پاسخ مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نگران حرمت هاشمی نباشید فیلم جلسه را منتشر کنید غلامعلی رجایی

 

اگر غیر از این بود که درباره حرف‌های غیرواقعی، شرع مقدس سکوت را جایز نمی‌شمرد، این نوشتار به‌عنوان پاسخ به اظهارات دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره علت ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ قلمی نمی‌شد. 

ابتدا مروری بر آنچه دراین‌باره گذشته است: 
١- آیت‌الله هاشمی به دلیل احساس تکلیف و مسئولیت در برابر درخواست‌های مکرر اقشار مختلف مردم که ماه‌ها با حضور در مجمع تشخیص- که خود از نزدیک شاهد این اصرارها بودم که از ایشان می‌خواستند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند- ثبت‌نام کردند و شور و شعف کم‌نظیری در میان مردم ایجاد کردند که نمونه آن را می‌توان در فیلم لحظه ورود ایشان به وزارت کشور مشاهده کرد. 
٢- دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر حسن روحانی که یکی از نامزدهای این انتخابات بود- به نزد آیت‌الله هاشمی‌ آمدند از ایشان درخواست کردند چون نمی‌خواهند به صلاحیت وی رأی بدهند، برای حفظ حرمت خود از این کار منصرف شوند و انصراف بدهند. 
٣- آیت‌الله هاشمی به هر دو نماینده اعزامی که در یک روز به منزل و دفتر کار آیت‌الله هاشمی مراجعه و پیام شورا را به ایشان رساندند، پاسخ منفی داد و ضمن آمادگی برای پذیرش این مسئولیت با این استدلال که من در پاسخ به درخواست مردم ثبت‌نام کرده‌ام. اگر شخصا انصراف بدهم، جواب این مردم را چه بدهم، اگر به‌ من بگویند شما که می‌خواستی انصراف بدهی، چرا ثبت‌نام کردی؟ بنابراین می‌مانم و شورا هم من را ردصلاحیت کند. 
۴- در روزی که جلسه شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت هاشمی و چند نفر دیگر تشکیل شده بود در حرکتی غیرمنتظره که قبل و بعد از آن سابقه نداشت و تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز هم ندارد. وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، جناب حیدرمصلحی، با چند نفر از مسئولان ارشد این وزارتخانه به شورای نگهبان مراجعه و خواستار حضور در جلسه می‌شود که این درخواست حضور با مخالفت بعضی از اعضای شورا مواجه و در نهایت وقتی مخالفت اعضای مخالف که این حضور را نافی استقلال نظر و رأی شورا می‌دانستند، روبه‌رو می‌شود قرار بر این می‌شود که فقط وزیر در جلسه حضور یابد و افراد همراه وی در جلسه نباشند. 
۵- وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان حضور می‌یابد و آن‌گونه که آیت‌الله هاشمی به‌تازگی در جلسه دیدار با استادان و محققان تاریخ در کشور بیان کرد- و البته قبلا هم همین را به نقل از منابعی موثق گفته بود- ضمن تأکید بر رأی‌آوری آیت‌الله هاشمی و بیان اینکه تاکنون طبق نظرسنجی وزارت اطلاعات ایشان بیش از ٧٠ درصد رأی مردم را دارند و اگر وضع به همین منوال پیش برود، روزبه‌روز و ساعت به ساعت رأی ایشان در انتخابات بیشتر می‌شود – آن‌گونه که به هاشمی گفته شده و ایشان هم در دیدار با استادان تاریخ نقل کرد – با بیان سه نقطه‌نظر به شورا پیشنهاد می‌کند که با توجه به مصلحت کشور!! هرچند برای نظام هزینه دارد، بهتر است ایشان در همین مرحله از حضور در انتخابات باز ماند و تصمیم در این مرحله هزینه‌هایش کمتر از هزینه‌های دو پیشنهاد دیگر است. (در این زمینه می‌توان به سایت آیت‌الله هاشمی مراجعه کرد). 
۶- پس از اظهارات وزیر وقت اطلاعات، شورای نگهبان صلاحیت آیت‌الله هاشمی را در کمال بهت و حیرت افکار عمومی جامعه رد کرد. 
دکتر کدخدایی، عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان، در بیان چگونگی این مسئله مهم که برای همه شوک‌آور بود از سال ٩٢ تاکنون در اظهاراتی متفاوت به توجیه این مسئله پرداخته تا بلکه بتواند این مسئله را برای عموم مردم که ردصلاحیت هاشمی را باور نکرده و هنوز هم نمی‌کنند، پذیرفتنی کند. 
اینک بررسی مواضع کدخدایی: 
اول: پذیرش حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان
کدخدایی در نشست خبری مورخه ٢٢/٣/٩٢ در پاسخ به اظهارات هاشمی مبنی بر حضور مصلحی، وزیر اطلاعات وقت، در جلسه شورای نگهبان با موضوع بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی با تأیید این حضور گفته است: 
«شورای نگهبان طبق قانون برای بررسی صلاحیت‌ها مجاز است از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند. این امر طبق روال عادی صورت می‌گیرد و این کار نسبت به بسیاری از کاندیداها و داوطلبان اتفاق افتاده و مطلب جدیدی نیست».
دوم: بیانات مصلحی درباره هاشمی در جلسه شورا شایعه است! 
کدخدایی در تاریخ ۵ مرداد ٩٢ در پاسخ به اظهارنظر هاشمی که گفته وزیر اطلاعات به شورا رفته و گفته ایشان رأی بالایی دارد و حتما رأی می‌آورد؛ درحالی‌که این اتفاق مطلوب نیست و از این صحبت‌ها و اینکه ایشان نباید تأیید صلاحیت بشود و… گفته است: «خاطرم هست که در نخستین نشست هم همین سؤال پرسیده شد. من البته تعجب کردم؛ چون بزرگان که نباید به این شایعات توجه کنند. ما جایگاه افراد را خیلی بالاتر از اینها می‌دانیم که این بحث‌های خیلی ساده‌انگارانه مطرح شود!!». 
همان‌گونه که می‌بینید، ایشان این را که مصلحی برای صحبت درباره هاشمی به شورا آمده رد و یک شایعه و پذیرش آن را از سوی هاشمی نوعی ساده‌انگاری! تعبیر کرده است. 
کدخدایی چگونه احتمال نمی‌دهد فردی همانند هاشمی با آن همه ذکاوت و سابقه‌ای بیش از ۶٠ سال در انقلاب و نظام، حرف‌هایش را بر مبنای اطلاعات دقیق و موثق می‌زند، نه براساس شایعات مطرح در جامعه!؟ 
سوم: تحلیل مصلحی درباره مسائل ایران و بین‌الملل تأثیری بر رأی اعضای شورا درباره هاشمی نداشت! 
کدخدایی در مورخه ٢١/٨/٩۵ ضمن تأیید دعوت شورا از مصلحی گفته است: «در انتخابات، نهادهای رسمی باید به ما جواب بدهند. نمی‌توانیم که مثلا به گزارش مردمی رجوع کنیم. این امر در شأن شورای نگهبان به‌ویژه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. آن موقع گفتند خب، باید خود وزیر اطلاعات بیاید توضیح بدهد، اگر مطلبی هست». 
«وزیر اطلاعات آمدند یک توضیحات کلی دادند اما اصلا نسبت به آقای هاشمی حرفی نزدند! نسبت به مباحث و حوادث پیرامونی و تحلیل و اوضاع و احوال کشور و بین‌المللی صحبت کردند».
دقت شود ابتدا کدخدایی از قول شورا می‌گوید: «باید وزیر بیاید توضیح بدهد. اگر مطلبی هست» بعد می‌گوید: «اصلا درباره هاشمی حرفی نزدند». 
به این فراز در ادامه صحبت دقت کنید: 
«صحبت‌های ایشان یقین دارم که هیچ اثری از این جهت روی افراد نداشت! یعنی اگر وزیر هم نمی‌آمد همین تعداد رأی به ایشان- هاشمی- داده می‌شد».
سؤال من از جناب کدخدایی این است: 
– اگر وزیر اطلاعات در شورا در تحلیل مسائل ایران و بین‌الملل حرف زد و اصلا درباره هاشمی صحبتی نکرده، چرا ایشان می‌گوید این حرف‌ها بر روی اعضای شورا تأثیری نداشته؟ مگر بین تحلیل مسائل ایران و بین‌الملل و صلاحیت هاشمی که دو موضوع غیرمرتبط هستند رابطه‌ای وجود دارد که وی منکر تأثیر رابطه این دو موضوع بر رأی و نظر اعضای شورا شده است؟!! 
– آیا شورای نگهبان با فرصت تنگی که برای اعلام نتایج صلاحیت نامزدها در اختیار دارد درباره چنین مسئله مهمی جلسه فوق‌العاده‌ای می‌گذارد و از وزیر اطلاعات دعوت می‌کند تا علی‌القاعده درباره سوابق و عملکرد اشخاص صحبت و به آنان مشورت و اطلاعات بدهد اما وی بی‌اعتنا به این هدف و منظور درباره مسائل ایران و بین‌الملل صحبت می‌کند و حتی یک نفر از اعضای شورا هم به او اعتراض نمی‌کند و نمی‌گوید جناب وزیر اطلاعات، ما که شما را برای بیان این حرف‌ها به اینجا دعوت نکرده‌ایم!؟ 
چهارم: هاشمی توان دوندگی ندارد
کدخدایی در ادامه این صحبت‌ها در این نشست گفته: «در مجموع در توانایی‌ها بحث شد که ریاست‌جمهوری دوندگی‌هایی نیاز دارد» که یعنی هاشمی توانایی جسمی برای ریاست‌جمهوری ندارد. 
پنجم: کهولت دلیل عدم‌ رأی به هاشمی نبود
کدخدایی در اظهار نظری متفاوت در تاریخ ٢/١٠/٩٣ در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: «درمجموع عدم رأی آقای هاشمی به دلیل کهولت سن نبود. اما یک دلیل خاص نیز بود»! 
جالب اینجاست که به این دلیل خاص اشاره نمی‌کند! 
ششم: می‌خواهیم این فیلم پخش شود
کدخدایی در مورخه ٧/٢/٩٣- در زمانی که دیگر سخنگوی شورای نگهبان نبود- درباره این مسئله گفت: «می‌شنویم عده‌ای می‌گویند آن زمان عده‌ای مخالف عده‌ای موافق- تأیید صلاحیت هاشمی- بودند تا زمانی که مقامی به شورای نگهبان آمد و رأی اعضای شورا عوض شد؛ درحالی‌که این‌طور نبود».
وی در ادامه در رد این ادعا گفت: «ما می‌خواهیم فرصتی داشته باشیم که این فیلم – جلسه شورا- پخش شود» و عجیب‌تر اینکه در ادامه درباره ردصلاحیت هاشمی می‌گوید: «خبر خاصی نبود. کاری که باید انجام ‌شد».
هفتم: مخالفت با پیشنهاد پخش فیلم با طرح دو «اگر». 
کدخدایی درتاریخ ٢٠/٨/٩۵ در پاسخ به پیشنهاد و درخواست من که در ادعای وی -که گفته بود مصلحی در جلسه درباره هاشمی حرفی نزده- گفته بودم مشروح مذاکرات شورا را درباره رد صلاحیت هاشمی منتشر کنید – برخلاف رأی قبلی خود که گفته بود دنبال فرصتی برای انتشار مذاکرات شورا هستیم- در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی ‌بر اینکه ادعا می‌شود آقای مصلحی در جلسه‌ای که درباره ردصلاحیت هاشمی بوده حضور داشته معتقد به ردصلاحیت آقای هاشمی بودند آیا فیلم جلسه قابل‌انتشار است گفته: «ما می‌توانیم فیلم مذاکرات را منتشر کنیم؛ البته اگر به حرمت شخصی بر نخورد اگر قانون اجازه دهد ما می‌توانیم تمام مذاکرات را منتشر کنیم».
همان‌گونه که می‌بینید وی عملا با طرح دو «اگر» از زیر بار این انتشار، شانه خالی می‌کند. 
در اینجا مجددا ازآقای کدخدایی می‌خواهم فیلم جلسه را منتشرکند و نگران حرمت هاشمی نباشد! 
آقای هاشمی چه ضعفی دارد که این‌گونه با ابهام و کنایه‌آمیز می‌گوید حرمت اشخاص مانع انتشار فیلم مذاکرات جلسه ردصلاحیت است؟ 
در پایان این نوشتار مجددا از جناب کدخدایی و شورا می‌خواهم برای اطلاع مردم و تاریخ از اصل ماجرا، مشروح مذاکرات جلسه شورای نگهبان در سال ٩٢ درباره ردصلاحیت هاشمی را منتشر کنند؛ چه اشکالی دارد.  اگر جناب کدخدایی معتقد است آقای مصلحی در این جلسه درباره آقای هاشمی حرفی نزده و مسائل کشور و مسائل بین‌المللی را تحلیل کرده!!! خب، برای اطلاع عموم مردم این حرف‌ها را که پس از سه سال، دیگر تاریخ مصرفشان گذشته منتشر کنند! 
آقای کدخدایی که می‌گوید این روال شوراست که از مراجع ذی‌صلاح درباره افراد کسب نظر کند، به افکار عمومی صادقانه پاسخ دهد شورای نگهبان جز در این موارد در چه تاریخی و از چه مقام امنیتی برای حضور در جلسات شورای نگهبان دعوت کرده است؟ 
هشتم: مصلحی آمد تا درباره سوابق افراد حرف بزند! 
کدخدایی در٢٢/٣/٩٣ در نشست خبری در هتل لاله تهران در توضیح علت حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورا گفته است: 
«طبق قانون شورا مجاز است برای بررسی صلاحیت‌ها از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند».
مگر معنای این حرف غیر از این است که کدخدایی آشکارا می‌گوید مصلحی وزیر اطلاعات آمده تا درباره سوابق و عملکرد هاشمی!! با اعضای شورا که می‌خواهند درباره صلاحیت او تصمیم‌گیری کنند و رأی بدهند، صحبت کند!؟ 
نهم: دلیل رد صلاحیت هاشمی
کدخدایی در آخرین اظهارنظر در تاریخ ١٣/۵/٩۵ که در روزنامه «شرق» منتشر شد، در بیانی عجیب‌تر درباره علت رد صلاحیت هاشمی از سوی شورای نگهبان گفته است: «هاشمی به دلیل وضع موجودش رد صلاحیت شد».
وی در نشست خبری مورخه ٢٢/٣/٩٢ اندکی از پرده را بالا زده و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسید چرا هاشمی رفسنجانی با وجود برخورداری از سابقه حضور در مناصب مختلف رد صلاحیت شده است؟ اظهار کرد: «آنچه در شورای نگهبان بررسی می‌شود، وضعیت فعلی افراد است!!».
کدخدایی از کدام موضع موجود هاشمی صحبت می‌کند؟ 
از اینکه هاشمی به‌عنوان قدیمی‌ترین یاران امام مشاور امین رهبری است؟ 
از اینکه به دلیل اعتماد بالای رهبری به توانایی‌ها و دانایی‌ها و ظرفیت‌های وی است که ایشان را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گمارده است؟ 
آقای کدخدایی
 همه فیلم جلسه شورا درباره رد صلاحیت هاشمی را منتشر کنید و نگران حرمت هاشمی نباشید حرمت هاشمی نزد مردم در انتخابات اخیر مجلس خبرگان در تهران معلوم شد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *