دکل‌گم شد پولش دست کیست!؟

 
قوه‌قضاییه برای پیدا کردن سرنخ‌ها و یافتن متخلفان ورود می‌کند

گروه اقتصادی | پرونده دکل خبرساز به قوه قضاییه ارجاع شده است. این را علی مروی می‌گوید اما دیروز سخنان مهم‌تری از قول افرادی مهم در این پرونده مطرح شد. وزیر نفت سابق و مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی در زمان خرید دکل نیز لب به سخن گشودند.

جان کلام وزیر سابق نفت این بود: این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که رسانه‌ای کردن چنین مواردی- مانند دکل مفقود شده ایران – قبل از رسیدگی در دادگاه بین‌المللی و داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

حالا دو وزیر نفت درباره دکل حفاری صحبت کرده‌اند. یکی وزیر فعلی، زنگنه که تایید کرده است از سرنوشت دکلی که خریداری شده بود اطلاعی در دست نیست و دیگری رستم قاسمی، وزیر سابق که می‌گوید مشکلات احتمالی در عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در وارد کردن دکل‌ حفاری ارتباطی با وزارت نفت نداشته و خود این شرکت‌ها مسوول هستند. وی معتقد است اگر در این پرونده تخلفی است، دستگاه قضایی قاطعانه رسیدگی می‌کند. مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی نیز می‌گوید پول دکل دست واسطه است نه دست فروشنده و پرونده در دادگاه در دست بررسی است.

رستم قاسمی نیز مانند بسیاری دیگر از کسانی که در باب پرونده دکل گمشده اظهارنظر کرده‌اند، دست روی عبارت گمشده می‌گذارد و می‌گوید: طرح این مساله به این شکل بسیار جای تعجب دارد، چرا که مگر دکل حفاری خودکار است که گم شود. دکل حفاری دریایی حداقل ۵٠ نفر خدمه دارد و جابه‌جایی آن تشریفات خاص و ویژه‌ای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: شرکت تاسیسات دریایی که مالکیت عمده آن مربوط به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می‌کند و براساس آنچه مدیر عامل سابق این شرکت گفته است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کرده‌اند و ضمانت‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

وی افزود: ظاهرا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن در دادگاه داوری بین‌المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان دستگاه‌‌های نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: اگر کسی در جریان خرید این دکل یا موارد دیگر در شرکت تاسیسات دریایی یا دیگر شرکت‌های مربوطه تخلفی مرتکب شده باشد، باید از سوی دستگاه قضا قاطعانه و به سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد و مطالبه ما هم از دستگاه قضا همین است.

 

پول دکل دست واسطه‌هاست

اظهارات علی طاهری‌مطلق در مصاحبه‌ای یک سویه و بدون چالش با تسنیم نیز باب دیگری را در این پرونده گشود. طاهری‌مطلق که در زمان خرید دکل توسط واسطه‌ها و دلالان بر صندلی مدیریت این شرکت تکیه زده بود، می‌گوید: دکل خریداری شده است اما هنوز به ایران منتقل نشده. او نیز لابه‌لای حرف‌هایش پای تحریم را وسط می‌کشد و می‌گوید این دکل با نام فورچونا از شرکت جی اس پی رومانیایی خریداری شد. او درباره چرایی« اعتماد» به این شرکت نیز توضیح می‌دهد پیش از این نیز شرکت رومانیایی چندین قرارداد برای تامین دکل با یکی از شرکت‌های تابعه تاسیسات دریایی در دوران مدیریت اسبق داشت و حتی یک دکل نیز به آنان فروخته بود. انتخاب شرکت مذکور نیز براساس اعتماد مدیران قبلی شرکت و با توجه به تجربه کار با آنها صورت گرفت.

او بدون آنکه از موقعیت فعلی دکل تصویر روشنی ارایه دهد، درباره آن می‌گوید: مگر می‌شود دکل گم بشود؟ این دکل نه گم شده و نه پنهان است بلکه موقعیت آن مشخص است اما هنوز تحویل داده نشده است. علت آن هم این است که این قرارداد پس از پرداخت بخشی از آن به عنوان پیش‌پرداخت به‌دلیل عدم‌تامین به‌موقع نقدینگی بخش‌های باقیمانده با مشکل حقوقی مواجه و در نهایت منجر به طرح دعوای حقوقی در دادگاه بین‌المللی در لندن از طرف فروشنده شد.

در حالی که نادر قاضی پور، نماینده مجلس سال گذشته اعلام کرد که پول دکل کامل پرداخت شده است. طاهری مطلق می‌گوید: باقی پول به رومانیایی‌ها داده نشده است اما تایید می‌کند که مابقی پول نزد شرکت واسطه است که رسما هم دریافت آن را اعلام کرده است.

 

دکل در مکزیک، پرونده در لندن

در شرایطی که دکل حفاری در مکزیک در حال فعالیت است، پرونده فساد رخ‌داده در جریان خرید این دکل در دادگاه در حال رسیدگی است. شاید استفاده از عبارت گمشده برای اسناد و مدارک مربوط به دکل معقول‌تر به نظر برسد اما گویا بسیاری با استفاده از واژه دکل گمشده می‌خواهند عمق فساد رخ داده را به تصویر بکشند .

علی مروی به پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران گفته است: بعد از مطرح شدن موضوع دکل در سال گذشته شروع به پیگیری این موضوع کردیم و از شرکت تاسیسات دریایی تایید این موضوع را گرفتیم. در بررسی‌ها متوجه شدیم که هیچ آثار و نشانه‌ای از دکل و قراردادهای مربوط به آن وجود ندارد. پولی را برای خرید و تحویل گرفتن این دکل داده‌اند و به ازای آن چیزی دریافت نکرده‌اند. بعد از این قضیه پرونده‌ای در این مورد تشکیل و به قوه قضاییه فرستاده شد. و دیگر خیال‌مان راحت شد که ان‌شاءالله در قوه قضاییه رسیدگی می‌شود. این نکته‌ای است که طاهری مطلق، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در مصاحبه یک جانبه خود با تسنیم در خصوص آن هیچ اطلاعی نداده است.

وی در پاسخ به اینکه سخنگوی قوه قضاییه وصول گزارشی مرتبط با ماجرای دکل نفتی را تایید نکرده است، گفت: شکایت توسط شرکت تاسیسات دریایی انجام شده و وزارت نفت هم پیگیر ماجراست. شاید به دست ایشان نرسیده است.

 

اسناد مربوط به دکل را بردند

رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره پیگیری‌های وزیر نفت در خصوص دکل نفتی مذکور می‌گوید: وزیر نفت در سفری که به چین داشته‌اند با چینی‌ها صحبت کرده بود و آنها به آقای زنگنه گفته بودند ما سعی می‌کنیم آن شرکت را شناسایی و به شما معرفی کنیم.

به گفته وی در حال حاضر پرونده این موضوع به قوه قضاییه ارسال شده و تیمی روی این پرونده کار می‌کند.

این نماینده مجلس گفته است در حال حاضر نیز تیمی روی این پرونده کار می‌کند که شامل افرادی از سازمان بازرسی و تعدادی از دستگاه‌های نظارتی هستند که در حال حاضر در محل تاسیسات دریایی مستقرند تا بتوانند هرچه زودتر این مساله را حل کنند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت هم اعلام کرده که به طور جدی پیگیر این موضوع است، گفت: این پرونده هم به قوه قضاییه ارسال شده و هم سازمان بازرسی و تاسیسات دریایی در جریان آن هستند تا واسطه را پیدا کنند و بتوانند یا مبلغی را که داده شده باز‌پس گیرند یا اینکه دکل موردنظر تحویل داده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *