آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دولت قبل با شعارهایش تفاهم را در نطفه خفه می‌کرد/ برخی هنوز در حال مخالفت و دست و پا زدن هستند

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مردم باید در حراست و پایداری از تحولی که در انتخابات سال ۹۲ ایجاد کردند٬ فعال باشند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: مردم باید در حراست و پایداری از تحولی که در انتخابات سال ۹۲ ایجاد کردند٬ فعال باشند. برخی در این میان اجازه ورود چنین تحولی را نمی‌دادند و هنوز هم در حال مخالفت و دست و پا زدن هستند.

وی با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و آمریکا پیش از انتخابات سال ۹۲ اظهار داشت: برخی قبل از انتخابات ۹۲ می‌گفتند که تابوی مذاکرات شکسته شد که البته رهبر معظم انقلاب چند ماه قبل از انتخابات خرداد ۹۲ با مذاکره با کشور آمریکا موافقت کردند و مسئولان در سطح پایین با موافقت ایشان به عمان رفتند؛ چرا که نیازمند سیستم‌های مصمم با پشتیبانی‌های کافی و حمایت‌های مردمی بودیم. این در حالی بود که مردم از آنچه که می‌گذشت خبر نداشتند که بخواهند حمایت کنند. دلواپسان هم از چیزی خبر نداشتند که بخواهند دلواپس باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا نتیجه اساسی مذاکرات در آن زمان بود و دولت جدید بعد از انتخابات با انگیزه‌ای که داشت ورود پیدا کرد. اگرچه دولت قبلی برای جلوگیری از رسیدن به تفاهم انگیزه داشت و شعارهایی سر می‌دادند که تفاهم را از نطفه خفه می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری موفقیت ایران در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ تصریح کرد: در دوره ما هم این چنین مذاکراتی اگرچه کوتاه‌تر اما وجود داشت البته آن زمان‏، دلواپس‌های دو طرف کمتر بودند، چانه‌زنی‌ها زیاد بود و اگر چه موضوع هم کوچک بود و در نهایت ما در قطعنامه می‌خواستیم فقط یک یا دو موضوع تغییر کند. آنها متوجه شدند که با جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند بجنگند و ما را از پای در آورند و اگرچه بعد از اتمام جنگ به مناطق جنوبی کشور و غربی کشور حمله کردند اما دیدند زورشان به ما نمی‌رسد و خواهان صلح هستیم لذا وارد مذاکره شدند و با دو سه تغییر توانستیم حق‌مان را بگیریم.

وی با بیان اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران تبلیغات می‌شد که ما کشوری جنگ طلب هستیم، خاطرنشان کرد: با این حال توانستیم تبلیغات آنها را خنثی کنیم اگر چه در سازمان ملل حامی و طرفداری نداشتیم و همه علیه ایران در جنگ سهیم و شریک بودند.

تصویب قطعنامه ۵۹۸ خودش یک عظمت بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تصویب قطعنامه ۵۹۸ خودش یک عظمت بود، یادآور شد: ما توانستیم صدام را متجاوز اعلام کنیم و غرامت ۱۰۰ میلیارد دلاری برای ما در نظر گرفتند البته این غرامت یک دهم حق ما بود و در آن زمان حق ما این بود که عراق از خاک ایران بیرون برود.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری تجارب جمهوری اسلامی ایران در انجام مذاکره با دنیا در مقاطع مختلف انقلاب ابراز داشت: در آن زمان دکتر روحانی به عنوان پشتوانه در مذاکرات مذکور حضور داشت و با آن تجربه و تیمی که در آن موقع در حد معاونت با وزارت خارجه همکاری می‌کردند اکنون به جلو آمدند و انصافا مقتدرانه عمل کردند و کسی هم باور نمی‌کرد که شش تیم با تجربه با آن امپراتوری تبلیغات و پشتوانه قدرت ضربه بخورد

وی با اشاره به رفتارهای برخی از منتقدان بیان کرد: برخی یا نمی‌توانند عبارات را تعبیر کنند یا نمی‌فهمند یا خلاف واقعیات موجود در مذاکرات سخن می‌گویند. حتی در آن طرف هم آنها ادعا می‌کنند که ایران سرتان را کلاه گذاشته است ما که نمی‌خواستیم چنین کنیم بلکه درصدد بودیم آنها را روشن کنیم و اقتدار و حقانیت پشت تیم مذاکره‌کننده بود.

با توافق از جنگ سرد موفق بیرون آمدیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما هیچ وقت به دنبال برنامه هسته‌ای نظامی نبوده‌ایم اما آنها تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ما اعمال کردند که هنوز زهرش را می‌چشیم. اگر توافق حاصل نمی‌شد تحولات دیگر مشکل بود اما الان کشوری سربلند هستیم که از جنگ سرد و طولانی و از مشاجره بسیار حساس موفق بیرون آمدیم و به گونه‌ای عمل کردیم که فریاد کنگره و کله‌گنده‌های اسرائیل بلند شد و می‌گویند ایران تبدیل به قدرتی بزرگ شده است.

اقتدار علمی کشور در مذاکرات کارساز شد

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اقتدار علمی کشور در مذاکرات کارساز شد، عنوان کرد: ما دارای اقتدار نظامی- سیاسی در برابر شش قدرت دنیا که همه دنیا را ذوب می‌کنند، نیستیم و آنها فهمیدند که ما با وجود چنین اقتداری می‌توانیم این صنعت را تا هر جا که بخواهیم برسانیم.

وی به یادآوری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه گفت: در اجلاس آینده نزدیک کشورهای روسیه، ایران و آمریکا در سخنرانی‌های اول گنجانده شده‌اند خود این نشانه علامت برداشت قدرت از ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار داشت: شما کسانی هستید که پایه اساسی اقتدار علمی و فنی را در کشور ایجاد می‌کنید که اگر چنین تحولات مقدماتی نداشتید این آموزش و پرورش هم وجود نداشت و قطعا به جاهای دیگر نمی‌رسیدیم. شماها حق بسیار بزرگی دارید و نونهالان و نوجوانان از معلمان خوش اخلاق خود با مهربانی و عشق یاد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: بیش از پیش باید به آموزش و پرورش اهتمام کنیم و بنده بعد از جنگ به جد معتقد بودم که سازندگی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد و خوشبختانه دکتر محمدعلی نجفی هم با این تفکر طرح تغییر نظام آموزشی را به تصویب رساند و تربیت کردن نیروها از جمله این خدمات بود.

افراطی‌گری‌هایی در بعد آموزشی در اوایل انقلاب صورت گرفت

وی در ادامه به ارزش سرمایه‌گذاری در امر آموزش و پروش اشاره کرد و یادآور شد: انسان‌های متخصص و عالم‌محور پیشرفت در جهان هستند و اکنون از افتخارات‌مان است که خانم‌ها هم حضورشان در مراکز آموزشی و علمی بسیار بالا است. متاسفانه افراطی‌گری‌هایی در بعد آموزشی در اوایل انقلاب صورت گرفت و یکی از افراطی‌گری‌ها، این بود که بعد از انقلاب مدارس را به دولت دادند و این مسئله سال‌ها ما را به عقب انداخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این یک اشتباه بزرگی بود اما اکنون تحولی رخ داده و مطمئن باشید بدون توسعه علمی به جاهای بزرگ نمی‌رسیم و چه خوب است شماها به عنوان مدیران و روسا و معلمان به امر پژوهش و تقویت پرسشگری در دانش‌آموزان توجه ویژه کنید و فرزندان را کارآفرین تربیت کنید و تعلیمات فنی باید تقویت شود و متعجبم که چرا حرفه و فن به عنوان یک علم در مدارس مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بعضا از محصولات قدیمی و کهنه استفاده می‌شود و این در حالی است که ما به سمت تکنولوژی در حال حرکت هستیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش مصرفی نیست، تصریح کرد: شعار امروز تحول و فردا بالندگی را نباید دست کم گرفت و همچنین باید به معلمان هم به عنوان قشر مهم و تأثیرگذار در امر آموزش و البته معیشت آنها توجه ویژه کرد. نمی‌دانم چرا کسانی حقوق بالا می‌گیرند و کسانی هم برای تأمین معاش خود تمام وقت خود را به کار مشغول می‌شوند اما به این می‌رسیم که پول سواره می‌رود و اینها پیاده دنبال پول می‌روند.

با حقوق‌های پایین از معلمان انتظار نشاط نمی‌توان داشت

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم با حقوق‌های پایین از معلمان انتظار نشاط و روحیه بالا در تربیت دانش آموزان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید معتدل باشیم اما از فرهنگ اسلامی واقعا دور شده‌ایم و کسانی هم هستند که منتظر هستند امام زمان (عج) بیاید و در درجه اول از شاگردان ایشان باشند. متأسفانه دچار افراط شده‌اند و شعار افراط‌گری سرمی‌دهند. با وجود چنین شرایطی منابع تلف می‌شود، زندگی به مشکل برمی‌خورد، خانواده‌ها گرفتار می‌شوند و فساد رشد می‌کند. اگر منطق ما اسلامی و منطقی است از هیچ مذاکره و مراوده‌ای هراس نداریم اگر فکر می‌کنید ما منطق نداریم و عقلانی عمل نمی‌کنیم شنیدن هر موج رادیویی هم مزاحم ما می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه اکنون پس از توافق هسته‌ای در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم، تاکید کرد: دنیا اکنون به قدرت‌ و حقانیت‌مان توجه کرده و همکاری ما برای آنها مهم است و نقش مهم و اساسی می‌تواند داشته باشد و می‌توانیم با این وجود در مسیر اعتدال و اسلامی حرکت کنیم.

جنگ سردی که در آمریکا به وجود آمده بسیار بی‌سابقه است

هاشمی رفسنجانی به نقش معلمان در تربیت ۱۲ میلیون دانش آموز ابراز داشت: معلمان سودای مالکیت و قدرت ندارند سودای تربیت فرزندان و کلاس درس است لذا باید با مسیر صحیح هر روز یک گام به جلو برداریم. شرایط دنیا اکنون به نفع ماست و بدانید جنگ سردی که در آمریکا به وجود آمده بسیار بی‌سابقه است. اکنون آنها و رئیس جمهورشان می‌گویند که ایران تعادل دارد و قدرت رسیدن به هر چیزی را هم در اختیار دارد و نمی‌توان محدودشان کرد و اینکه آنها دنبال بمب هسته‌ای نیستند و در ادامه چنین سخنانی ادعا می‌کنند که احتمالات ایران را برای رسیدن به بمب هسته‌ای بسته‌ایم و باید به ایران در صنعت هسته‌ای کمک کنیم.

وی افزود: این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تمام ارگان‌های بین‌المللی موظفند تمام مشکلات ما را در صنعت هسته‌ای حل و فصل کنند و آنها از ما چیزی جز شفافیت نمی‌خواهند لذا باید اعتماد آنها را به خود جلب کنیم که ما هیچ گاه بمب هسته‌ای نداشته و نخواهیم داشت که حقیقتا از وجود هر بمب هسته‌ای متنفریم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به نقش تحول‌آفرین شهیدان رجایی و باهنر در امر آموزش و پرورش بیان کرد: عظمت کار متعلق به معلمان است چرا که مستقیما با روح و روان دانش‌آموزان سر و کار دارد و باید بیشتر به خانواده آموزش و پرورش در کشور بها داده شود. اکنون نیز آقای علی اصغر فانی از شخصیت‌های بسیار قدیمی همچون شماها و از دوستان شهیدان رجایی و باهنر هستند. انتظار است که از این یار آن شهیدان با کمک مدیران و روسا در بخش آموزش و پرورش تحولی در میان جامعه و اسلام ایجاد شود.

کشور به تحول واقعی نیاز دارد

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه اکنون کشور به تحول واقعی نیاز دارد، عنوان کرد: در دوره گذشته دچار انحراف بزرگی شدیم قبل از آن فراز و نشیب زیادی داشتیم و متأسفانه افراط و تفریط همواره آسیب‌هایی را به جامعه وارد کردند یک عده تندروی بی‌‌ترمز و یک عده هم بی‌حال در کشور وجود داشتند که وجودشان در مرحله‌ای بی ثمر نیست می‌تواند در شرایط خاصی مفید باشد اما در مجموع از افراط و تفریط بهره‌ای نمی بریم چرا که اولین اشکالش این است که مخالف قرآن و اسلام است.

وی با اشاره به افراطیون گفت: آن عده شاید فکر می‌کنند کارهایشان فداکاری به حساب می‌آید مثل فداکاری‌هایی که گروه‌هایی به عنوان پیشتاز مدافع اسلام با عنوان داعش اسلام را بدنام می‌کنند و جامعه را به این روز انداختند و اسلام را با خفقان شکل می‌دهند این تفکر سلفی قرن‌ها پیش شکل گرفته است و متأسفانه از هرگونه افراط و تفریط در جامعه رنج می‌بریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جذب جوانان آسیب‌دیده و ناراحت به سمت افراط اشاره کرد و اظهار داشت: آنها با جذب جوانان انسان‌ها را قربانی می‌کنند. مهمترین نیاز ما تحول همه جانبه واقعی است که باید به آن دست یابیم و این انسان است که خودش تحول‌آفرین خلق شده و می‌تواند با تحولش اطراف خود را هم متحول کند.

مردم در شرایطی که فشارها زیاد بود، تحولی نو آفریدند

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در این مقطع این اتفاق افتاد و مردم در شرایطی که بدترین اتفاقات را دیدند و فشارها زیاد بود برای انتخاب درست تحولی نو آفریدند و در واقع تغییر را خودشان ایجاد کردند و مردمی که گمان می‌کردند مأیوس و ناامید هستند به یک باره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آن زلزله را به وجود آوردند و خواست خودشان را نشان دادند.

وی تاکید کرد: حضور آنها همه را ترساند و با جمله‌ای بسیار ارزشمند رهبری که فرمودند رأی مردم حق‌الناس است توان دیگری گرفتند و مسئولان نهیبی خوردند که مبادا حق‌الناس را بخوریم شاید در ظاهر عده‌ای بهره‌ای بردند از تجاوزات‌شان اما در باطن از داخل باخته‌اند و خواست مردم ناباورانه در این مرحله با وجود اینکه سدی را ایجاد کردند محقق شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *