ایرنا گزارش می‌دهد؛ هنرمندان و مردم پای کار جشنواره موسیقی فجر

هنرمندان و مردم پای کار جشنواره موسیقی فجر

تهران- ایرنا- سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر با توجه به فشردگی برگزاری در کوتاه‌ترین زمان ادوار خود و شاخص‌های حضور هنرمندان شاخه‌های مختلف موسیقی و استقبال مردم، نمره قبولی دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به کار خود پایان داد که می‌توان رضایتی کلی از عملکرد محتوایی و برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره داشت. بدون در نطر گرفتن شاخه پاپ جشنواره این دوره که طی ۶ روز برگزار شد، بیش از ۲ هزار هنرمند، طی ۶ شب به اجرای برنامه پرداختند. طبیعتا فشردگی بسیاری بابت برنامه‌ریزی‌ها وجود داشت که با توجه به امکانات و زیرساخت‌ها، می‌توان نمره خوبی به مدیران این رویداد هنری داد.

جدول اجراهای موسقی فجر امسال نشان می دهد به همه شاخه‌های موسیقی در کشور مطابق با سلیقه مخاطب توجه شده است. بخش سرود که به‌تازگی به جشنواره موسیقی افزوده شده، با استقبال بسیارخوبی مواجه شده و همان‌گونه که در خبرها آمد، چندین چهره فعال و پیشکسوت این حوزه، از افزودن این بخش به جشنواره و ثابت شدن این شاخه، اظهار دلگرمی کرده‌اند.

هنرمندان و مردم پای کار جشنواره موسیقی فجر

چند نکته از جشنواره موسیقی فجر

در بخش بانوان، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری در جشنواره این دوره بودیم که نشان از پویایی و طراوت این شاخه از موسیقی دارد، حدود ۹۰۰ بانوی هنرمند نشان داد عدالت فرهنگی به جز توزیع امکانات و زیرساخت به عدم تبعیض جنسیتی را در هنر در نظر گرفته است، البته باید در نظر داشت در دیگر بخش‌ها نیز کارآمدی خوبی برای جشنواره به دست آمد که موجب غنای محتوایی این دوره شد.

آنچه در این دوره جشنواره مشاهده شد، حضور همه‌جانبه هنرمندان در شاخه‌های مختلف این رویداد بود. هم هنرمندان و هم مردم، حضور قابل‌توجهی را به ثبت رساندندفارغ از این نگاه‌ها، جشنواره امسال، ۳ نکته خوب دیگر را نیز به خود دید: نخست، استقبال بسیارخوب مردم از تقریبا همه شاخه‌های موسیقی بود. در این دوره، تقریبا همه سالن‌های اجرا، آکنده از جمعیت بود که این نشان‌دهنده توجه تمامی طیف‌های طبقاتی جامعه به هنر موسیقی است. این شاخص سبب می‌شود تا توجه بیش از پیشی به این صنعت شده که آن را تنها در اندازه جریانی برای افزایش سرانه نشاط اجتماعی محدود نکرد. این استقبال نشان داد که علاوه بر هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی، باید به مخاطبان به‌عنوان موج مقابل و همگام با هنرمندان این عرصه توجه ویژه شود و زمینه پویایی شاخه‌های مختلف موسیقی را بیش از هر زمان دیگری فراهم آورد.

نکته مهم بعدی به خبر بسیارخوب انفکاک شاخه پاپ جشنواره به صورت مستقل مربوط است. از سال آینده، پرمخاطب‌ترین شاخه حوزه موسیقی در قالب جشنواره‌ای مستقل قدعلم می‌کند به‌طوری‌که جشنواره موسیقی فجر، برآیند تمامی این جشنواره‌ها خواهد شد؛ یک خبر بسیارمهم و مسرت‌بخش که باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفت. بنابراین باید شاهد حضور بیشتر خوانندگان و فعالان این حوزه و برنامه‌ریزی ظریف و دقیق‌تری برای این حوزه باشیم تا این شاخه از موسیقی نیز به عنوان ویترین جشنواره موسیقی محدود نشود.

نکته مهم دیگر جشنواره امسال، سخنان مهم وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه رویداد بود. اسماعیلی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، صحبت‌های خوب و امیدبخشی درباره دوره کنونی جشنواره و اتفاق‌هایی که قرار است در آینده برای این رویداد و کلا موسیقی کشور رخ دهد، بر زبان آورد. بخش مهم سخنان وزیر راجع به نقد جشنواره نیز با استقبال بسیارخوب اهالی رسانه در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که آستانه نقدپذیری مدیران فرهنگی دولت را نشان می‌دهد.

هنرمندان و مردم پای کار جشنواره موسیقی فجر

رسالت و مسئولیت دفتر موسیقی

آنچه در این دوره جشنواره مشاهده شد، حضور همه‌جانبه هنرمندان و فعالان صنعت موسیقی در شاخه‌های مختلف این رویداد بود. هم هنرمندان و هم مردم، حضور قابل‌توجهی در همه شاخه‌های این دوره از جشنواره به ثبت رساندند؛ اجراهای هنری، تنوع موسیقی، استقابل مردمی، یعنی موسیقی فجر در نقطه خوبی از رویدادهای فجری هنر و فرهنگ قرار گرفته است.

سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، به‌کرات از دوره قبلی باشکوه‌تر و شلوغ‌تر برگزار شد. قطعا دوره چهلم، با طراوت بیشتری همراه خواهد بودآنچه مسلم است جشنواره قرار است از دوره آتی به برآیندی برای تمامی جشنواره‌های مستقل حوزه موسیقی تبدیل شود، ضرورت در نظر گرفتن افزایش تعداد روزهای اجرا، کاملا احساس می‌شود. با توجه به استقبالی که از جشنواره موسیقی در تمامی نقاط پایتخت و چندین نقطه از کشور صورت گرفت، این حرکت در دوره‌های آتی نیز تشدید خواهد شد که ضرورت برنامه‌ریزی هوشمندانه برای شکوه بیشتر دوره‌های آتی را دوچندان می‌کند.

حالا دیگر رسالت و مسئولیت اجتماعی دفتر موسیقی سنگین تر شده است، برخی اجراها نشان داد زیرساخت‌ها تاسیسات برای موسیقی نیاز به بازبینی دارند، که باید با همراهی معاونت هنری وزارتخانه از هم‌اکنون زمینه‌های تجهیز و بازسازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سالن‌های مهم پایتخت را آغاز کنند تا به تناوب برگزاری جشنواره‌های مستقل موسیقی در سال آینده، خللی از این بابت، متوجه کیفیت اجراها و استقبال مردمی نشود.

سی‌ونهمین دوره جشنواره موسیقی فجر، به‌کرات از دوره قبلی باشکوه‌تر و شلوغ‌تر برگزار شد. با توجه به اتفاقاتی که قرار است طی سال آینده رخ دهد، قطعا دوره چهلم، با طراوت بیشتری همراه خواهد بود که رضایت و خشنودی بسیاری را برای فعالان و دلسوزان صنعت موسیقی کشور در پی دارد.

هنرمندان و مردم پای کار جشنواره موسیقی فجر

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی با حضور ۲۱۰۹ هنرمند همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان برگزار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *