: اگر ما از ظرفیت‌های موجود در جامعه زنان استفاده نکنیم، کشورهای خارجی با جذب زنان کشور ما از توانمندی‌های آنان بهره خواهند برد.

دکتر فخری شهیدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن روز جهانی زن در علم، در خصوص اینکه چرا شاهدیم معمولا در عرصه‌های علمی، عملکرد مردان بسیار موفقیت‌آمیزتر از زنان است، اظهار کرد: اینکه زنان نمی‌توانند به اندازه زنان در عرصه‌های علمی ظهور و بروز یابند، بیشتر به شرایط جامعه برمی‌گردد. در تمام جوامع، خانم‌ها نسبت به مردان در خانه مسئولیت‌های بیشتری دارند و همین باعث می‌شود نتوانند پا به ‌پای مردان در عرصه‌های علمی حرکت کنند و تمام وقت خود را به این حوزه اختصاص دهند وگرنه به لحاظ توانایی، تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد.

وی افزود: من تا کنون برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های علمی یا عضویت در هیات علمی با مانعی برخورد نکردم، اما بسیاری از خانم‌ها از اینکه همواره در استخدام‌های نهادهای مختلف، الویت به آقایان داده می‌شود، گلایه‌مند اند. در اکثر رشته‌های دانشگاهی، ورودی‌های خانم بیشتر از آقا است، اما همین نسبت یا حتی نسبت برابر در هنگام استخدام یا جذب هیات علمی رعایت نمی‌شود و حتی در بین تحصیلکردگان نیز بعضا نگاه‌های منفی نسبت به نوانمندی‌های زنان وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه حتی بخشی از مردم جامعه هم زنان را به لحاظ دارا بودن تخصص، در جایگاه‌های پایین‌تری نسبت به مردان می‌داند، عنوان کرد: از ابتدا همواره در جامعه ما دیدگاه‌های مردسالارانه حاکم بوده است و ناخودآگاه این طور به افراد القا می‌شود که آقایان الزاما از خانم‌ها متخصص‌تر اند، در حالیکه بر اساس چیزی که ما در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان می‌بینیم، اصلا این طور نیست و حتی دانشجویان دختر معمولا می‌توانند نمرات بهتری را نسبت به پسران کسب کنند و در جایگاه علمی بالاتری قرار دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنوز در جامعه ما این نگرش وجود دارد که مردان را نان‌آور خانه می‌دانند و همین باعث می‌شود حتی برای مناصب تخصصی نیز بیشتر آقایان در گزینش‌ها قبول شوند، در حالیکه اکنون زنان نیز نقشی اساسی در تامین معیشت خانواده ایفا می‌کنند و باید در گزینش‌ها از نگاه‌های جنسیت‌زده پرهیز شود، زیرا این نگاه‌ها هیچ منطقی ندارد. جامعه هیچ گاه از اعتماد به زنان توانمند و انتصاب آنان در موقعیت‌های مختلف، ضرر نکرده است.

شهیدی با بیان اینکه به منظور از بین رفتن این نگرش اشتباه در بین مردم جامعه، لازم است در عرصه سیاست از تعداد مدیران خانم بیشتری استفاده شود، گفت: در حال حاضر ما شاهدیم چندان در مناصب مدیریتی از ظرفیت‌های بانوان توانمند استفاده نمی‌شود و همین باعث تقویت نگرش اشتباهی که در جامعه نسبت به توانایی‌های زنان وجود دارد، می‌شود. در حالیکه اگر مردمی که تفکرات سنتی دارند، ببینند که در عرصه مدیریت‌های کلان سیاسی و اجتماعی، بانوان متخصص به کار گمارده شده‌اند، در دیدگاه خود نسبت به زنان تجدید نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته در استخدام نیرو برای مشاغل مختلف نگاه‌های جنسیتی حاکم نیست، افزود: اگر ما در نگاه‌های نادرست خود نسبت به ظرفیت‌های بالای جامعه زنان تجدید نظر نکنیم، در بانوان‌مان حس دلسردی ایجاد و نسبت به مهاجرت راغب‌تر خواهند شد. اگر ما از ظرفیت‌های موجود در جامعه زنان استفاده نکنیم، کشورهای خارجی با جذب زنان کشور ما از توانمندی‌های آنان بهره خواهند برد.

این استاد دانشگاه در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی بر جایگاه زنان در کشور، بیان کرد: پیش از انقلاب به دلیل شرایطی که وجود داشت، خانواده‌ها نمی‌توانستند به راحتی برای ورود دختران خود به دانشگاه‌ها و مشاغل مختلف رضایت دهند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خیال خانواده‌ها بابت امنیت جامعه راحت شد و به دختران خود اجازه کار و تحصیل دادند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی با اشاره به افزایش چند برابری تعداد بانوان تحصیلکرده کشور نسبت به پیش از انقلاب، اضافه کرد: بنابراین انقلاب اسلامی توانست بستر مناسبی را برای بانوان ایجاد کند تا از امکانات آموزشی موجود در کشور استفاده کنند و امروز دیگر کمتر دختری را می‌بینیم که به علت وجود نگرش‌های سنتی نتواند تحصیل کند.

شهیدی با بیان اینکه ما زنان زیادی را داریم که در عین عمل به وظایف خود به عنوان مادر، توانسته‌اند در عرصه‌های علمی نیز نقش‌آفرینی‌های درخشانی داشته باشند، افزود: معمولا به این شکل است که زنانی که توانسته‌اند به مدارج عالی علمی و دانشگاهی برسند، فرزندانی موفق‌تر هم تربیت می‌کنند، زیرا مادر مهمترین الگو برای فرزندان است. پس  تحصیلکرده بودن مادر، برای خانواده‌اش یک مزیت اساسی است، اما از طرف دیگر آسیب‌هایی هم به همراه دارد، مثلا ممکن است چنین مادری برای بازی کردن با فرزندان خود و وقت گذراندن با آنان، زمان کمتری داشته باشد؛ اما به طور کلی من مزیت‌های این امر را بیشتر از آسیب‌های آن می‌بینم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *