گزارش آفتاب یزد از کمک های مالی یک موسسه غیرمجاز به برنامه ماه عسل

 

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: «موسسات غیرمجاز به انتهای خط رسیدند»، این تیتر یک خبر روزهای پیش بود. موسسات مالی و بانک های غیر مجاز لکه ننگ سیستم بانکی کشور است، لکه ای که مشخص نیست چرا به جای اینکه روز به روز کوچکتر شود، بزرگ و بزرگتر می شود.
اما ماه رمضان هر سال، اتفاق جالبی می افتد. احتمالا حتی یکبار هم که شده، نام برنامه «ماه عسل» به گوشتان خورده است، برنامه ای پرسوز و گداز که احسان علیخانی مجری آن است. انتقادهای فرهنگی و اجتماعی و درآمد کلان
دست اندرکاران برنامه، به کنار.
موسسات مالی غیرمجاز را بشناسید
ابتدا به توضیح مختصری پیرامون فعالیت موسسات غیرمجاز می پردازیم.
پیشتر، نام چند بانک و موسسه مالی غیرمجازآورده شد و در خبری از مشتریان خواسته شد«پول خود را از این بانک‌ها بیرون بکشید.»
اسامی تنها چند بانک و موسسات غیر مجاز بود که در خبری رسمی اعلام شد این موسسات جزو موسسات غیر مجازی هستند که نباید در آنها حساب باز کرد. حتی مدتی پیش، موسسه میزان از سوی دادستان منحل شد.
اظهار نظر پیرامون موسسات مالی غیرمجاز بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم بالا گرفت تا جاییکه به نظر رسید بانک مرکزی ساز و کارهای خاصی برای آنها در نظر گرفته است.
ماه عسل با اسپانسری یک موسسه مالی غیرمجاز!
موسسه ثامن الحجج جزو موسسات مالی بود که نامش در فهرست موسسات اعتباری بانک مرکزی نبود، این یعنی اینکه موسسه جزو موسسات مالی غیرمجاز است. اما اتفاقی جالب که چند سالی می شود در حال تکرار است، پشتیبانی مالی این موسسه از چند برنامه تلویزیونی است. یکی از این برنامه های اتفاقا پرمخاطب، ماه عسل، ویژه برنامه ماه رمضان است. برنامه ای که اسپانسرش، چند سالی است موسسه ثامن الحجج می باشد. البته باید اینرا هم اضافه کرد که همین موسسه غیرمجاز، یکبار دیگر هم اسپانسر یک برنامه نوروزی بود که اتفاقا اجرای آن برنامه هم به عهده احسان علیخانی بود.
اما صاحبان این موسسه مالی، انگار خودشان هم می دانند که کارشان غیرقانونی است و به زعم خودشان برای اینکه قانون را دور بزنند با نام عجیب
« باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج» اسپانسر شدند. کار ثامن الحجج به همین جا ختم نمی شود، این موسسه در رشته های مختلف ورزشی مانند
هندبال، کشتی، کاراته، دو ومیدانی و حتی ورزش های باستانی حضوری پررنگ دارد. در مسابقات کشتی آزاد جام جهانی سال گذشته، ثامن الحجج اسپانسر
مسابقات بود. حتی کار تا جایی بالا می گیرد که موسسه فوق به مهمانان برنامه از همه جا بی خبر، یک دفترچه حساب پس انداز موسسه را اهدا می کند!
ذکر این نکته خالی از فایده نیست که سال گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما از کار موسسه ثامن الحجج ، اظهار نگرانی کرد. سیف در این باره گفته بود:« دراین نامه از رئیس سازمان صدا و سیما خواسته ام که موسسات مالی و اعتباری که هنوز نتوانسته اند قوانین خود را با بانک مرکزی منطبق کرده تا مجوز نهایی را کسب کنند در صدا و سیما تبلیغاتی نداشته باشند.» امید می رفت بعد از نامه سیف، قضیه ختم به خیر شود که نشد.
ثامن الحجج همچنان اسپانسر ماه عسل است و گویی می خواهد تا جایی که
می تواند اسپانسر بماند.
زمزمه هایی در مجلس شنیده می شود
ابراهمی نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید موضوع هنوز برای نمایندگان صحت و سقمی ندارد. نکو در ادامه به آفتاب یزد می گوید:
« در حال حاضر یک حساسیتی در بین چند تن از نمایندگان ایجاد شده است،
اما چون در ماهی هستیم که این برنامه ها با این ماه یعنی ماه رمضان سنخیت دارد، پیگیری مسئله بر سر آن سخت و دشوار است. البته درچنین برنامه هایی معمولا موسسات مالی مجاز که شرایط بهتری دارند، بیشتر راغب اند اسپانسر
شوند. قطعا گزینش یک موسسه ای که شبهاتی در جامعه برایش وجود دارد،
می تواند جایگاه صدا و سیما را تنزل دهد و کیفیت این برنامه را که با یک روحیه خاصی به آن نگاه می شود، پایین ببرد. شعار برنامه، با چیزی که در برنامه اتفاق افتاده و حمایتی که از سوی موسسه مالی غیرمجاز می شود، در تناقض است. به عبارت دیگر وقتی ما از پاکی صحبت می کنیم، نباید با ناپاکی ارزش و اعتبارش را از بین ببریم. مسائلی که در برنامه مذکور مطرح می شود، پرمخاطب است و چون مخاطبین زیادی دارد، باید پندآموز باشد، تبلیغ یک موسسه مالی غیرمجاز، مغایر این ارزش هاست. لذا این موسسات وقتی از دروازه های قانونی مثل صدا سیما تبلیغ می شوند، متاسفانه ذهنیت هایی در بین مردم به وجود می آورند.»
نکو در این خصوص که آیا در مجلس در اینباره بحثی مطرح شده است،
می گوید:« از اولین روز ماه مبارک رمضان نمایندگان در مجلس حضور نداشتند و در واقع دیروز دومین جلسه حضورشان بود، یکسری مسائل مهمی در مجلس جاری بود که بیشتر نمایندگان روی آنها متمرکز بودند. به همین دلیل بعضی نمایندگان مطلع نبودند، اما در حال مطرح شدن است و حساسیت هایی شکل می گیرد. منتها نمایندگان سعی می کنند که ابتدا درستی قضیه را تایید کنند و بعد از آن مطرح کنند.»
این عضو کمیسیون اقتصادی به ما می گوید هر یک از نمایندگان می توانند صحت و سقم قضیه را جویا شوند:« همه نمایندگان می توانند و این جزو وظایف ذاتی نمایندگان است که در چنین مسائلی ورود پیدا کنند و به هر حال تدابیر لازم را داشته باشند، اما اینکه در چه کمیسیونی مطرح خواهد شد، من فکر
می کنم موضوع بیشتر مربوط به کمیسیون فرهنگی باشد. حتی وزرای مربوطه هم می توانند. اما فعلا چون در جایی مطرح نشده و اقدامی صورت نگرفته است، هر نماینده می تواند واکنشی نشان دهد.»
نکو در پاسخ به اینکه آیا واکنشی از نماینده ها تا به امروز در مورد این موضوع دیده شده است، می گوید:« خیر، فقط زمزمه هایی دیروز از نمایندگان شنیده شد. من واکنشی از نماینده ای ندیدم، در این حد بود که نمایندگان می گفتند شنیده شده است، نه اینکه تایید کنند چنین چیزی در حال اتفاق است. به هر حال این موضوع در جامعه هم مطرح شده است.»
سال گذشته این اتفاق افتاده بود:« شاید گردانندگان برنامه نمی دانند این موسسه دارای مسائل حاد یا اینکه غیر مجاز است. من معتقدم تهیه کنندگان نباید دنبال چنین مسائلی باشند و چنین موسساتی را وارد کنند، چون ارزش و اعتبار برنامه را پایین می آورند و از سوی دیگر، موسسات دیگری چه بسا در نوبت باشند و دلشان بخواهد در این برنامه حضور داشته باشند. من فکر می کنم بعید است و تهیه کنندگان از این موضوع بی خبرند.»
اما وقتی از نکو درباره اینکه مگر می شود برنامه ای بعد از چندین سال نداند اسپانسرش یک موسسه مالی غیرمجاز است، گفت:« خب اما و اگرهای زیادی باید جلوی این سوال گذاشت چرا که ۲۹۰ سوال برای ۲۹۰ نماینده وجود دارد که چرا واکنش نشان ندادند؛ یا آگاهی نداشتند یا اینکه نخواستند یا اینکه به این علم نرسیدند که این موسسه یک موسسه مالی غیرمجاز است ولی فکر می کنم که اگر صحت داشته باشد، باید بیشتر مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد. اگر واقعا مسجل شد، این موضوع را در مجلس پیگیری می کنیم.»
ابراهیم نکو، علت دغدغه نشدن این موضوع را این چنین عنوان می کند و
می گوید:«هنوز جمعی از نمایندگان اطلاع ندارند و به این خاطر است که مسائل دیگری در اولویت بود از جمله : قانون احزاب، استانی شدن انتخابات، اعزام دولت و سوال از وزرا. من حدس می زنم که نمایندگان به زودی واکنش هایی نشان خواهند داد.»
بانک مرکزی باید تذکر بدهد
ایرج ندیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی، اما نظر دیگری دارد، ندیمی در گفتگو با آفتاب یزد می گوید:« در این مورد در مجلس چیزی مطرح نشده است. کمیسیون ذیربط اش کمیسیون فرهنگی است و قطعا در این مورد واکنشی نشان خواهد داد، ما هم به عنوان نماینده مجلس نمی توانیم از موسساتی که زیر نظر بانک مرکزی نیستند، حمایت کنیم. صدا و سیما در عین حال که مشکل دارد و ما هم می دانیم که با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، اما دلیل نمی شود که از یک موسسه مالی غیر مجاز درخواست کمک کند. یعنی صدا و سیما و هر کس دیگر نمی تواند در مورد آن دسته از موسساتی که مجوز ندارند، به خصوص بعد از تصویب قانون همکاری داشته باشد. البته لازم است که بانک مرکزی هم خودش اقدام کند، چون در حقیقت بانک مرکزی باید در این راه اقدام کند.به هر حال بانک مرکزی و صدا و سیما در راستای مباحث حوزه فرهنگ توجه لازم را از باب ترویج مسائل غیر قانونی داشته باشند که خدایی نکرده باز هم هموطنان به استناد آشنایی با یک اسم یا پشت صحنه یک سریال، به دامان این موسسه بیفتند و بعد داستان هایی مثل موسسه میزان پیش بیاید. امیدوارم که تدابیر لازم را بیندیشند.»
ندیمی در این خصوص که آیا مجلس نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد، گفت« این پروژه جدیدی است در عین حال مجلس دستگاهی اجرایی نیست و در این موضوع دستگاه های اجرایی وارد می شوند. دستگاه اجرایی این موضوع بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید هشدار بدهد. رسانه ها باید اطلاع رسانی بکنند که بانک مرکزی باید وارد این موضوع شود. مجلس تنها می تواند نظارت کند و تذکر دهد. البته اگر شما نشر دهید، به معنی تذکر مجلس به بانک مرکزی است.» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص که پارسال هم در نامه ای از سوی بانک مرکزی به رئیس سازمان صدا و سیما تذکری داده شده بود، اما چاره ساز نبود، گفت:« به هر حال پارسال شاید کمبودی از نوع خلاء قانونی داشتیم، اما الان که با شما صحبت می کنم، این کمبود وجود ندارد، به دلیل استفساریه و قانونی مبنی بر اینکه بانک مرکزی در مورد بانک و موسسات مالی غیرمجاز، مسئولیت دارد. امیدوارم بر طبق قانون به وظیفه شان رسیدگی کنند.»
نزدیک به یک هفته از شروع برنامه ماه عسل و تبلیغ موسسه ثامن الحجج می گذرد اما بانک مرکزی و سازمان صدا و سیما در مورد اسپانسر مالی، هیچ واکنشی نشان ندادند. تماس ما هم با احسان علیخانی، مجری و تهیه کننده این برنامه بی پاسخ ماند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا تهیه کنندگان این برنامه پرمخاطب، می دانند که موسسه ثامن الحجج، از موسسات مالی غیرقانونی است یا خیر؟
آفتاب یزد: چنانچه در این خصوص توضیحاتی ارسال گردد به چاپ خواهد رسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *