کیفیت هوای هشت منطقه مشهد در وضعیت هشدار قرار دارد

مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کیفیت هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد صبح روز پنجشنبه در وضعیت هشدار قرار دارد.

حمید صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس گزارش دریافتی از ایستگاه های سنجش مستقر در مناطق مختلف این شهر،در پی ماندگاری حجم آلاینده ها در هوای مشهد، هم اکنون شاخص کلی کیفیت هوا در هشت منطقه این کلانشهر بالاتر از حد مجاز و آلوده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس ایستگاه ماشین ابزار با ۱۲۸، نخریسی با ۱۱۹، خیام جنوبی با ۱۱۱، الهیه و امامیه با ۱۰۹، سمزقند و مفتح با ۱۰۴ و تقی آباد با ۱۰۲ پی.اس.آی در وضعیت هشدار قرار دارند. 
وی بیان کرد:با توجه به اینکه شاخص کلی کیفیت هوای این کلانشهر در صبح امروز ۹۹ پی.اس.آی بوده است در صورت تداوم تخلیه آلاینده ها در هوا در ظهر امروز شاهد افزایش بار آلودگی در مشهد خواهیم بود.
صالحی بیان کرد: در هفته جاری مشهد چهار روز را با هوای آلوده و در وضعیت هشدار سپری کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد:با توجه به وضعیت موجود، بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروههای آسیب پذیر تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پر رفت و آمد و هسته مرکزی شهر و مناطق آلوده خودداری کرده و عموم مردم نیز از فعالیتهای ورزشی در فضای باز بپرهیزند. 
صالحی اظهار کرد: سایر شهروندان نیز به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرده و رفت و آمدهای غیرضروری با خودرو شخصی و سفرهای درون شهری را کاهش دهند. 
وی با بیان اینکه بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد از تردد وسایل نقلیه ایجاد می شود، گفت: ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر مشهد مستقر است. 
روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد دارند. 
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ پی.اس.آی به معنای وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان است. 
همچنین اعداد بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ پی.اس.آی حالت هشدار و آلوده برای همه سنین محسوب می شود و وضعیت هوا با پی.اس.آی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ در حالت اضطرار و بیشتر از ۳۰۰ نیز در حالت بحرانی قرار می گیرد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *