تاریخ روستای هدف گردشگری رودمعجن تربت حیدریه به رشته تحریر درآمد

تاریخ روستای هدف گردشگری رودمعجن تربت حیدریه به رشته تحریر درآمد

تربت‌حیدریه – ایرنا – تاریخ روستای هدف گردشگری “رودمعجن” در تربت حیدریه که به گفته گردشگران از جمله زیباترین روستاهای ایران است؛ توسط یک مورخ و نویسنده تربتی به رشته تحریر درآمد.

مولف این اثر امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کتاب تاریخ رودمعجن به عنوان یک اثر پژوهشی – تاریخی در سه بخش به معرفی تاریخ و فرهنگ روستای رودمعجن از توابع بخش “بایگ” تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی می‌پردازد.

محمد قانعی رودمعجنی اضافه کرد: بخش نخست کتاب با عنوان تاریخ و جغرافیا در چهار فصل شامل پیشینه تاریخی رودمعجن، زیرساخت‌ها، اماکن و محلات و در نهایت امنیت منطقه تدوین شده است.

وی گفت: بخش دوم کتاب تاریخ رودمعجن با عنوان کار و حرفه در سه فصل شامل کشاورزی، دامداری و مشاغل دیگر به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: بخش سوم کتاب تاریخ رودمعجن تربت حیدریه با نام فرهنگ و تمدن در هفت فصل شامل زندگی مادی، زندگی معنوی، علم، تجربه, اعتقادات عامیانه، آداب و رسوم، فرهنگ و ادبیات، مشاهیر روستا و در نهایت فصل هفتم راجع بازی و سرگرمی است.

قانعی با بیان اینکه کتاب تاریخ رودمعجن با تکیه بر محور تاریخ شفاهی و تبدیل آن به تاریخ مکتوب نوشته شده‌ است، گفت: برای تهیه این اثر تاریخی با ۱۰۶ نفر از بزرگان و ریش سفیدان این خطه از خراسان رضوی مصاحبه انجام شد تا محتوای مطالب معتبر و قابل اعتماد و استناد باشد.

تاریخ روستای هدف گردشگری رودمعجن تربت حیدریه به رشته تحریر درآمد

به گزارش ایرنا از این نویسنده و پژوهشگر تربتی تاکنون ۲ اثر دیگر به نام‌های “تاریخ تربت‌حیدریه با تکیه بر نقش اسحاق‌خان قرایی” در سال ۱۳۷۹ و کتاب سیر اصلاحات در تاریخ ایران به ۱۳۹۵ منتشر شده‌ است.

در همین پیوند رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: روستای رودمعجن از توابع بخش بایگ این شهرستان به عنوان منطقه هدف گردشگری و از جمله زیباترین روستاهای خراسان و حتی ایران است.

علی محمدی افزود: روستای رودمعجن با بهره مندی از طبیعت بکر، رودخانه و آبشاری بسیار زیبا در تمام طول سال بویژه تابستان مقصد گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

وی اضافه کرد: از دیگر سو بخش بایگ تربت‌حیدریه با ثبت جهانی و ملی ابریشم و حلواجوزی به نام خود بر سکوی توجه جهانیان نیز نشسته است.

وی بیان کرد: سال گذشته در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو که به میزبانی کشور مراکش برگزار شد، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران مشترکا با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ثبت جهانی شد.

به گفته وی شهر کوچک بایگ تربت حیدریه با تولید ۸۰ تا ۹۰ ابریشم ایران در حوزه صنایع دستی نیز فعال است ضمن اینکه “حلواجوزی” نیز با ثبت ملی به یک مزیت نسبی در حوزه گردشگری غذایی این خطه از خراسان رضوی تبدیل شده است.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و بخش بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب این شهرستان قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *