۸۹ درصد مصرف آب تربت‌حیدریه متعلق به بخش کشاورزی است

۸۹ درصد مصرف آب تربت‌حیدریه متعلق به بخش کشاورزی است

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر منطقه آب تربت‌حیدریه گفت: سهم بخش کشاورزی از مجموع حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان، ۸۹ درصد است.

مهدی طلعتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش شرب سهم هشت درصدی در مصرف آب تربت حیدریه دارد و بقیه سهم واحدهای صنعتی و خدماتی است.

وی در خصوص میزان اهمیت بارش‌های اخیر بیان کرد: به طور کلی خبرهای خوبی از احیای قنات‌ها، آبخوان‌ها، چشمه‌ها و به خصوص از بخش بایگ به گوش می‌رسد که مایه امیدواری است.

طلعتی اضافه کرد: امکان آمار مقایسه‌ای در حال حاضر وجود ندارد و تا پایان سال آبی (شهریور ماه) باید منتظر ماند، چون آب حاصل از ذوب شدن برف تا زمانی که بخواهد به آبخوان‌ها نفوذ کند، بسیار زمان‌بر بوده و محاسبه دقیق آن در انتهای سال آبی (شهریور سال ۱۴۰۳) میسر خواهد شد.

وضعیت دشت زاوه بحرانی است

مدیر منطقه آب تربت‌حیدریه در ادامه گفت: از مجموع ۳۶ دشت استان خراسان رضوی، ۳۳ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و از این تعداد نیز ۱۵ دشت فوق بحرانی و تنها سه دشت (در نقاط شمالی استان) آزاد هستند.

طلعتی افزود: از مجموع ۳۶ دشت خراسان رضوی هشت دشت مربوط به منطقه تربت‌حیدریه است و در این حوزه دشت‌های مه‌ولات، رشتخوار و جنگل ممنوعه بحرانی و دشت زاوه و تربت‌حیدریه ممنوعه هستند.

به گفته وی، این دشت‌ها علاوه بر افت مستمر آب زیرزمینی، با کاهش کیفیت منابع آبی نیز مواجه‌اند.

وی با اشاره به میزان بارندگی امسال در تربت‌حیدریه بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) در تربت‌حیدریه ۸۲ میلی‌متر باران باریده است که این میزان در بازه زمانی مشابه سال گذشته ۶۵ میلیمتر و در متوسط دراز مدت ۱۳۵ میلیمتر بوده است.

مدیر منطقه آب تربت حیدریه افزود: میزان بارش در این شهرستان نسبت به پارسال ۲۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت کاهش ۳۹ درصدی دارد.

شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *