یک نماینده مجلس: وقتی به پزشک توجه نکنیم، از کشور خارج می‌شود

یک نماینده مجلس: وقتی به پزشک توجه نکنیم، از کشور خارج می‌شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش تقاضای پزشکان عمومی برای حضور دوره تخصص به وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد داد که جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود پزشکان عمومی به دوره تخصص، در دوران رزیدنتی پزشکان را تامین کافی مالی کنند.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پزشکی شغلی سخت و پر استرس است اظهار کرد: در نگاه بیرونی شاید گاهی به جای حمایت از جامعه پزشکی به سمتی رفتیم که مثلاً همه پزشکان را پولدار فرض کنیم در حالی که بسیاری از این افراد جزو سهمیه مناطق محروم هستند و باید در این مناطق خدمت کنند.

یک رزیدنت حتی پول تو جیبی هم دریافت نمی‌کند

وی گفت: پزشکی که امروز متخصص شده، به‌طور میانگین به جز دوران طرح، حداقل برای تخصص ۱۰ سال بعد از دیپلم درس خوانده است؛ در این مدت و در زمان گذراندن دوره رزیدنتی با کمترین توجه در ساختار وزارت بهداشت مواجه بوده و به تعبیری به او حتی پول تو جیبی هم ندادند ولی اندازه یک پزشک متخصص از او کار کشیدند؛ این تنها یک بخش از ظلمی است که به جامعه پزشکی در دوره آموزش وارد می‌شود که کمتر به آن پرداخته شده است.

چه اشکالی دارد پزشکی که مشغول به کار است درآمد بیشتری داشته باشد؟

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش که چه اشکالی دارد پزشکی که مشغول به کار است درآمد بیشتری داشته باشد؟ از تعیین سقف پرداختی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انتقاد و خاطر نشان کرد: آمدیم برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سقف و کف درآمدی گذاشتیم و به پزشکی که عضو هیئت علمی شده گفته‌ایم که سقف حقوق شما تکمیل است؛ این در حالی است که حقوقی که اعضای هیئت علمی دریافت می‌کنند برای تدریس کردن است و کارانه، درآمدی است که بابت زحمتی که در بیمارستان کشیده است.

وحیدی ادامه داد: امروز به یک جراح می‌گوییم که با انجام ۱۰ عمل در ماه سقف کارانه تو تکمیل می‌شود و از عمل یازدهم تا عمل پنجاهم دستمزدی به تو پرداخت نمی‌شود؛ این نوع اقداماتی که حتی در پیشنهاد دولت به قانون‌گذار وجود داشته و خود قانون‌گذار نیز در صحن مجلس پیگیر آن بوده خروجی‌اش می‌شود اینکه پزشکان ما خود را با پایین‌ترین پزشک خارجی مقایسه می‌کنند.

وقتی به پزشک توجه نکنیم، او از کشور خارج می‌شود

وی اظهار کرد: چندی پیش به یک نماینده محترم مجلس گفتم که وقتی به پزشک توجه نکنیم، او از کشور خارج می‌شود؛ او گفت که اشکالی ندارد و یک فرد جوان جایگزین او می‌کنیم؛ گفتم نمی‌توان به آسانی جایگزینی برای فرد از دست رفته داشت چراکه او فقط سرمایه انسانی نیست بلکه سرمایه‌ای تجربی و آگاهی بخش است که نمی‌توان آن را خریداری کرد و کشورهای حاشیه خلیج فارس به راحتی در حال دریافت آن تجربه هستند.

این نماینده مجلس گفت: امروز حق العمل یک پزشک انجام یک عمل مغز و اعصاب در برخی از بیمارستان‌های دولتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است؛ یعنی چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۸ دلار؛ همچنین میانگین عمل‌هایی که یک جراح انجام می‌دهد حدود ۲۶ الی ۳۰ دلار است درحالی‌که اگر همین جراح یک عمل مشابهی را در کشور همسایه انجام دهد به او ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار پرداخت می‌شود.

یک پزشک مختصص همواره بیش از ۱۲ سال از هم سن خود عقب است

وحیدی با مقایسه درآمد یک پزشک متخصص در ابتدای ورود به بازار کار با فردی که پس از اتمام دورات تحصیلات در مدرسه وارد بازار کار شده است، توضیح داد: یک پزشک متخصص که شغلی پر استرس دارد، باید برای کسب درآمد بیش از ۲۴ سال درس بخواند در حالی که جوانی که بعد از تحصیلات مدرسه‌ای در سن ۱۸ سالگی وارد بازار کار می‌شود یعنی او همواره بیش از ۱۲ سال از یک پزشک متخصص جلوتر است؛ حالا اگر آن جوان درآمد پائینی هم داشته باشد، بعد از ۱۲ سال پزشک هم سن او حتی نمی‌تواند در نقطه صفر درآمدی آن جوان نیز بایستد.

وی افزود: اینها را باید ببینیم؛ ضمن اینکه آن فرد با جان انسان‌ها سر و کار ندارد و آخر شب نیز با خیال راحت می‌خوابد اما یک پزشک همواره استرس بیماران را دارد و باید همواره گوش به زنگ و نگران باشد.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم و سملقان در مجلس تاکید کرد: اینکه باید به حوزه سلامت اجتماعی فکر کنیم و قرار است که مردم برای درمان از جیب خود خرج نکنند و پزشکان نیز زیرمیزی نگیرند را قبول داریم و خوشختانه گام‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است اما باید تامین نیازهای پزشکان را در اولویت قرار دهیم.

وحیدی اظهار کرد: در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی نیز همین نگاه وجود دارد و بلاهایی بر سر این حوزه‌ها آمده و اتفاقات تلخی در حال رخ دادن است؛ این‌ها نشان دهنده آن است که به این موضوعات مهم فکر نمی‌کنیم.

۲ پیشنهاد برای ایجاد انگیزه برای ورود پزشکان به دوره تخصص

وی همچنین با اشاره به کاهش تقاضای پزشکان عمومی برای حضور دوره تخصص گفت: وزارت بهداشت جهت تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود پزشکان عمومی به دوره تخصص باید دو اقدام را در اولویت خود قرار دهد؛ در ابتدا باید در دوران رزیدنتی پزشکان را تامین کافی مالی کنند تا آنها بتوانند زندگی خود را بچرخانند؛ در این صورت است که یک پزشک عمومی ترغیب می شود و تا برای ورود سریعتر به بازار کار و درآمدزایی به دوره عمومی بسنده نکند و وارد دوره تخصص شود.

بیشتر بخوانید:

چرا پزشکان عمومی دنبال تخصص نمی‌روند؟

“دستیاری”؛ انتخاب بین اندوه بیمارستان و فانتزی کلینیک زیبایی

این عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: اولویت دوم وزارت بهداشت باید این باشد که در نگاه‌ها در حوزه‌هایی نظیر توریسم سلامت تغییر کند و اینگونه نباشد که افراد خارجی با حداقل هزینه در مراکز درمانی ایران درمان شوند، بلکه وقتی این افراد به صورت ارزی پذیرش می‌شوند، سهم پزشکان نیز از این ارز پرداخت شود؛ این‌ موارد نیازی به مصوبه مجلس ندارند و باید از سوی خود دولت مورد توجه قرار بگیرند.

اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش مجلس برای بهبود شرایط برای پزشکان

وحیدی در پایان درباره اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش مجلس در زمینه بهبود شرایط برای پزشکان خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که در کمیسیون آموزش مجلس برای بهبود شرایط برای پزشکان و همچنین تشویق آنها به حضور در دوره تخصص انجام دادیم، کاهش از ۳ برابر به ۱.۷ برابر است؛ پیشتر بر اساس قانون دوره تعهد خدمت پزشکان عمومی در مناطق محروم ۲۱ سال بود؛ همچنین این فرد  اجازه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشت و به نوعی مانند گروگان و اسیر با او برخورد می‌شد، اما بر اساس آنچه در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده است، پزشکان دارای تعهد خدمت در مناطق کم برخوردار می توانند پس از ۳ سال در دوره‌های تخصصی نیز شرکت کنند و دوران طرح این پزشکان در مدت تعهد خدمت آنها لحاظ می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *