وزیر ارشاد: استاد زرین‌کوب ساختار دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل کرد

مراسم «زرین روزگاران»؛ نکوداشت صدمین سالگرد عبدالحسین زرین‌کوب با حضور مدیران وزارت ارشاد در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم محمدرضا شفیعی کدکنی، عظیم زرین‌کوب برادر مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب، محمدرضا خراسانی‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور داشتند.

به گزارش مهر، سیف در ابتدای این مراسم گفت: ما در دانشکده ادبیات افتخار داریم که تالاری به نام استاد زرین‌کوب نامگذاری و از تندیس وی رونمایی خواهد شد. وی افزود: از استاد زرین‌کوب آثاری در حوزه‌های فرهنگ و تاریخ به‌جا مانده است و این نویسنده قرن با یاد و نام ایران زنده بود و آزادمنشی‌اش بسیار زبانزد است. امروزه ادبیات را به حاشیه برده‌اند اما استاد معتقد بود اصل، متن است. او به همه به جای عابد بودن، عاشق‌شدن را توصیه می‌کرد.

گفتنی است وزیر ارشاد به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت استاد زرین کوب پیامی صادر کرد. در بخش‌هایی از پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «خاک گوهرخیز ایران اسلامی و جغرافیای پر رمز و راز این سرزمین الهی در دامان پر مهر خود مرواریدهای درخشانی را پرورانده است که جملگی عشق به وطن و نگاهبانی و نگاهداری از مواریث گرانبهای این سرزمین کهن را وظیفه ذاتی خویش دانسته‌اند.

استاد فرزانه «دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» تاریخ‌نگار، عرفان‌‌پژوه، ادیب و مترجم نامدار ایران‌زمین در زمره این مرواریدهای درخشان است که با قلمی استوار و نثری روان آثاری ماندگار از خود به یادگار گذاشته است؛ از جمله«پله‌پله تا ملاقات خدا»، «بامداد اسلام»، «ارزش میراث صوفیه»، «سرّ نی» و دیگر پژوهش‌ها و جستارهای ژرف و وزین که ریشه‌ای عمیق در تاریخ، ادب و عرفان دارند. استاد زرین‌کوب شخصیتی از دیار بروجرد و لرستان قهرمان است که با دلی سرشار از عشق به ایران و ایرانی با تعمق ناب خود در باب ادب و عرفان و گام نهادن در هزارتوی تاریخ، ساختار دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل می‌کند.او در نوشته‌های خود، چه آن هنگام که در باب ادب فارسی سخن گفته، چه آنجا که به تاریخ ایران و اسلام پرداخته و چه آنگاه که دل در گرو تصوف و عرفان داشته، همیشه با خاطره این مرز و بوم زندگی کرده و ایران، همواره در یاد و خاطره‌اش جاودانه بوده است.»پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *