هاشمی سانسور شدنی نیست روز جمعه بخش هایی از فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی حذف شد

رجایی در گفتگو با آفتاب یزد: در مراسم شهدای هسته ای وقتی دوربین به آیت‌الله می‌رسید ایشان را حذف می‌کرد!
آفتاب یزد – گروه سیاسی: طلسم آیت‌الله پس از ۶ سال شکسته شد و بالاخره توانست برای سخن گفتن با مردمان سرزمینش از دروازه ساختمان جام جم گذر کند و وارد یکی از استودیوهای سازمان عظیم الجثه صدا و سیما شود. بازگشت آیت الله هاشمی به رسانه ملی بعد از حذفِ اعلام نشده ی دو هزار و 
صد و نود روزه وی، یک امیدواری عمومی در میان آحاد ملت ایجاد کرد که دیگر در بر پاشنه بی‌مهری با قدیمی‌ترین یار امام‌(ره) نمی چرخد و دوران لجبازی به‌سر رسیده است. بر همین اساس هنگامی که زمان برنامه تبلیغاتی آیت الله به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام شد، همگان با وجود بدبینی‌هایی که نسبت به صدا و سیما داشتند، بر این باور بودند که گفتگوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه ملی بدون کم و کاست و عاری از هر گونه حاشیه ای پخش خواهد شد. اما وقایع روی داده درخصوص این برنامه تبلیغاتی به وضوح نشان داد که در برهمان پاشنه سابق می چرخد.
شبکه تهران؛ نقطه آغاز حواشی 
قرار بود برنامه تبلیغاتی آیت الله هاشمی روز جمعه بیست و سوم بهمن ماه ساعت ۳۰:۱۷ از شبکه تهران پخش شود. اما در اندک ساعات باقی مانده به زمان پخش این برنامه، خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه برنامه آیت الله از شبکه استانی تهران که یک شبکه HD است پخش می شود نه آن شبکه تهرانی که برنامه «به خانه بر می گردیم» را نمایش می داد! بلکه منظور از شبکه تهران یک شبکه تازه تاسیس با سابقه کمتر از یک ماه است. این اطلاع رسانی نادرست صدا و سیما درخصوص شبکه پخش کننده گفتگوی تبلیغاتی هاشمی، نقطه آغاز حواشی پیرامون این برنامه بود. اوج شاهکار صدا و سیما آنجایی بود که مشاور رسانه‌ای آیت‌الله اعلام کرد که فرازهایی از سخنان هاشمی سانسور شده است . حمیدرضا سلیمانی مشاور رسانه‌ای آیت‌الله هاشمی که همراه او برای ضبط برنامه به استادیو 
صدا و سیما رفته بود، در این باره چنین گفته است که: 
« قرار بود ۱۸ دقیقه وقت برای سخنرانی آیت الله هاشمی در نظر گرفته شود و کارگردان در ۱۰ دقیقه و ۵ دقیقه آخر علامت بدهد تا آیت الله سخنان خود را تنظیم کند. اما با گذشت پس از ۲۱ دقیقه خبری از علامت کارگردان نبود. به نظر می رسد این هم برای آن بوده که بعدا خود صدا و سیما در مرحله تدوین برخی از سخنان را حذف کند.» این وقایع پیرامون یک گفتگوی کوتاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مردم، شائبات مطرح شده درباره بیشتر شدن زاویه صدا و سیما با آیت الله را پررنگ تر می سازد و وجهه این سازمان را بیش از پیش مخدوش می کند.
رفتار صدا و سیما تصادفی نبوده است
درباره رفتاری که نسبت به برنامه تبلیغاتی آیت الله هاشمی از جانب صدا و سیما صورت گرفت، غلامعلی رجایی، مشاور آیت الله هاشمی به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: اگر قانون صدا و سیما بر این مبنا نبود که به تمامی کاندیداهای مجلس خبرگان زمانی مساوی را برای گفتگو با مردم و تبلیغ اختصاص دهد، قطعا این فرصت را از آیت‌الله هاشمی دریغ می‌کرد. در این خصوص باید بگویم که نوع شبکه پخش کننده این برنامه اصلا مشخص نبود. گفته بودند مصاحبه از شبکه تهران پخش می‌شود خیلی‌ها به خود من زنگ می‌زدند می‌گفتند این کدام شبکه تهران است؟ چرا که تا پیش از این به شبکه ۵ سیما می‌گفتند شبکه تهران. 
وی افزود: نکته بعدی در خصوص حذف فرازهای سخنان مهم آیت‌‌الله هاشمی است. قاعدتا داوطلب باید برای بیان سخنانش آزادی داشته باشد. یادمان نرود آقای هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و نباید درباره چند و چون سخنانش تعیین تکلیف شود. البته چارچوبی که صدا و سیما برای کاندیداها قرار داده قابل احترام است. اما باید توجه داشت که آیت‌الله هاشمی کسی است که سالیان سال خطبه می‌خوانده و به خوبی بر این موضوع آگاه است که به مردم چه حرف‌هایی بزند. همه هم دیدند که حرف‌های ایشان دعوت کلی به حضور پرشور در انتخابات بود. روابط عمومی مجمع، متن کامل سخنان ایشان را منتشر ساخته است و مردم می‌توانند به متن کامل آن رجوع کنند.
انتظار داشته اند هاشمی 
به ساعتش نگاه کند 
رجایی در خصوص اینکه کارگردان تلویزیونی گذشت زمان را به آیت الله اعلام ننمود اضافه کرد: این نکته به نظر من نمی‌تواند تصادفی باشد. هنگام مصاحبه‌های مطبوعاتی با آیت‌الله هاشمی مسئول روابط عمومی با دست اشاره می‌کند که مثلا ۵ دقیقه به پایان وقت مانده است یا ۲ سوال دیگر باید پرسید. قطعا در بزرگترین تریبون کشور هم باید زمان توسط تهیه کننده و مدیر برنامه کنترل می‌شد. نباید انتظار مدیریت زمان از
آیت الله داشت چرا که ایشان که نمی‌تواند به هنگام گفتگو ساعتش را چک کند. باید به ایشان اطلاع می‌دادند که وقت شما رو به اتمام است و مثلا ۴ دقیقه فرصت جمع بندی دارید نه اینکه هر وقت که ایشان صحبت‌هایش به پایان رسید کات دهند و بعد به دلخواه خودشان فرازهای مهم ایشان را حذف کنند. 
ماجرای دوربین 
صدا و سیما و آیت‌الله 
مشاور آیت‌الله هاشمی خاطرنشان کرد: صدا و سیما چرا فکر می‌کند با پخش نکردن می‌تواند جلوی آگاهی مردم را بگیرد. مردم به جای آنکه به صدا و سیما رجوع کنند برای آگاه شدن از سخنان آیت‌الله به شبکه‌های ماهواره‌ای مراجعه می‌کنند. باید صدا و سیما توجه کند که شخصیتی چون آیت‌الله هاشمی به دلیل سابقه و قدمتی که دارد سخنانش سانسورشدنی نیست.
رجایی بیان کرد: وقتی آیت‌الله هاشمی در مراسمی برای شهدای هسته‌ای در بیت رهبری شرکت کرد چنان به سانسور ایشان پرداختند که روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام مجبور شد اطلاعیه‌ای بدهد و طی آن اعلام کند که آیت‌الله هاشمی در این مجلس حضور داشته است. در آن مراسم دوربین حرکت می‌کرد به آیت‌الله که می‌رسید ایشان را حذف می‌کرد. آیت‌الله هاشمی ستون انقلاب است و در زمره قدیمی‌ترین یاران امام به شمار می رود. ایشان تنها کسی بوده که از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۶۸ قریب به ۴۰ سال هم‌نشین امام بوده ولی می‌بینیم مثلا در راهپیمایی‌های دهه فجر و روز قدس سهم آیت‌الله از دوربین صدا و سیما تنها محدود می شود به یک دست تکان دادن. اکنون می‌بینیم که برای تهییج مردم به منظور شرکت در انتخابات به کوچه و خیابان می‌روند و با افراد مختلف مصاحبه می‌کنند اما به اندازه یک شهروند عادی هم به سراغ آیت‌الله هاشمی نمی آیند.
وی ادامه داد: ایشان با شخصیت‌های بلندپایه خارجی و روسای جمهوری کشورهای اروپایی همچون معاون دبیرکل سازمان ملل یا نخست وزیر فرانسه دیدارهای دوجانبه داشته‌اند اما این دیدارها ابداً انعکاس خبری نداشته‌اند. من بر این باورم که با آیت الله هاشمی با بی‌مهری برخورد می‌کنند.
احمدی نژادی رفتار می کنند
رجایی خاطر نشان کرد: علی‌رغم تمام این موارد ایشان هم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مورد اقبال مردم به هنگام ثبت‌نام قرار گرفت و هم اینکه دولتی بر روی کار آمد که ایشان بزرگ‌ترین حامی آن بود. صدا و سیما باید به این موارد همچون عبرتی بنگرد حداقل از آقای هاشمی که گذشت این روش‌ها را برای بقیه افراد بزرگ نظام تکرار نکنند. به نظر من صدا و سیما با آیت‌الله هاشمی احمدی‌نژادی عمل می‌کند. احمدی‌نژاد وقتی آمد روی کار با اینکه افتخار می‌کرد که از مدیران برآمده دوران هاشمی است، دستور داده بود به مسئولان تشریفات وزارت امور خارجه که از ملاقات‌های خارجی آیت‌الله هاشمی جلوگیری شود، وقتی که یکی از مقامات آسیای میانه اصرار کرده بود که با آیت‌الله ملاقات کند و این ملاقات صورت گرفت، احمدی‌نژاد مسببان ملاقات را توبیخ کرده بود. این روش که جواب نداد. اکنون ما می‌بینیم که آیت‌الله هاشمی در منطقه هم به نقش‌آفرینی می‌پردازد و از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند تا با ایشان صحبت کنند. اگر احمدی‌نژاد ره‌به‌جایی بُرد، اینها هم ره به جایی می‌برند. روش‌های حذف بی‌نتیجه است و صدا و سیما باید بر روی آنها تامل کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *