واشنگتن‌پست گزارش داد: کاخ سفید درگیر اختلافات داخلی درباره رژیم صهیونیستی و غزه

کاخ سفید درگیر اختلافات داخلی درباره رژیم صهیونیستی و غزه

تهران-ایرنا- یک رسانه آمریکایی گزارش داد که جنگ غزه به بزرگترین بحران در سیاست خارجی دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» تبدیل شده است و اختلافات در کاخ سفید تا حدی پیش رفته که در روزهای اخیر تعدادی از کارکنان دولت بایدن خواستار ملاقات با مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا شده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه واشنگتن‌پست، گروهی متشکل از حدود ۲۰ نفر از کارکنان کاخ سفید در اوایل ماه کنونی [میلادی] در حالی که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه وارد ششمین هفته خود شد، خواستار ملاقات با مشاوران ارشد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شدند.

بر اساس این گزارش، این گروه در نظر داشت که درباره سه موضوع اصلی با جف زینتز رئیس کارکنان کاخ سفید، آنیتا دان مشاور ارشد و جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی گفت‌وگو کنند. آن‌ها قصد داشتند تا راهبرد دولت بایدن برای مهار تعداد تلفات غیرنظامیان، پیامی که [کاخ سفید] در نظر دارد درباره درگیری [در غزه] بفرستد و چشم‌انداز پس از جنگ برای منطقه [خاورمیانه] را بدانند.

یکی از مقامات کاخ سفید که از این جلسه آگاه بود، به شرط ناشناس ماندن گفت که مشاوران گفتند که دولت باید مراقب باشد که اسرائیل را در انظار عمومی مورد انتقاد قرار ندهد. همچنین گفته شده که مقامات آمریکایی اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و دستیاران ارشدش از راه حل دو دولتی پس از پایان مناقشه حمایت خواهند کرد.

به گفته دستیاران و متحدان متعددی در داخل و خارج از کاخ سفید، جنگ اسرائیل و غزه بیش از هر موضوع دیگری دولت بایدن را در سه سال اول ریاست جمهوری‌اش آشفته کرده است و باعث بروز اختلافاتی در کاخ سفید شده است.

مقامات کاخ سفید ادعا می‌کند که رویکرد «آغوش خرس» بایدن نسبت به اسرائیل، به وی نزد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتبار داده است و به بایدن این امکان را می‌دهد که فشاری اعمال کند که منجر به معامله اسرا فعلی و توقف جنگ شده است. به گفته ۲ مقام ارشد دولت بایدن، مقامات ایالات متحده اکنون از این توقف استفاده می‌کنند تا اسرائیل را ترغیب کنند تا عملیات نظامی مورد انتظار خود را در جنوب غزه انجام دهد.

بر اساس این گزارش، اختلافات در کاخ سفید تا حدودی میان دستیاران ارشد قدیمی بایدن و گروهی از کارکنان جوان‌تر با پیشینه‌های مختلف است. اما حتی مشاوران ارشد گفتند که بر این باورند که این درگیری‌ها به جایگاه جهانی آمریکا آسیب زده است.

از سوی دیگر برخی صاحب‌نظران می‌گویند که اگر بایدن در همان ابتدای جنگ تا این حد از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کرد، امروز از منظر سیاسی و دیپلماتیک فشار کمتری را متحمل می‌شد.

واشنگتن‌پست همچنین عنوان می‌کند که این گزارش را بر اساس مصاحبه با ۲۷ مقام کاخ سفید، مشاوران ارشد دولت بایدن و مشاوران خارج از دولت ارائه کرده است که بسیاری از آن‌ها نخواستند نامشان فاش شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *