منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تربت حیدریه گفت :روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود و حال آنکه میزان مصرف این فرآورده ۷۵٫۱ میلیون لیتر است

تربت حیدریه – ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: شکافی ۱۵ میلیون لیتری بین میزان تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا منصور ریاحی چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تربت حیدریه گفت: روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود و حال آنکه میزان مصرف این فرآورده ۷۵٫۱ میلیون لیتر است.
وی افزود: برای جبران این کمبود روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده و چهار میلیون لیتر نیز از محل ذخایر راهبردی استفاده می شود.
ریاحی با اشاره به اینکه در گذشته ۸۵ درصد سوخت نیروگاه های کشور به صورت مایع بود، افزود: این سوخت اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال داشت که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته اکنون ۹۵ درصد سوخت نیروگاه ها گاز و تنها پنج درصد مایع است.
وی کاهش توزیع سوخت مایع در نیروگاه ها را از سیاست های شرکت ملی پخش عنوان کرد و گفت: بر این اساس میزان توزیع سوخت مایع در بین نیروگاهها چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر کمتر شده است.
ریاحی افزایش صادرات فرآورده های نفتی را از دیگر سیاست های این شرکت خواند و گفت: اکنون روزانه افزون بر ۴۰۰ هزار بشکه نفت گاز مازاد صادر می شود که تا پایان امسال این رقم به ۵۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، کیفی سازی فرآورده ها را از دیگر اولویت های وزارت نفت برشمرد و گفت: روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کلانشهرها و مسیرهای پیرامون توزیع می شود که با ورود ۲ پالایشگاه اصفهان و لاوان، ۶میلیون لیتر دیگر وارد مدار خواهد شد که این به تامین ۴۰درصدی نیاز کشور می انجامد.

* پرداخت یارانه، قاچاق گازوئیل را جذاب کرده است 
ریاحی به قاچاق سوخت از کشور نیز اشاره کرد و افزود: قاچاق گازوئیل به دلیل جذابیت قیمتی و یارانه های سنگینی که دولت برای این فرآورده نفتی می پردازد، بیشتر مورد توجه قاچاقچیان است.
وی گفت: با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بحث فروش فرآورده های نفتی در مرزها مطرح شد که در این چهارچوب سال گذشته ۱۴۰ میلیون لیتر نفت گاز از مرزهای دوغارون و لطف آباد خراسان صادر شده است.
ریاحی افزود: در هفت ماهه نخست امسال نیز ۲۶ میلیون لیتر نفت گاز از طریق مرز خراسان جنوبی صورت گرفته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵۷ درصد رشد فروش داشته است.
وی بیان کرد: در رویکرد دولت، وزارت نفت باید نقش های تصدی گری را کاهش داده و بر حوزه حاکمیتی متمرکز شود که در این راستا ۲۰ شرکت واجد صلاحیت از جمله در استان خراسان رضوی وارد کار شده اند.
ریاحی با بیان اینکه در سال ۹۳ در کشور مصرف نفت گاز در بخش بار و مسافر ۵۱ میلیون لیتر بوده، افزود: با اجرای طرح ملی عرضه نفت گاز در کشور، این رقم در سال گذشته با ۹ میلیون لیتر صرفه جویی به ۴۲ میلیون لیتر رسید.
وی افزود: عدم عرضه سوخت به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نیز موجب صرفه جویی ۲ میلیون لیتری در مصرف سوخت شده است.

* آلودگی هوات ناشی از بنزین وارداتی نیست
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از بنزین های وارداتی نیست، افزود: در هشت کلانشهر کشور بنزین یورو ۴ با کیفیت بالا عرضه می شود که با وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال ۱۲ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ و ۴٫۵ میلیون لیتر به گازوییل یورو ۴ کشور افزوده خواهد شد.
ریاحی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی ۱۵ هزار میلیارد ریال به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بدهکارند، افزود: ۷۷ درصد این بدهی مربوط به شرکت های هواپیمایی آسمان، ماهان و ایران ایر است.
وی افزود: بنا به ادعای شرکت های یاد شده، دولت نیز به همین میزان به این شرکت ها بدهکار است که این بدهی با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تهاتر خواهد شد.
اکنون سه هزار و ۳۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع و ۲ هزار و ۳۵۰ جایگاه عرضه سی ان جی در کشور فعال است.
شهرستان تربت حیدریه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: ناهید آروین خیبری ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *