توزیع تخم نوغان تا پایان اردیبهشت در استانهای سه گانه خراسان ادامه دارد

توزیع تخم نوغان تا پایان اردیبهشت در استانهای سه گانه خراسان ادامه دارد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر مرکز توسعه نوغانداری خراسان رضوی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که توزیع تخم نوغان در سطح استان‌های سه‌گانه خراسان از پنجم فروردین آغاز شده‌ است گفت: این روند تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

عظیم نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت هر جعبه تخم نوغان ۲۸۰ هزار ریال و تخم‌ها از نوع ایرانی و هیبریدی چینی (یک رقم محصول) است، منتهی هم اکنون تخم نوغان ایرانی در حال توزیع بوده و منتظر صدور مجوز از دامپزشکی برای توزیع تخم نوغان چینی هستیم.

وی با بیان این که پارسال ۱۱ هزار و ۴۱۵ جعبه تخم نوغان توزیع شد ادامه داد: امسال نیز پیش‌بینی توزیع به همین میزان است

مدیر مرکز توسعه نوغانداری خراسان رضوی در خصوص میزان بارش‌های بهاری و تاثیر آن در رشد کرم ابریشم گفت: با توجه به بارش خوب، شست و شوی برگ‌ها و به تبع آن رشد و نمو برگ درختان توت، امسال شاهد رونق اقتصادی دست‌اندرکاران نوغان‌دار خواهیم بود.

نصیری افزود: همه ساله تخم نوغان از فروردین تا پایان اردیبهشت ماه توزیع می شود و بهره برداران با شروع فصل بهار و سبز شدن درختان توت از برگ آنها برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که این استان بعد از گیلان دومین تولیدکننده عمده پیله‌تر ایران محسوب می‌شود ادامه داد: پارسال میزان تولید پیله‌تر خراسان رضوی ۴۵۷ تن و در کل استان‌های سه‌گانه خراسان ۷۶۰ تن بود.

نصیری در ادامه از بخش “بایگ” تربت‌حیدریه به عنوان قطب اصلی تولید ابریشم ایران یاد کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد پیله‌ تولیدی کشور نیز در کارگاه‌های ابریشم‌کشی این شهر و عمدتا روستای “بسک” تربت‌حیدریه به نخ تبدیل می‌شود.

گفتنی است اداره نوغانداری خراسان رضوی مستقر در تربت‌حیدریه مدیریت توزیع تخم نوغان را در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بر عهده دارد.

نوغانداری با پیشینه‌ تاریخی جزو اشتغال موقت و درآمد مقطعی روستاییان در ۲۰ استان ایران محسوب می‌شود.

حدود ۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک نوغان ثمربخش شده و به پیله‌های ابریشم تبدیل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری فصل بهار رونق بخش سفره هزاران خانواده شود.

پرورش کرم ابریشم و فراوری آن به نخ و پارچه یا فرش شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی و صنایع مرتبط دیگر است.

داشت یا نگهداری درختان توت در وضعیت مطلوب (تامین نور کافی، عناصر غذایی خاک، تهویه، رطوبت) بر حسب شرایط اقلیمی هر منطقه پایه و اساس تولید کمی و کیفی برگ و به تبع آن تولید پیله مرغوب است.

تربت‌حیدریه در کنار استان‌های گیلان و مازندران تولیدکننده اصلی پرورش کرم ابریشم ایران است اما در حوزه ابریشم به لطف پنجه های هنرمندان بایگ قطب اصلی و یکه‌تاز کشور است.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *