رئیس‌جمهوری: مدیران بازداشتی کانال‌های تلگرامی مجرم نیستند

ایسنا: دهمین نشست خبری رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد. حسن روحانی در این نشست، گفت: خوشحالم که به عرض ملت برسانم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند، مثل حقوق‌بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی‌شان به دو برابر یا بیش از آن افزایش یافته است. امسال هم برای مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی ٢٠ درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه می شود که رقمی بین ١٨٠ تا ٢٠٠ هزار است.
این دولت به فکر مستضعفین بوده است
او در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به تمهیدات دولت در حوزه بهداشت و درمان، گفت: بیشترین توجه این دولت به دو حوزه سلامت و محیط زیست بوده است. برای اولین‌بار در ایران همه مردم و حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. این دولت،‌ دولتی است که به فکر مستضعفین بوده است.
گازکشی و آب‌رسانی به روستاها
روحانی با بیان اینکه دولت به روستاها توجه بیشتری می‌کند، ادامه داد: توجه این دولت به روستاهایی که نیازمند به امکانات بیشتری هستند، معطوف بوده است. تمام روستاهایی که از آغاز، قبل و بعد از انقلاب گازکشی شده‌اند، حدود ١۴ هزار روستا بوده است اما در این دولت ٩ هزار روستا گازکشی شده است. تمام روستاهایی که بیش از ١٠ خانوار بودند، امروز دارای برق هستند. من از وزیر نیرو پرسیدم آیا استثنایی هم وجود دارد؟ ایشان پاسخ دادند به جز هشت روستا مابقی روستاهای بالای ١٠ خانوار همگی دارای برق هستند. او در ادامه گفت: پنج‌هزارو ٢٠٠ روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم‌درآمد است. این فعالیت‌ها در بخش‌های آموزشی، ارتباطات و اینترنت هم انجام شده است. ٢۵ هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است. یکی از افتخارات این دولت این است که با وجود افزایش کیفیت اینترنت، قیمت آن را بالا نبرده است.
نباید به مردم آمار دروغ بدهیم
رئیس‌جمهور با اشاره به درپیش‌بودن دو انتخابات نیز گفت: دو انتخابات بزرگ پیش‌رو داریم. حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌ترشدن ماست. نزدیک‌ترشدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. باید در این میان به مردم سخن دقیق بگوییم. دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم. مخصوصا دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.
حق‌الناس را بگذارند برای ٢٩ اردیبهشت
در ادامه این نشست مجری جلسه ضمن دعوت از خبرنگاران برای طرح پرسش‌های خود از آنها خواست با طرح کوتاه و مختصر سؤالات خود، حق‌الناس را رعایت کنند تا تعداد بیشتری از خبرنگاران بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کنند و رئیس‌جمهور در این زمینه گفت: خوب است حق‌الناس را بگذارند برای ٢٩ اردیبهشت.
بعضی مانند ماشین دودی فقط در کشور دود پخش می‌کنند
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درخصوص وعده انتخاباتی او در سال ٩٢ مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم به طوری که نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، گفت: ما باید به جایی برسیم که مردم ما به یارانه نقدی نیازمند نباشند اما آیا این کار در چهار سال به نتیجه می‌رسد؟
روحانی گفت: کاری که ما کردیم این بوده که به جای اینکه یارانه نقدی را اضافه کنیم آن را به بخش‌های دیگر از جمله بخش‌های تولیدی و خدماتی بردیم. در این راستا همه مردم باید مشغول به کار شده و بی‌کار نداشته باشیم. همه مردم باید درآمد کافی برای زندگی داشته باشند که این شرایط بدون فناوری، سرمایه‌گذاری، امنیت اجتماعی و فرهنگی امکان‌پذیر نیست. او گفت: نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند. ما ایرانی آباد داریم و حتما در سال‌های بعد ایران بهتری خواهیم داشت، پس برای چه به جامعه عدم قطعیت القا کنیم.
ورود هواپیمای نو به برخی برخورد
روحانی گفت: باید فضا را امیدوارانه کرد. باید سرمایه جذب شود. به طور مثال تعدادی هواپیما به کشور آمد و به بعضی برخورد، ورود این هواپیماهای نو به برخی برخورد. این در حالی است که ما در سال گذشته تا چهار میلیارد دلار برای گرفتن صندلی هواپیما به شرکت‌های خارجی می‌دادیم؛ حالا چه اشکالی دارد که ما خودمان این هزینه را در کشور دریافت کنیم؟
اولین دولتی که بدهی خود را پرداخت می‌کند
رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین درباره سیستم بانکی کشور گفت: بانک‌های ما در سال ٩۵، ۴٣ درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم خوبی است. آنها ۴٣٠ هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات دادند. قطعا بانک‌ها کار خوبی در این راستا انجام دادند؛ اما هنوز نیاز به تحول است. از سویی این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می‌کند؛ اما دیگر دولت‌ها بدهی‌های خود را برای دولت‌های بعدی می‌گذاشتند؛ در‌عین‌حال سرمایه بانک‌های دولتی تقریبا دو برابر شده است.
صندوق رأی را برای سوریه هم لازم می‌دانیم
رئیس‌جمهوری درباره واکنش ایران نسبت به حمله موشکی آمریکا به سوریه ‌گفت: ما از ابتدا گفتیم که کشورهای دیگر از تروریست‌ها در سوریه دفاع نکنند؛ اما برخی کشورهای غربی و کشورهای منطقه از تروریسم حمایت کردند.
در اولین سفر خود به نیویورک به رؤسای اروپایی گفتم حمایت آنها از تروریست‌ها چقدر برای خودشان خطرناک است و ناامنی‌ها به پایتخت‌های آنها خواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود باید با تروریست‌ها مقابله کرد؛ البته باید اصلاحاتی هم در حکومت سوریه انجام شود. اینکه ما می‌گوییم صندوق رأی تنها راه‌حل نیست، منظورمان فقط تهران نیست؛ بلکه صندوق رأی را برای سوریه هم لازم می‌دانیم و اصلاحات در نظام سوریه ضرورت دارد.
او در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا به بهانه حمله شیمیایی به سوریه تهاجم کرد،‌ افزود: این بهانه مستدل نیست. گاز شیمیایی انتشار‌ یافته و عده‌ای هم کشته شدند که پیشنهاد ما این بود که کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه تشکیل شود و تحقیق در این زمینه از نظر ما آسان است. اگر معلوم شود تروریست‌ها گاز را منتشر کردند، آمریکا چه می‌کند؟ اگر تروریست‌ها بفهمند هر وقت گازی منتشر کنند، آمریکا از آنها حمایت می‌کند، وضع منطقه چه می‌شود؟ آیا این اقدام آمریکا دفعه بعد بدون جواب می‌ماند؟ مقامات روسیه گفتند تا درگیری چند اینچ فاصله داشتند.رئیس‌جمهوری تأکید کرد: کار آمریکا با حقوق بین‌الملل، منطق و منافع کشورها سازگار نیست. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند، اشتباه می‌کنند. این حملات برای جبران شکست تروریست‌ها بود که از نظر ما محکوم است. البته ما کاربرد سلاح شیمیایی را به طور کلی غلط می‌دانیم. ما خودمان قربانی سلاح شیمیایی هستیم و وقتی می‌گویند خان شیخون، یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم.
فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد
 یکی دیگر بود
خبرنگاری پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی در سال ٩٢ اعلام کردید مشکلات کشور را صدروزه حل می‌کنید؛ اما بعدا گفتید برای حل این مشکل ۴٠ سال زمان نیاز است. چرا موضع خود را در این زمینه تغییر دادید؟ که روحانی در پاسخ گفت: یک دروغی پخش شده که باید اکنون جواب آن را بدهم. من کِی گفتم مشکلات را صدروزه حل می‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، اقدامات صدروزه اول را اعلام می‌کنم؛ اما عده‌ای تخریب‌گر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را صدروزه حل می‌کنم. فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد، یک نفر دیگر بود، ما نیستیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت اقداماتی در صد روز اول داشت که آنها را اعلام کرد، گفت: در صد روز اول ما برنامه‌هایی تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. اینکه تورم از ۴۵ درصد به تک‌رقمی رسید، از آسمان هفتم که نازل نشد. من اعلام کردم در سال ٩۶ تورم را تک‌رقمی می‌کنیم؛ اما این اتفاق در ٩۵ رخ داد. من گفتم رشد اقتصادی را مثبت می‌کنم که در سال ٩٣،‌ ٩۴ و ٩۵ رشد ما مثبت بود. برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز از سوی رهبری ما امسال رشد اقتصادی را بالای هشت درصد رساندیم. برنامه اقتصادی و کار ما روشن است.
۴ سال منتظر این سؤال بودم
او افزود: ما در گندم، گازوئیل و گاز خودکفا شدیم و در بنزین هم امسال خودکفا می‌شویم. من چهار سال منتظر این سؤال بودم تا جواب این دروغ را بدهم. حافظه من کم نیست. دقیق می‌دانم چه گفته‌ام. من اعلام کردم در پایان صد روز دولت خود اعلام می‌کنم که چه کرده‌ام. آدمی که عقل نداشته باشد، می‌گوید در صد روز مشکلات را حل می‌کند. مشکلات باید قدم‌به‌قدم حل شود. کار دولت باید مثبت بوده و از شما هم ممنونم که به آن دروغ بزرگ اشاره کردید. ما از روز اول برنامه‌ریزی کرده‌ایم و رشد اقتصادی و نرخ تورم کنونی نتیجه همان برنامه‌ریزی‌های ما است.
مجرم نیستند
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی گفت: این سؤال مهمی برای جوانان و جامعه ما است؛ چرا‌که یکی از قول‌های این دولت به مردم، لمس آزادی بوده است.
او ادامه داد: اینکه مردم در کنار لمس بهبود شرایط اقتصادی، آزادی را هم لمس کنند، مهم است. این کشور، ‌کشور مردم‌سالار دینی است. حالا اینکه یک نفر از یک جناح یا حزبی طرفداری کرده، معنی ندارد به زندان برود. او ادامه داد: یکی از شیوه‌هایی که برخی‌ها به کار می‌برند و امیدواریم دیگر به کار برده نشود، این است که اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می‌برند که دو شبی به قول برخی‌ها آب خنک مستحبی زندان را بخورد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده‌ای جوان را دستگیر کردند. من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم که ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند، گفتند آنها جرمی مرتکب نشده‌اند. روحانی در همین راستا گفت: من دوباره تکرار کردم تا این شرایط را پیگیری کند، الان هم وزیر کشور، دادگستری و اطلاعات پیگیر این ماجرا هستند تا به من گزارش دقیقی ارائه دهند. اگر گزارش اولیه‌ای که وزیر اطلاعات به من دادند، درست باشد که امیدوارم درست نباشد، حتما به اطلاع مردم خواهم رساند.
برای ثبت‌نام پنج روز صبر کنید
او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال رسانه‌ای خارجی مبنی بر حضور یا عدم حضور روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات پیشِ‌رو گفت: برای پاسخ به این سؤال دو، سه روزی باید صبر کرد. از فردا ثبت‌نام افراد متقاضی شروع می‌شود. پنج روز هم زمان ثبت‌نام است. اگر پنج روز صبر کنید، معلوم می‌شود که چه کسانی وارد عرصه انتخابات می‌شوند. من دلم می‌خواهد انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که می‌آید در پذیرش مسئولیت برای آینده موفق باشد.
هیچ بحرانی در نظام بانکی وجود ندارد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی که نظام بانکی را بحرانی می‌خواند، گفت: من کلمه بحران را قبول ندارم و هیچ بحرانی وجود ندارد. او گفت: با کاهش سود تسهیلات بین‌بانکی از حدود ٢٨ درصد به رقمی حدود ١٩ درصد، توانستیم نظمی را در بانک‌ها اجرا کنیم، پس علت اینکه تورم پایین آمد، نظارت دولت بود. رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه تورم ۴۵ درصد در دولت قبلی به این خاطر بود که از بانک مرکزی برداشت می‌کردند، گفت: دولت قبل ۴٣ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت کرد و با این کار در جیب مردم دخالت کردند، اما در این دولت نه‌تنها از بانک مرکزی برداشتی نداشتیم، بلکه برای اولین‌بار بدهی‌های بانک‌ها را پرداخت کردیم.
پاسخ آمریکا را ارتش سوریه بدهد
رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سؤالی درباره حمله دولت آمریکا به سوریه و اعلام اینکه ممکن است این حمله تکرار شود، گفت: پاسخ حمله آمریکا به سوریه را باید ارتش سوریه در میدان جنگ در برابر تروریست‌ها بدهد تا برای آمریکایی‌ها روشن شود این امور نمی‌تواند مشوقی برای ادامه حضور تروریست‌ها باشد؛ پس باید با ضربه‌هایی که به تروریست‌ها وارد می‌شود آمریکایی‌ها را از این کار پشیمان کرد و آمریکایی‌ها بدانند که این اقدامات به نفع تروریست‌ها نخواهد بود و حضور تروریست‌ها در ادامه برای همه یعنی حتی کشورهایی که آنها را به وجود آورده‌اند، ‌دردسرساز خواهد شد.
صداوسیما بهتر است گزارش پلاسکو را پخش کند
او در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره گزارش ارائه‌شده در زمینه حادثه ریزش ساختمان پلاسکو و برخورد برخی منتقدان با آن، گفت: ما در دولت به این نتیجه رسیدیم که این‌گونه حوادث در این سطح نیاز به گزارش ملی دارد؛ بنابراین عده‌ای متخصص و دانشگاهی بدون نظر سیاسی و بی‌طرفانه، باید موضوع را بررسی کرده و نتیجه را به ملت گزارش دهند و دولت و دستگاه‌های حکومتی بهتر است در تنظیم این گزارش‌ها دخالت نداشته باشند. روحانی گفت: بعد از تعطیلات عید نیز گفتند گزارش آماده است و در جلسه‌ای مفصل آن گزارش مطرح شد که برخی مسئولان که مورد نقد گزارش بودند، در آن جلسه حضور داشتند و بعضی نیز نیامده بودند. رئیس‌جمهور گفت: گزارش خوبی بود و من خوشحالم و امید دارم که از این به بعد همین شیوه را اتخاذ کنیم و دولت نیز در تنظیم گزارش دخالت نکند. البته نمی‌دانم انتقاد منتقدان به چیست؟ چون اصل تهیه گزارش ملی، کار درستی است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم برای آن لایحه بدهیم. در گزارش ارائه‌شده نیز آن قسمت که مربوط به دولت بود، مورد بررسی قرار گرفت و من دستور اجرائی‌شدن موارد را دادم. او ادامه داد: این گزارش یکی از مواردی بود که منشور حقوق شهروندی به‌خوبی در آن اجرائی شد و اطلاعات شفافی به اطلاع مردم رسید. صداوسیما بهتر است آن را منتشر کند و مردم از این کار علمی برخوردار شوند؛ چون این بحثی سیاسی، حزبی و گروهی نیست. ان‌شاءالله ما دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم؛ چون ساختمان‌های آسیب‌پذیر دیگری هم وجود دارد.
مسئله پرداخت یارانه،
حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند
رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات بعضی از نامزدهای انتخابات که وعده افزایش یارانه‌ها را داده‌اند و اعلام کرده‌اند این دولت هم می‌توانسته یارانه‌ها را افزایش دهد، گفت: اقدامات مردم‌فریبانه و کارهای پوپولیستی در شأن ملت ما نیست. حساب‌و‌کتاب یارانه‌ای که پرداخت می‌شود و محل درآمد آن و میزان پرداخت آن مشخص است. اینکه حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند و هر کسی قیمتی بگوید. مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تأمین و چگونه پرداخت شود.
 در دولت قبلی برای پرداخت همین رقم یارانه، اقدامات خلاف قانون انجام می‌شد و از خزانه پول پرداخت می‌شد که اکنون گزارش دیوان محاسبات از تخلف دولت قبل در پرداخت یارانه‌ها منتشر شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان در ایجاد ٧٠٠ هزار شغل در این دولت شک و تردید دارند، پاسخ شما به این تردیدها چیست؟ گفت: اشتغال خالص در سال ٨۶ تا ٩١ خیلی کم و زیر ١٠ هزار نفر بود،‌ ما می‌خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم. در سال‌های ٨۶ تا ٩١ تعداد کسانی که به سن کار رسیده‌اند و متقاضی اشتغال بودند، خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می‌شد.او در ادامه افزود: منشأ آمار ما درباره ایجاد اشتغال، مرکز آمار ایران است و مدل مرکز آمار هم با مدل دوران دولت قبل فرقی ندارد. ما رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه را از دولت گذشته تغییر نداده‌ایم. در تابستان سال قبل ٧٠٠ هزار اشتغال خالص ایجاد شد،‌ اما در کل سال این رقم ۶٣٠ هزار است. البته ممکن است برخی شغل‌هایی که ایجاد شده، پایدار نباشد. اشتغال خالص هم به این معنا نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد. روحانی با بیان اینکه درست است که در این ایام بی‌کاری هم بیشتر شده، گفت: ما دو‌میلیون‌و ٧٠٠ هزار بی‌کار داریم که ۴٠٠،  ۵٠٠ هزار نفر هم به آن اضافه شده است، ‌زیرا حدود یک‌میلیون‌و ٢٠٠ هزار نفر تقاضای کار داشته‌اند که فقط ۶٠٠  هزار نفر آنها توانسته‌اند کار پیدا کنند. او گفت: حدود سه‌ هزار شرکت دانش‌بنیان،‌ ٩٠ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که درآمد آنها حدود سه ‌هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات هم در سال گذشته ١٠٠ هزار شغل در زمینه ICT به وجود آمده است که البته ما باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم. او با اشاره به بهبود شرایط دیپلماتیک ایران با کشورهای همسایه، گفت: تلاش ما این بوده که روابط ما با کشورهای همسایه بهتر شود. این بهبود رابطه را در روابط ما با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، روسیه، ارمنستان و حتی کشورهایی مانند عمان مشاهده می‌کنید. در سال گذشته ٧٠ درصد رابطه میان ایران و روسیه افزایش یافته است. رئیس‌جمهور در همین راستا گفت: با کشورهای منطقه هم رویکرد اقتصادی بهتری داریم. البته مسائلی مثل داعش و موصل در عراق و سوریه وجود دارد؛ اما نسبت به گذشته به استثنای یکی، دو کشور رابطه بهتری با منطقه‌مان برقرار کرده‌ایم، البته گفتنی است از طرف آنها این فاصله ایجاد شد، نمونه روشنش عربستان است. او افزود: ابتدا مسئله‌ای که در فاجعه منا رخ داد و سپس اعدام شیخ نمر را شاهد بودیم. بعد هم دیدیم عده‌ای خودسر آن مسئله سفارت را ایجاد کردند که همه دستگاه‌ها آن حرکت را محکوم کردند. به‌طورکلی عربستان برخورد ناصحیحی با ایران داشته است که ما حدس می‌زنیم ریشه آن هم در شکست‌هایش در یمن و سوریه بوده است. روحانی سپس گفت: امیدواریم با اعزام زائران ما به خانه خدا روابط بهتر شود و امیدواریم عربستان دست از دخالت در یمن و سوریه که در آستانه صلح پایدار هستند، بردارد.
اگر تلاش دولت نبود، همه شبکه‌های اجتماعی را قربانی کرده بودند
رئیس‌جمهور در قسمت پایانی نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات فرهنگی دولت یازدهم و ارزیابی آن، ‌گفت: ما تلاش کردیم خانه‌های انجمنی که بسته شده بودند، باز شوند،‌ مجوز کتاب و فیلم راحت‌تر داده شود، یارانه اصحاب فرهنگ طبق وعده داده‌شده واریز شود،‌ مجوز روزنامه و مجله راحت‌تر صادر شود و در دانشگاه‌ها فضای بازتری ایجاد شود که در مراسم‌های ١۶ آذر این فضای باز مشهود بود و درعین‌حال تلاش کردیم دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ بپیوندد.رئیس‌جمهور گفت: حتما در این راستا صد درصد موفق نبودیم؛ اما به مقدار قابل توجهی موفقیت‌هایی داشتیم که دانشجویان، استادان،‌ اصحاب فرهنگ، ‌موسیقی و سینما باید بگویند چه مقدار رفاه و آزادی داشتند. من به‌طور متوسط رضایت دارم، چون همه امور دست ما نبود و در برخی موارد تلاش‌مان به ثمر نمی‌نشست.روحانی تأکید کرد: مردم در مسائلی که می‌بینند مورد رضایت آنها نیست یا با آزادی فکر آنها منطبق نیست باید با صدای رسا بگویند که ناراضی‌اند، چون مردم صاحب کشور و حکومت هستند و مسائل امنیتی و اقتصادی هرچه که باشد، برای مردم است. ما با هیچ ابرقدرتی پیمانی نداریم و سرمایه ما مردم است. اینکه بخواهند فلان شبکه اجتماعی را ببندند مردم عصبانی می‌شوند که در این زمینه‌ها نیز تلاش بیشتری کردیم که اگر این تلاش‌ها نبود، شبکه اجتماعی نمی‌دیدید و همه را قربانی کرده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *