خباز در گفت‌وگو با ایلنا: شکایت ما را از احمدی‌نژاد بایگانی کردند و گفتند سیاسی است

 

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم عنوان کرد: ادامه مسیر گذشته با ادعای امام‌شناسی آنها در تناقض است. احمدی‌نژاد ۸ سال تمام مقابل تفکراتی که امام ما را به آنها توصیه کرده بود، ایستاد. بنابراین الان نمی‌تواند ادعای احیای خط امام را داشته باشد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به روند رسیدگی به تخلفات دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: اوایل شروع به کار مجلس هشتم وقتی احساس کردیم دولت دهم لحظه‌به‌لحظه خلاف قانون عمل می‌کند، قوانین را محترم نمی‌شمارد و مقابل مجلس می‌ایستد و حتی گاهی با حرف‌های تند خود و توهین‌آمیز خود مجلس را به توپ می‌بندد، امیدی به رسیدگی تخلفات احمدی‌نژاد از سوی مجلس هشتم نداشتیم.

شکایت ما را بایگانی کردند و گفتند سیاسی است

وی افزود: برای همین ما اصلاح‌طلبان مجلس هشتم، تصمیم گرفتیم به عنوان شهروند مطلع از احمدی‌نژاد به رئیس مجلس شکایت کنیم. در همین راستا نامه‌ای نوشتیم و در آن به تخلفات متعدد دولت اشاره کردیم این نامه را ۱۲ نفر از اصلاح‌طلبان مجلس هشتم امضا کردند و شکایت خود را به کمیسیون اصل نود بردیم.

خباز ادامه داد: پس از پیگیری شکایت خود متوجه شدیم که به تقاضای ما رسیدگی نمی‌شود در حالیکه وظیفه کمیسیون اصل نود بود که به شکایت‌های مربوط به نحوه کار دستگاه‌های اجرایی رسیدگی کند. این پیگیری نه تنها از سوی کمیسیون اصل نود در آن زمان انجام نشد بلکه به ما گفتند شکایتمان از دولت سیاسی است و گفتند چون شما مخالف دولت احمدی‌نژاد هستید این شکایت را تنظیم کرده‌اید و نامه ما را بایگانی کردند.

اصولگرایان بعد از خانه‌نشینی به فکر شکایت از احمدی‌نژاد افتادند

وی گفت:‌ اما بعد از ۱۱ روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد و ایستادن او مقابل فرمان ولایت، نمایندگان اصولگرا هم به این فکر افتادند که شکایتی علیه احمدی‌نژاد و دولت دهم تنظیم کنند. در جریان این شکایت ما به نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ گلایه کردیم که ۱۰ماه پیش ما هم این شکایت را مطرح کرده بودیم٬ اما اهمیتی داده نشد با اصرار ما شکایت نمایندگان اصلاح‌طلب از دولت احمدی‌نژاد هم به جریان افتاد و پس از قرائت در صحن مجلس برای رسیدگی بیشتر به قوه قضاییه ارسال شد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم عنوان کرد: بعد از این هم چندین مرتبه دیگر شکایت‌هایی از نحوه عملکرد دولت احمدی‌نژاد مطرح شد. قوه مقننه تنها در این میان وظیفه نظارتی داشت و این وظیفه قوه قضاییه است که به این شکایت‌ها رسیدگی کند انتظار این بود که وقتی گزارش این تخلفات در صحن مجلس قرائت شده بود٬ از سوی قوه قضاییه مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت چون این شکایت‌ها شخصی نبود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان تاکنون از ما به عنوان شاکی دعوتی نشده تا درباره موارد شکایت و مستندات خود توضیح بدهیم برای همین هنوز نمی‌دانم این پرونده در قوه قضاییه در حال رسیدگی است یا خیر.

قوه قضاییه با قدرت بیشتری تخلفات دولت قبل را دنبال کند

خباز یادآور شد: انتظار داریم همانطور که قوه قضاییه در گذشته برای مسئولان متخلف احکامی را صادر کرد، با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه دهد٬ چراکه معتقدیم یکی از راه‌های ارتباط عمیق مردم با حاکمیت این است که مردم احساس کنند با متخلفان در هر جایگاهی که باشند٬ به شکل یکسان برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای قوه قضاییه در بررسی پرونده‌ها نباید مقام اجرایی و قضایی با مردم عادی تفاوتی داشته باشند، گفت: این رفتار باعث تقویت ارتباط حاکمان نظام با مردم خواهد شد.

ظاهر و باطن احمدی‌نژاد در تناقض با یکدیگر بود

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با بیان اینکه ظاهر و باطن احمدی‌نژاد کاملا در تناقض با یکدیگر بود، گفت: الان هم داعیه تبیین اندیشه‌های امام را دارد. ظاهر این سخنان او هم حق است اما اودر باطن می‌خواهد با این کار اراده باطلی را پرورش دهد.

وی گفت: اولین مسئله‌ای که امام راحل مطرح کردند٬ این بود که در جمهوری اسلامی قانون اساسی مثل قوانین شرع محترم است و نباید زیر پا گذاشته شود. رهبری نیز بارها تاکید کردند که قانونگرایی یعنی تقوا؛ بنابراین می‌توان این تعبیر را داشت که اگر کسی قانون‌شکنی کرد بی‌تقوا است.

 قانون‌شکنی برای احمدی‌نژاد روزمره شده بود

خباز با اشاره به اینکه تقوا به ادعا نیست٬ بلکه به عمل است، گفت: دولت‌های نهم و دهم قانون‌شکن‌ترین دولت‌ها در طول تاریخ بودند. قانون‌شکنی‌های آنها هم در همه جا ثبت شده است، اما متاسفانه گویا آقایان قانون‌شکنی را جرم نمی‌دانند؛ چراکه قانون‌گریزی و قانون‌شکنی برای آنها یک امر روزمره و عادی شده بود.

وی افزود: اگر حالا احمدی‌نژاد و اطرافیان او بیایند و به قانون‌شکنی‌های گذشته خود اعتراف کنند، رفتارهای امروز و تلاش آنها برای تبیین اندیشه‌های امام(ره) قدری قابل توجیه است، اما ادامه مسیر گذشته با ادعای امام‌شناسی آنها در تناقض است. در افکار امام احترام به قانون حرف اول را می‌زد کسی می‌تواند اندیشه امام را احیا کند که در عمل نیز خط امام را قبول داشته باشد در حالی که احمدی‌نژاد ۸ سال تمام مقابل تفکراتی که امام ما را به آنها توصیه کرده بود، ایستاد. بنابراین الان نمی‌تواند ادعای احیای خط امام را  داشته باشد.

پشت پرده شکایت‌‌‌های احمدی‌نژادی‌ها از دولت یازدهم

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با اشاره به شکایت‌های اخیر احمدی‌نژادی‌ها از مسئولان دولت یازدهم عنوان کرد: آنها می‌خواهند به این وسیله هواداران خود را که از عملکرد نادرست دولت‌های نهم و دهم به تازگی مطلع شدند، همچنان در صحنه نگه دارند و از طرف دیگر تلاش می‌کنند تا دامنه انتقادهای نسبت به مفاسد گذشته آنها را کم‌تر کنند.

وی ادامه داد: تا امروز مسئولان دولت یازهم تلاش کردن با احتیاط در مورد تخلفات دولت‌ گذشته صحبت کنند اما خوشبختانه این شکایت‌ها باعث می‌شود حقایق تخلفات دولت گذشته روشن‌تر شود. امیدوار هستیم که در این میان قوه قضاییه نیز تمام توان خود را برای رسیدگی هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر به این پرونده‌ها به کار گیرد تا مشخص شود حق با مدعیان امروز و مجریان دیروز است است یا خیر.

خباز شکایت احمدی‌نژاد و اطرافیان او از دولت یازدهم  را فرار رو به جلو دانست و گفت: این بهترین فرصت است تا دستگاه‌های اجرایی با ساماندهی تخلفات دولت گذشته به طور جداگانه هر یک از این تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *