تربت‌حیدریه در مسیر پیوند تجربه و دانش بازیگری

تربت‌حیدریه در مسیر پیوند تجربه و دانش بازیگری

تربت‌حیدریه- ایرنا- تربت‌حیدریه در حوزه هنر و به خصوص بازیگری و نمایش، هنرمندان نام‌آوری دارد و به تازگی با ایجاد رشته بازیگری در دانشگاه این شهرستان درصدد برآمده است، دریچه‌ای عالمانه به سوی هنر نمایش گشوده و بر غنای دانشی علاقه‌مندان این حوزه بیفزاید.

به گزارش ایرنا، رشته بازیگری که از سال گذشته با تلاش جمعی از هنردوستان تربت‌حیدریه و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان، برای نخستین بار جذب دانشجو در مقطع کاردانی را آغاز کرد، اکنون ۱۲ دانشجو در این رشته تحصیلی دارد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به پیشینه تربت‌حیدریه در زمینه هنر و به خصوص هنر تاثیرگذار نمایش، نیاز به تقویت درون‌مایه‌های علمی آن در فضای دانشگاهی احساس می‌شد.

امیر قربانی افزود: ایجاد این رشته همچنین باعث افزایش شان علمی هنرمندان این خطه شده که نتایج آن را البته در درازمدت و به تدریج در جشنواره‌های داخلی و خارجی خواهیم دید.

وی با بیان اینکه امیدوارم پای دیگر رشته‌های هنری نیز به دانشگاه‌های تربت‌حیدریه باز شود، گفت: امید است شاهد آیند و روند هنرمندان برجسته کشور برای تدریس در این دانشگاه باشیم.

قربانی با اشاره به برخی هنرمندان نامدار کشور که ریشه در خاک تربت‌حیدریه دارند، اظهار کرد: مرحوم محمد قهرمان شاعر و غزلسرا، نوازنده چیره‌دستی چون کیوان ساکت، بانو ملک جهان خزاعی نقاش، مجسمه‌ساز و سینماگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی چون سعید سهیلی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و فیلمبرداری چون فریدون جیرانی و بازیگرانی چون لاله و ستاره اسکندری همگی اصالت تربتی دارند.

رییس انجمن نمایش تربت‌حیدریه نیز گفت: با توجه به راه اندازی رشته نمایش در دانشگاه، پای هنرمندان و استادان این رشته نیز به دانشگاه باز شده است که به گمان من اتفاق بسیار مبارکی در تاریخ تئاتر تربت‌حیدریه محسوب می شود.

سیدجواد حسینی افزود: البته تاثیر وجودی این رشته دانشگاهی در کوتاه مدت نمایان نخواهد شد و باید محصول نهایی آنرا در عرصه هنر این منطقه در یک بازه طولانی به نظاره نشست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از مهرماه پارسال و برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های آزاد شرق کشور، این دانشگاه پذیرای تعداد معدودی دانشجوی رشته بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون در مقطع کاردانی شد.

محمد حاتمی افزود: از آنجا که اطلاع‌رسانی خاصی روی این رشته صورت نگرفته‌ بود، نیمسال نخست تحصیلی پارسال را با هفت نفر دانشجو، که اکثر آنها غیربومی بودند، آغاز کردیم، اما برای نیمسال دوم از طریق سامانه سازمان سنجش دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش انجام شد و اکنون ۱۲ نفر در رشته بازیگری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که هفت نفر آنان دانشجویان پسر و پنج نفر دختر هستند.

وی با بیان اینکه این رشته در زمره رشته‌های مهارتی ‌است، گفت: رشته‌های مهارتی با این هدف ایجاد می شود تا محدود به حوزه نظری و تئوری نباشد و دانشجویان در کنار فراگیری آموزش علمی، با مهارت‌های لازم آن رشته خاص نیز آشنا شده و بلافاصله بعد از دانش آموختگی جذب بازار شوند.

حاتمی افزود: اکنون در این دانشگاه چهار رشته مهارتی شامل کاشی و سرامیک، بازیگری، ساخت طلا و جواهر و نیز طراحی و دوخت دایر است که به جز رشته آخر که در مقطع کارشناسی است، بقیه رشته ها در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه با بیان اینکه در پی آن هستیم تا سال تحصیلی آینده، مقطع کارشناسی رشته بازیگری را نیز راه اندازی کنیم، تصریح کرد: برای تدریس نیز حدالامکان سعی شده از نیروهای متخصص بومی استفاده شود.

حاتمی اظهار کرد: اکنون افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که هزار نفر از این تعداد، دوره تحصیلات تکمیلی را می‌گذرانند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *