بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در تربت‌حیدریه است

بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در تربت‌حیدریه است

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث به ترتیب نخستین و بیشترین دلایل مرگ و میر در منطقه تحت پوشش این دانشگاه (تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات) است.

دکتر محمد قربانی روز چهارشنبه در نشستی خبری با بیان این‌که این یافته پزشکی حاصل بررسی مرگ و میرهای این منطقه طی ۱۰ سال اخیر است افزود: در این مدت به طور متوسط هر سال بین هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۷۰۰ مرگ و میر در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه رخ داده است.

وی با بیان این که هم اکنون ۸۵۰ نیرو تنها در معاونت بهداشتی دانشگاه مشغول به کار هستند ادامه داد: محور تمام فعالیت‌های درمانی ما ابتدا به ساکن، انجام یک کار پژوهشی و سپس انجام امور پیشگیری یا درمان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس و طبق یک یافته پژوهشی متوجه شدیم به جز بیماری‌های اعلام شده ، “ناهنجاری‌های مادرزادی” در جمعیت تحت پوشش بسیار شایع و تبعات آن برای ما بسیار دردسرساز و برای وزارت بهداشت هزینه‌بر است.

دکتر قربانی افزود: همچنین به درخواست یکی از معاونان آموزش و پرورش تربت‌حیدریه طرحی تحقیقاتی را با هدف واکاوی دلایل بازماندگی ۴۰۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی از ادامه تحصیل، آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در ادامه متوجه شدیم اکثر این افراد دچار ناهنجاری و مشکلات جسمی، حرکتی و روانی هستند و حتی در برخی نقاط تربت‌حیدریه نیمی از دانش آموزان “دیرآموز” هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: دیرآموزی به این معناست که دانش‌آموز قبل از ورود به مدرسه، فاقد هر گونه مشکل جسمی و حتی از لحاظ ضریب هوشی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما وقتی وارد مدرسه می‌شود، سرعت یادگیری اش نسبت به بقیه پایین‌تر است و از این رو دچار افت تحصیلی می‌شود که این مشکل در حال بررسی است.

قربانی افزود: مشکل دیگری که بارها توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به مسولان ذیربط هشدار داده‌ شده است موضوع پساب فاضلاب این شهرستان است.

وی اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان ما، تمام فاضلاب این شهرستان تصفیه نمی شود و لذا برخی مواقع وارد مزارع می شود و حتی کشاورزان به صورت قاچاق از آن استفاده می‌کنند و بر این اساس سبزی‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شود، آلوده است و تبعات این آلودگی در سال‌های بعد و در بروز بیماری‌های منجر به مرگ و میر، از جمله سرطان خود را نشان خواهد داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با بیان این که تنها ۲۵ درصد تامین سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: ۷۵ درصد بقیه بر عهده سایر ارگان‌هاست و به عبارت بهتر به تنهایی کاری از دست ما بر نمی‌آید.

قربانی اضافه کرد:مشکل اساسی آن است که اجرای روش‌های قدیمی دیگر کارساز نیست و باید متناسب با شرایط جدید برنامه‌ریزی کرد و سایر دستگاه‌ها نیز به کمک دانشگاه علوم پزشکی وارد میدان شوند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

این دانشگاه ۲۷۲ تخت در بیمارستان امام حسین (ع)، ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در مه‌ولات دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *