باغ ملی تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

باغ ملی تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: اثر تاریخی- فرهنگی «باغ‌ ملی» این شهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه، علی محمدی روز شنبه افزود: این اثر به شماره ۳۳۹۶۵ در مردادماه امسال در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان خراسان رضوی ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: باغ ملی تربت حیدریه در زمینی به مساحت بیش از چهار هکتار، با فرم هندسی نامنظم و هماهنگ با ساختار شیب تپه‌ای که در گذشته گورستان قدیمی بوده، طراحی و ساخته شده است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: بوستان باغ‌ملی دارای یک ورودی اصلی است که در تقاطع خیابان معلم و مطهری تربت حیدریه قرار دارد و این ورودی پلکانی که جذابیت این مجموعه را دوچندان کرده با ۴۶ پله در چهار سطح با اختلاف ۱۰ متر از سطح خیابان، دسترسی را از معبر به تختگاه انتهایی فراهم می‌کند.

وی همچنین گفت: با عبور از پله‌ها و رسیدن به تخت‌گاه اصلی، در منظر روبرو چشم‌انداز بدیعی از خیابان باغ‌ملی که تا میدان مرکزی امتداد یافته رخ‌نمایی می‌کند و منظر سبز باغ‌ملی را با سرسبزی درختان کاج میدان امام خمینی در محل مسجد جامع پیوند می‌دهد.
محمدی تصریح کرد: فضای اصلی باغ تخت‌گاهی با طرح دایره است که در مرکزیت آن آب‌نمایی به قطر ۱۵ متر قرار داشته، شبکه‌بندی معابر و باغچه‌ها، ساختاری هندسی و رو به مرکز دارد،کاج‌های رفیع و ستبری که نماد شاخص این باغ هستند،حول دایره مرکزی در این قسمت استقرار یافته و به روایت بسیاری از پیشکسوتان تربت‌حیدریه بیشتر آن‌ها به دست دانش آموزان مدارس شهر کاشته شده و بیش از ۸۰ سال قدمت دارند.
وی اظهار کرد: وجود فضاهای فرهنگی هنری در عرصه این مجموعه، تداعی کننده خاطرات و پشتوانه هویت فرهنگی تاریخی ساکنان شهر در گذر هشت دهه از پیدایش باغ‌ملی در شهر تربت حیدریه به شمار می‌آید، مجاورت با مجموعه تاریخی و فرهنگی مزار قطب الدین حیدر، پیوند آن با مراکز مهم فرهنگی و هنری همچون قدیمی‌ترین کتابخانه‌ عمومی این شهرستان، باغ ملی تربت حیدریه را در مرکز توجه شهری قرار داده و آن را از دیگر مجموعه ها در خراسان رضوی و کشور متمایز کرده است.

تربت حیدریه در فاصله ۱۵۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *