در گفت‌وگو با ایرنا؛ بازیگر سینما و تلویزیون: مهیج‌ترین نوروز را در زادگاهم سنندج دیدم

تهران- ایرنا- فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مهیج‌ترین خاطره‌ام از نوروز به دوران کودکی‌ام و شهر زادگاهم سنندج برمی‌گردد.

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره خاطرات زیبای نوروز در زندگی، اظهار داشت: خاطره‌ای که من دارم از دوران کودکی است؛ به دلیل شهر زادگاهم، سنندج، باشکوه‌ترین نوروزی که در عمرم و در جهان دیدم در آنجاست.

پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون توضیح داد: در سنندج در نوروز بر پشت‌بام همه خانه‌ها و بر فراز کوه آتشی می‌افروختند که یک معنای اسطوره‌ای نمادین داشت و به معنای این بود که راه بازگشت ارواح طیبه درگذشتگان خانواده را روشن کنند و برگردند. این، مهیج‌ترین چیزی است که در عمرم از نوروز دیدم.

نوروز را با آثار سطحی نگذرانیم

صادقی که با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر اعم از سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۴ حضور داشت، در این باره که خواندن چه کتابی و تماشای چه فیلمی را برای ایام نوروز پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: من رمان سلین را پیشنهاد می‌کنم؛ سفر به انتهای شب.

صادقی افزود: چند فیلم‌ساز را خیلی دوست دارم که کروساوا، کوستاریکا، چن کایگه و آنتونیونی است که فیلمسازان بزرگی هستند و آثار درخشانی از خودشان به جا گذاشتند. دیدن فیلم این فیلمسازها را توصیه می کنم.

وی خاطرنشان کرد: من توصیه می‌کنم با فیلم‌های سبک و کتاب‌های سطحی اوقات فراغت را نگذرانیم. ژان کوکتو می‌گوید شاهکارها را بشناس تا با آثار دست چندم فریبت ندهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *