گام عملی برای تحقق کریدور جدید غلات؛ کشتی روس از آستراخان راهی ایران شد

مسکو- ایرنا- ایده تحقق کریدور جدید غلات طی ماه‌های گذشته با شتاب‌بخشی به روند تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال – جنوب مطرح شده است و اینکه غلات تولید شده در روسیه از مسیر ایران منتقل و پس از فرآوری در طول مسیر به خلیج فارس و بازارهای جهانی از جمله آفریقا و شرق آسیا راه یابند.

یک مدیر بخش حمل و نقل خصوصی در روسیه روز جمعه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات به مقصد ایران،‌ اسکله منطقه ویژه اقتصادی بندری در منطقه آستراخان روسیه را به مقصد ایران ترک کرد.
این اقدام، گام عملی برای بهره گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب برای حمل غلات محسوب می‌شود، موضوعی که روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر شتاب بخشی به آن تأکید دارند.

پیش از این، رئیس‌جمهوری روسیه پنجم مردادماه ۱۴۰۲ از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.
ولادیمیر پوتین افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

در تازه ترین تحول در این پیوند، مدیرکل شرکت سهامی لوتوس روسیه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات به مقصد ایران روز پنجشنبه ، بندر آستراخان را به مقصد ایران ترک کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی میلوشکین در جریان بازدید مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان از بندر منطقه ویژه اقتصادی این استان روسیه این سخنان را مطرح کرد.
وی اظهار داشت: حدود سه هزار تن جو خوراکی از تامین کنندگان روسی از طریق جاده به انبارهای ذخیره موقت در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستراخان تحویل داده شد و این محموله راهی ایران شد.
این فعال حمل و نقل بخش خصوصی روسیه گفت: در آینده نزدیک، سرمایه گذار قصد دارد حجم محموله غلات ارسالی به ایران را به ۱۲ هزار تن در ماه افزایش دهد که پیش بینی می شود در مدت یکسال حدود ۱۵۰ هزار تن غلات در این مسیر جابجا شود.

بنا بر این گزارش، مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان نیز در این بازدید تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ کشتیرانی ایران مانند کشتیرانی خزر علاقه‌مند به افزایش حمل‌ونقل بار در مسیر آستراخان به بنادر ایرانی هستند.

پیش از این، روسیه و ایران اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توافقنامه همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالاها و خدمات برای ایجاد راه آهن رشت – آستارا را امضا کردند. این سند در آیینی با حضور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حضور ویدیوکنفرانس ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، امضا شد.
راه آهن رشت – آستارا بخشی از مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی “شمال- جنوب” است که از سن پترزبورگ روسیه تا بندر بمبئی در هند امتداد دارد.

پیش از این‌،مقام های دو کشور از اراده تهران و مسکو برای بهره گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب در همه عرصه ها از جمله حمل غلات سخن گفته اند.

از آن جمله، ولادیمیر کاشین رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه پیش از این گفت: بنا بر توافق سران دو کشور، ایران به قطب ترانزیت غلات تبدیل می شود و تکمیل کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در همکاری های دو کشور در این راستا خواهد داشت.

پیش از این، معاون سابق وزیر صمت و رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از علاقه مندی عمان و امارات متحده عربی برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب سخن گفت و افزود: بهره گیری از ظرفیت این کریدور می‌تواند فرصتی برای شکل‌گیری کریدور بزرگ انتقال غلات از مسیر ایران باشد.
علیرضا پیمان پاک اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سخنانی در کارگروه تخصصی شمال- جنوب در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان افزود: ظرفیت انتقال و فرآوری غلات در مسیر این کریدور وجود دارد که می تواند در تامین نیازهای مردم بسیاری از مناطق جهان از جمله مناطق همجوار اقیانوس هند، خلیج فارس و آفریقا نقش ایفا کند.

وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی نیز در این اجلاس اعلام کرد که کشورش به سرمایه گذاری و توسعه بخش فناوری کریدور شمال-جنوب علاقه مند است.
ثانی بن احمد آل زیودی افزود: کریدور بین المللی “شمال – جنوب” یکی از مسیرهای قابل توجه است که می توان با نوآوری در آن، از این مسیر برای حمل کالا به آفریقا استفاده کرد.
وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی با اعلام آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات پشتیبانی برای توسعه این کریدور اظهار داشت: انتظار داریم که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این حوزه تجاری مشارکت داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *