بای بای بی بی: «طوفان‌الاقصی» گرچه وضعیت رژیم صهیونیستی را در هم پیچیده، اما قابل پیش‌بینی است که فردای فرونشستن گرد وخاک آن، پرونده بنیامین نتانیاهو را در هم می‌پیچد و به حیات سیاسی او پایان می دهد (امید غیاثوند)

بای بای بی بی

تهران – ایرنا – «طوفان‌الاقصی» گرچه وضعیت رژیم صهیونیستی را در هم پیچیده، اما قابل پیش‌بینی است که فردای فرونشستن گرد وخاک آن، پرونده بنیامین نتانیاهو را در هم می‌پیچد و به حیات سیاسی او پایان می دهد.

بنیامین نتانیاهو یکی از دیرپاترین سیاستمداران رژیم صهیونیستی است و اکنون افزون بر دارا بودن سمت نخست وزیری سی و هفتمین کابینه اسراییل، ششمین دولت خود را که تحلیلگران از آن به عنوان راستگراترین و افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی یاد کرده اند، سپری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در بعد سیاست منطقه ای و بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع تندی داشته و چندی پیش در گفت وگوی خبری از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کابوس خود یاد کرد.

در بعد سیاست داخلی هم هرگز موضع خود در باب موضوعات شهرک نشینی و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ کوتاه نیامده است.

و همچنین در پیوند با سیاست داخلی یکی از وعده های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو این بوده که در صورت دستیابی به مقام نخست‌وزیری اسراییل، حکومت حماس در نوار غزه را سرنگون خواهد کرد!

طوفان الاقصی حماس و شبات هول انگیز بی بی
۵۰ سال پس از جنگ یوم کیپور که رژیم صهونیستی در بامداد «شبات» (شنبه) هفتم اکتبر سال ۱۹۷۳ میلادی با حمله غافلگیرانه مصر و سوریه روبرو شد، هیچ اسراییلی حتی بنیامین نتانیاهو که شاید در آن بامداد نیز به سرنگونی حماس در نوار غزه می اندیشید، تصور نمی کرد با دستگاه های عریض و طویل به ادعای خود قدرتمند اطلاعاتی مانند سازمان ضد اطلاعات ارتش اسراییل (امان)، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک یا شین بِت) و سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) عملیات طوفان الاقصی یوم کیپور دیگری را برای این رژیم رقم بزند.

بامداد روز شنبه گروه‌های مقاومت فلسطینی وابسته به حماس در غزه در عملیاتی به نام طوفان الاقصی از طریق زمین، هوا و دریا حمله گسترده ای را آغاز کردند و پس از عبور از گذرگاه‌های مرزی وارد شهرک‌ها و تأسیسات نظامی و خاک اسراییل شدند.

در نتیجه این عملیات ترکیبی حدود ۱۵۰۰ صهیونیست تاکنون به هلاکت رسیده و حدود ۳۴۰۰ نفر زخمی نیز شده‌اند که از این تعداد، جمعی از آنها امیدی به زنده ماندنشان نیست و جمعی دیگر نیز در وضعیت وخیم و خطرناک هستند.

عملیاتی که حیرت بسیاری را بر انگیخت از جمله «افریم هالِوی» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم موقت صهیونیستی (موساد) که اعتراف کرد که عملیات «طوفان الاقصی»، یک حمله منحصر به فرد علیه صهیونیست‌ها بود.

روزهای سخت بی بی
در پی عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی با اینکه رژیم صهیونیستی دست به تلافی زد و بخش های مسکونی غزه را هدف بمباران بی امان قرار داد و سبب شهادت ۱۷۹۹ نفر و زخمی شدن ۶۳۸۸ غیر نظامی شد اما بنیامین نتانیاهو نیز اعتراف کرد که روزهای سختی پیش رو داریم.

البته گرچه اشاره بنیامین نتانیاهو به روزهای سخت، پیچیدگی و هراس از تقابل و رویایی و نیز پاسخ به جبهه مقاومت است اما آشکار است، نگرانی وی از آمدن روزهای سحت سرریزشدن است انتقاداتی است که نخست وزیر و دولت او را در ردیف متهم ردیف اول در غافل گیر شدن از طوفان الاقصی می نشاند.

بسیاری از رسانه ها از جمله نشریه فورچن از طوفان الاقصی به عنوان حمله غافلگیر کننده و یکی از بزرگترین شکست‌های اطلاعاتی تل آویو از زمان جنگ یوم کیپور یاد کردند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی طوفان الاقصی را نتیجه بازی دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با قابلیت‌های امنیتی دانست.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی در پی طوفان الاقصی تاکید کرد طوفان الاقصی برای بنیامین نتانیاهو گران تمام می شود و با طرح این پرسش که آیا نتانیاهو با قدرت خداحافظی می کند، تحلیلی از آینده سیاسی تاریک نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کرد.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارش خود «امنیت» را یکی از نام های برشمرد که بنیامین نتانیاهو در بیش از سه دهه حضور در سیاست به خود اختصاص داده اما اذعان کرد اکنون این عنوان بیش از سایر اسامی داده شده به نتانیاهو از معنی تهی شده زیرا مهمترین پرسشی که این روزها مطرح می شود این است که او چگونه دچار چنین اشتباهی شد؟

آمیت سگال مفسر ارشد سیاسی کانال ۱۲ اسراییل نیز در گفت وگو با سی ان ان اظهار داشت، اگر نخست‌وزیری بی‌بی از این جنگ جان سالم به در ببرد، شگفت‌انگیز است.

وی افزود: این یک تحول بی سابقه خواهد بود. تاریخ اسراییل به ما آموخته است که هر شگفتی و بحران منجر به فروپاشی دولت ها می شود. این مورد در سال ۱۹۷۳ (پس از جنگ یوم کیپور) با گلدا مایر در سال ۱۹۸۲ با مناخیم بگین در جنگ اول لبنان و در سال ۲۰۰۶ با ایهود اولمرت در جنگ دوم لبنان اتفاق افتاد. ساعت برای نتانیاهو هم در حال تیک تیک است.

سی ان ان در ادامه گزارش خود افزود، طوفان الاقصی یک سربالایی عجیب در دوره نخست وزیری نتانیاهو است. پس از ۱۰ ماه مواجهه با اعتراضات علیه اصلاحات قضایی جنجالی و تفرقه‌انگیز او، پرونده فساد و تجربه مرگ از نزدیک این عملیات بیش از همه بی بی را آزار خواهد داد.

تحقیر بی بی به سبک ترامپ
انتقادها از شکست بنیامین نتانیاهو و دولت دست راستی وی از طوفان الاقصی پیامدهای تحقیر آمیری نیز داشت.

روزگاری بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ رفیق گرمابه و گلستان هم بودند و مرتب این از آن بخاطر اینکه ایران را تحت فشار حداکثری قرار داده تشکر می کرد و او از این نیز به دلیل شکستن رکورد طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری اسراییل تمجید می کرد.

اما طوفان الاقصی ورق را برگرداند و دونالد ترامپ به تحقیر و انتقاد از بنیامین نتانیاهو پرداخته است.

رئیس جمهور سابق آمریکا در گفت وگو با فاکس‌نیوز و در پی طوفان الاقصی از بنیامین نتانیاهو به دلیل فقدان آمادگی برای حمله حماس که به گفته وی منجر به کشته شدن هزاران اسراییلی شد، انتقاد کرده است.

ترامپ در این گفت وگو تصریح کرده که نه نتانیاهو و نه اسراییل آماده نبودند در حال که در دوران ترامپ، آنها نیازی به آمادگی نداشتند!

نظرسنجی ها در مورد بی بی چه می گویند؟
نتایج نظرسنجی های صورت گرفته پس از عملیات طوفان الاقصی برای بنیامین نتانیاهو نیز نگران کننده است.

نتایج یک نظرسنجی که در اراضی اشغالی انجام شده نشان می دهد که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان برکناری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را خواستار بوده و شکست در نبرد طوفان الاقصی را بزرگتر از شکست در جنگ اکتبر می‌دانند.

همچنین بر اساس این نظرسنجی ۸۴ درصد از ساکنان اراضی اشغالی بر این باورند که عملیات طوفان الاقصی در واقع شکستی برای سران سیاسی رژیم صهیونیستی بوده است.

همچنین ۹۴ درصد از شرکت‌کنندگان کابینه نتانیاهو را مسوول فروپاشی ساختار دفاعی در غزه دانستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از آنها به توان کابینه بنیامین نتانیاهو در مدیریت جنگ کنونی اطمینان نداشته، ۵۲ درصد از آنها خواستار برکناری یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بوده و ۵۶ درصد نیز برکناری نتانیاهو را خواستار شدند.

طوفان الاقصی آغاز پایان بی بی
طوفان الاقصی گرچه بطور قطع به حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو پایان می دهد اما شمارش معکوس پایان کار وی خیلی وقت پیش آغاز شده است.

بنیامین نتانیاهو تاکنون هفت بار به اتهام فساد مالی تحت بازجویی قرار گرفته است. همچنین در سال ۲۰۱۷ وی به همراه تعدادی از وزیران، بازرگانان و روزنامه‌نگاران اسراییلی متهم به فساد مالی شد.

از سوی دیگر پافشاری بنیامین نتانیاهو بر سر تغییرات قضایی طی سال جاری سبب شکل گیری و برپایی تظاهرات پی در پی خیابانی علیه او به چالشی برای دولت بی بی تبدیل شده بود.

با این پرونده های باز، طوفان الاقصی پازل پایان کار سیاسی بنیامین نتانیاهو را تکمیل می کند.

ابن خط و و نشان یائیر لاپید نخست وزیر سابق رژیم صهونیستی و رهبر اپوزیسیون در پاسخ به خواست برکناری بنیامین نتانیاهو است: اکنون با اینکه چه کسی مقصر است یا چرا ما شگفت زده شدیم، کار ندارم. زمانش نیست، مکانش نیست. اما آن زمان و مکان خواهد آمد.

بنیامین نتانیاهو روزهای اخیر و در توجیه بمباران غزه در پی طوفان الاقصی ادعا کرده که خاورمیانه را تغییر خواهیم داد!

باد تغییر خیلی وقت است که در خاورمیانه شروع به وزیدن کرده اما نه به نفع رژیم صهیونیستی بلکه به سود جریان مقاومت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *