گزارش دومین روز از جشنواره موسیقی نواحی/ ادای احترام به سردار سلیمانی/ جراهایی از گروه هرات افغانستان تا موسیقی کردی و لری

گزارش دومین روز از جشنواره موسیقی نواحی/ ادای احترام به سردار سلیمانی/ جراهایی از گروه هرات افغانستان تا موسیقی کردی و لری

دومین روز از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ضمن حضور شرکت کنندگان بر مزار سردار قاسم سلیمانی، به اجرای گروه‌هایی از کرمان، مازندران، افغانستان، خوزستان، کردستان و لرستان اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افراد و گروه‌های منقاضی در دومین روز از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در باغ موزه وزیری شهر کرمان روی صحنه رفتند.

شرکت کنندگان و عوامل برگزاری در صبح روز جمعه سی‌ام مهر به مزار سردار قاسم سلیمانی رفتند و اجراها عصر همان روز آغاز شد.

شعبان شعبان‌زاده اولین اجرا را به عهده داشت و پس از آن موسیقی کردی اجرا شد. پیش از این اجرا علیرضا میرخسروی (اتنوموزیکو لوژیست) درباره آن گفت: این اجرا متعلق به کردستان است و دوستان قرار است مقام حیرانی را اجرا کنند و این موسیقی یکی از عاشقانه‌های ایرانی است. در ایران فرهنگی، اقوام مختلفی داریم و وقتی از کردها صحبت می‌کنیم، حرف از یک استان نیست و در واقع حرف از یک قوم است.

در ادامه برنامه گروه حسن یوسف‌خانی دقایقی موسیقی کردی اجرا کردند.

در ادامه برنامه یاسین شرفایی خطاب به حاضران گفت: بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران در حال از دست رفتن است و متاسفانه کیبورا (ارگ) گلوی موسیقی نواحی را گرفته است. به طور کلی منطقه شرق کرمان منطقه‌ای طلایی در موسیقی نواحی است چون سه تا ساز بی‌نظیر دارد. مثلا ساز «چو غرو» نظیرش در دنیا وجود ندارد و یا ساز دایره روده‌ای که مشخصا برای این منطقه است.

سپس فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی) از گروه موسیقی متعلق به شرق کرمان خواست تا روی صحنه بروند.

index

در ادامه مراسم، فرهاد نادری و عثمان زاهدی موسیق کردی، سیاچمانه اجرا کردند.

در ادامه اجراهای روز دوم جشنواره موسیقی نواحی گروهی از شهر هرات کشور افغانستان روی صحنه رفتند.

پیش از این اجرا فاروق رحمانی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) گفت: موسیقی حوزه هرات به سمت موسیقی هندوستان رفته است. اما در استان سیستان و بلوچستان افغان‌های زیادی داریم که ساکن منطقه هستند و حتی خیلی‌وقت‌ها بلوچ و افغان با هم ازدواج کرده‌اند برای همین در منطقه‌ای مثل زاهدان موسیقی ترکیبی می‌بینید.

3

در ادامه گروه «نیسان» به سرپرستی مهدی سواری از خوزستان روی صحنه رفت و اعضای آن به بداهه نوازی قطعاتی پرداختند. فواد توحیدی درباره موسیقی خوزستان گفت: این موسیقی تنوع بسیار دارد.

پس از اجرای گروه خوزستان علیرضا میرخسروی گفت: زمانی که از اصالت می‌گوییم به نوعی از سنت حرف زده‌ایم زیرا سنت بخشی از اصالت است.

4

پس از صحبت‌های میرخسروی محمد آزادی به اتفاق اعضای گروهش روی صحنه رفت و پس از او وحید میری به اجرای قطعاتی از موسیقی مرکز و شرق مازندران پرداخت. سپس کریم بیانی منش به همراه اعضای گروهش به اجرای قطعاتی از موسیقی کرمان پرداختند.

آخرین اجرا هم به سرنانوازی احسان عبدی‌پور با همراهی دهل اختصاص داشت که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *