تربت حیدریه- ایرنا- یک گروه گردشگر هلندی، روز دوشنبه از مزار قطب الدین حیدر، موزه مردم شناسی، کارگاه های آموزش و تولید صنایع دستی، بازارهای قدیمی و مراکز عرضه سوغات تربت حیدریه دیدن کردند

.

راهنمای این گروه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گروه متشکل از چهار تن از استادان دانشگاه 'وخمینگ' هلند هستند که علاوه بر بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان، طالب آشنایی با فرهنگ و رسوم و صنایع دستی این شهرستان هستند.

حسن نجاتیان افزود: دانشگاه وخمینگ از دانشگاه های برجسته اروپا در رشته کشاورزی است که یکی از موسسه های مطرح پژوهشی زعفران را دارد و اساتید این دانشگاه در سفر خود قصد دارند با بازدید از کشتزارهای زعفران این خطه، وضعیت این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: استادان هلندی همچنین در دیدارهایی با مسئولان ارشد اجرایی و نیز دانشگاهی شهرستان، در خصوص ایجاد یک مرکز پژوهشی و آموزشی مشترک با همکاری دانشگاه وخمینگ و پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه به مذاکره خواهند پرداخت.

سال گذشته نیز گروه هایی گردشگر و پژوهشگر از کشورهای آلمان، ژاپن و روسیه از مزارع زعفران تربت حیدریه بازدید کرده بودند.

از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر، شامل ۳۵ بنا و ۱۱ تپه و محوطه تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که مزار قطب الدین حیدر، مطرح ترین این آثار است.

از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.

در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به کار اشتغال دارند.

هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۷۲هزار نفری زاوه در ۱۷۶ مشهد واقع است.

خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *