خراسان‌رضوی رتبه نخست کتابخانه‌های سیار کشور را دارد

خراسان‌رضوی رتبه نخست کتابخانه‌های سیار کشور را دارد

گناباد-ایرنا- سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: این استان از نظر تعداد و فعالیت‌های کتابخانه‌های سیار رتبه نخست را در بین استانهای کشور در سالهای اخیر کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین نوربخش روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گناباد افزود: بر اساس ارزیابی‌های نهاد کتابخانه‌های کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با برخورداری از ۱۳ کتابخانه سیار و نوع اقدامات و خدمات که در این بخش به متقاضیان در مناطق شهری و روستایی ارائه می‌دهد، از جایگاه ممتازی در سطح کشور برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیتهای کتابخانه‌های سیار برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بویژه در مناطقی که از کتابخانه برخوردار نیستند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی گناباد راه‌اندازی کتابخانه سیار از نیازهای مهم این شهرستان به شمار می رود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان آنکه ۹۸ درصد مجموع اعضای کتابخانه‌های عمومی این استان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می دهند، تصریح کرد: باید از این مساله به عنوان بستر و پتانسیل مهمی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: یا وجودی که گناباد از نظر شاخص‌های مطالعه و کتاب‌خوانی و فعالیت انجمن کتابخانه‌های عمومی از شهرستانهای برتر در سطح استانی و حتی کشوری است، ولی برخی کتابخانه‌های این شهرستان از نظر زیرساختی و امکانات و ساختمان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند بهسازی و تجهیز هستند.

نوربخش با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی شهر روشناوند از توابع شهرستان گناباد از چندی قبل به دلیل نبود نیروی انسانی و متصدی تعطیل بود، گفت: جذب نیرو برای این کتابخانه در دست اقدام است و با اشتغال به کار این فرد در آینده نزدیک کتابخانه روشناوند دوباره فعال می‌شود.

وی همچنین برای تامین اعتبار بهسازی کتابخانه عمومی شهر بیدخت گناباد نیز قول مساعد داد.

جایگاه گناباد از نظر کتاب‌خوانی در کشور ممتاز است

فرماندار گناباد نیز با اشاره به جایگاه ممتاز این شهرستان از نظر فعالیتهای کتابخوانی در سطح کشور گفت: انجمن کتابخانه های عمومی گناباد سال گذشته به رتبه ممتاز کشوری دست یافت.

رضا نصیری اضافه کرد: باید با تنوع بخشی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نظیر راه‌اندازی کاروان کتاب، پاتوق کتاب، کافه کتاب و رونمایی از کتب به مناسبت های مختلف مردم و از جمله نسل جوان و نوجوان را با اهمیت کتابخوانی بیش از پیش آشنا کرد.

وی با اشاره به فرسودگی بنای برخی از کتابخانه‌های عمومی گناباد خواستار توجه مسوولان ذیربط و اختصاص اعتبار مناسب برای بهسازی آنها شد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی گناباد هم گفت: این شهرستان با ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کننده در دوازدهمین دوره جشنواره رضوی رتبه نخست کشور را در سال گذشته کسب کرد.

احمد مظلوم گفت: یک هزار و ۳۶۰ فعالیت فرهنگی در سال ۱۴۰۲ در کتابخانه های عمومی گناباد انجام شد که بیشترین فعالیت مربوط به کتابخانه شهید مطهری بوده است.

نخستین سالن مطالعه خانه کنکوری‌های گناباد با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

این سالن به وسعت ۲۰۰ متر مربع و با ظرفیت مطالعه برای ۳۰ نفر راه‌اندازی شده است.

۲۲۲ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان ۶.۸ میلیون نفری خراسان رضوی فعال است.

۱۳ کتابخانه عمومی و مشارکتی با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۲۳۳ هزار و ۷۳۶ نسخه کتاب و بیش از پنج هزار نفر عضو در مناطق شهری و روستایی گناباد فعال است.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *