سید‫عبدالله انوار‬ (نویسنده، ‬نسخه‌شناس و تهران‌پژوه) در سن ۹۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

عبدالله انوار درگذشت

عبدالله انوار درگذشت

به گزارش ایلنا، سیدعبدالله انوار‬ (نسخه‌شناس، تهران‌پژوه، مورخ، ادیب و منطق‌دان) پس از یک دوره بیماری و درمان در بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که امروز- پنجشنبه (۱۸ اسفند) در ۹۸ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت.

انوار متولد ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران بود، . پدرش سیدیعقوب انوار شیرازی از علما و مجتهدان و فعالان مشروطه خواه و نماینده مجلس بود و در حوزه علمیه نیز تدریس می‌کرد. نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود.

سیدعبدالله انوار‬ از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی همچنین ریاضی‌دان، منطقدان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی بود.

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده است. وی مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود. از مهمترین و مشهورترین تصحیحات انور می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.

خیابان «شنگرف» در منطقه ۳ پایتخت سال ۱۳۹۷ به نام انوار نامیده شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *