سعید لیلاز: اقتصاد ایران روند رو به رشد دارد/ نرخ تورم کاهشی است

سعید لیلاز: اقتصاد ایران روند رو به رشد دارد/ نرخ تورم کاهشی است

اصفهان – ایرنا- استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: اقتصاد ایران در روند رو به رشد قرار دارد و نرخ رشد نقدینگی و تورم در کشور نیز روند کاهشی در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید لیلاز روز پنجشنبه در هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پُلیمر استان اصفهان افزود: همه حوزه‌های اقتصاد ایران روند بهتری نسبت به ۲ سال پیش داشته و در حالی که در سال ۱۴۰۱، رکورد تورم در تاریخ اقتصاد کشور شکست اما رشد اقتصادی در ۱۳ فصل گذشته پیوسته مثبت بوده‌ که نشان می‌دهد اقتصاد ایران موفق شده است از زیر بار مشکلات بزرگی همچون پاندمی کرونا و تحریم های بی‌سابقه اقتصادی عبور کند.

وی با بیان‌اینکه اکنون ۱۳ فصل از رشد اقتصادی پیوسته در کشور می‌گذرد، تصریح کرد: روندهای اقتصادی گاهی با روندهای سیاسی همخوانی ندارد اما علم اقتصاد با آمار ارتباط دارد بنابراین نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: اکنون نیز میزان رشد صنعتی، کشاورزی و خدمات در کشور مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر رکورد سال ۹۵ در حوزه درآمد سرانه ایران با احتساب تورم بیشتر شده و در سال ۱۴۰۰ رشد بسیار زیاد نقدینگی را تجربه کردیم که اثرات آن را در فروردین ۱۴۰۲ با تورم ۵۵ درصدی دیدیم اما از نیمه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش نسبی بوده و از ابتدای سالجاری، این روند کاهشی شدت نیز گرفته است.
لیلاز بیان کرد: دلیل تورم موجود، وجود فساد در شبکه بانکی بویژه بانک‌های نیمه خصوصی است و با اقدامات انجام شده در صورت پیروز نشدن اولیگارشی مالی بر روند فعلی دولت، پیش‌بینی می‌شود که روند نرخ تورم همچنان کاهش یابد و در پایان سال به حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد برسد.

وی گفت: بررسی روند تحولات نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی نشان می‌دهد که روند کاهش نقدینگی نیز مشهود است و اکنون هدفگذاری برای این نرخ تا پایان سال ۲۵ درصد تعیین شده است.

سعید لیلاز: اقتصاد ایران روند رو به رشد دارد/ نرخ تورم کاهشی است

به گزارش ایرنا “هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پُلیمر استان اصفهان” امروز با حضور مقامات استانی و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

این همایش با سخنرانی سعید لیلاز با موضوع “تصویر واقعی از اقتصاد ایران و دورنمای آن”، برگزاری پَنل پرسش و پاسخ با حضور وی و همچنین تشکیل پَنل بیان مشکلات صنعتگران پلیمری برگزار شد.

در پایان این همایش از ۱۰ عضو فعال انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان تقدیر بعمل آمد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *