مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه: فقدان بازراریابی درست و اصولی و همچنین نبود یک برند واحد بین المللی سالها است که در تولید و قیمت زعفران ایران تاثیر منفی گذاشته است.


محمد کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که هم اکنون سرانه مصرف زعفران در ایران سه گرم (بیشترین میزان مصرف در جهان) است این رقم در کل دنیا تنها پنج صدم گرم است.
وی گفت: اگر در زمینه بازاریابی و معرفی محصول بیشتر تلاش شود و بتوانیم سرانه مصرف جهان را به یک گرم افزایش دهیم، شاهد افزایش نیاز جهانی تا ۲۰ برابر خواهیم بود.
کریمی افزود: تحقق این امر نیاز به بازاریابی حرفه ای و تخصصی دارد و معاونت امور اقتصادی وزارت خارجه می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در این خصوص ایفا کند.
وی یادآورشد : زعفران علاوه بر مصارف خوراکی در صنعت و دارو سازی نیز کاربرد دارد متاسفانه بدلیل عدم معرفی مناسب مصرف آن بسیار محدود است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه به فقدان برند جهانی به عنوان مشکل دوم اشاره کرد و افزود: هر چند در داخل کشور برندهای معروفی وجود دارد و توانسته خود را در سطح جهان معرفی کند، اما نیاز به یک برند واحد بین المللی به شدت احساس می شود.
وی مشکل سوم زعفران را در شیوه کاشت دانست و افزود: چون کشت زعفران به صورت سنتی صورت می گیرد، نیاز به مکانیزه شدن شیوه های کشت و برداشت احساس می شود تا از این راه هزینه های تولید کاهش یابد.
کریمی افزود: خوشبختانه انحصار تولید زعفران مربوط به تربت حیدریه بوده و در ساخت ماشین آلات کشاورزی حرفی برای گفتن نداریم و چون کشورهای پیشرفته با کاشت زعفران آشنایی ندارند، لذا به این فکر نیافتاده اند تا در زمینه کاشت و برداشت زعفران اقدام به ساخت ماشین آلات خاص کنند.
به گفته وی برای مکانیزه کردن سیستم کشت زعفران به اعتبارات بسیار بالا نیاز است.
کریمی افزود: سال ۹۰ برنامه جامع بهبود محصول زعفران ایران با هدف حفظ مزیت نسبی و ارتقای توان رقابت در تجارت خارجی از طریق بهره برداری و تولید و حفظ جایگاه برتر، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، امورخارجه، بهداشت و درمان و آموزشی پزشکی، صنعت و معدن و تجارت، سازمان استاندارد و میراث فرهنگی تدوین و تصویب شد.
به گفته وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال ۹۰ سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود که می بایست به تدریج و در قالب شش طرح و در مدت پنج سال اجرایی شود.
کریمی افزود: این طرح به صورت جامع تمامی مسایل زعفران را در نظر گرفته بود که متاسفانه تا امروز اجرایی نشده است.
وی از توزیع پیاز زعفران خارج از شبکه توزیع رسمی یا به تعبیری قاچاق پیاز زعفران به عنوان مشکل چهارم یاد کرد و گفت: به طورکلی این اقدام غیرقانونی و ممنوع است.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از کشت بی رویه زعفران در ایران و سایر نقاط جهان، در برنامه پنجم توسعه الگوی کشت تدوین شد و چون زعفران به آب کم نیاز دارد به دلیل خشکسالی سالهای اخیر در سطح کشور، هر روز سطح تقاضا برای کاشت زعفران در ایران بیشتر می شود.
کریمی : لازم است براساس برنامه پنجم توسعه شهر مقصد تقاضای خود را به مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی شهر مبدا ارایه کند که نیاز به انجام یک روند اداری دارد.
کریمی افزود: هر ساله ۱۰ تا ۱۵ درصد بر میزان سطح زیر کشت افزایش می یابد و به همین میزان نیز به دلیل فرسوده بودن عمر مفید پیاز، از رده تولید خارج می شود.
به گفته وی چون هر سال میزان کشت نسبت به سال قبل یکهزار هکتار اضافه می شود، در واقع میزان کشت دوبرابر افزایش(با احتساب میزان سال گذشته) می یابد.
کریمی افزود:اگر یک سوم این میزان مصرف شود، دو سوم آن مازاد است و غالبا در خارج از چرخه توزیع، به فروش می رسد.
وی اظهار داشت: امسال یکهزار و ۴۰۰ تن تقاضا برای پیاز زعفران وجودداشت که تاکنون ۵۰۰ تن تحویل شده و این روند تا اواخر فصل تابستان ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار هکتار معادل حدود ۱۲ درصد به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
کریمی افزود: هم اکنون ۱۱۷ هزار خانوار در سطح خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد.
وی گفت: به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که مجموعا ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود در حالی که متوسط تولید زعفران در خراسان رضوی چهار کیلوگرم و در شهرستان تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است که هر سال ۳۲ تن زعفران خشک برای این خطه به همراه دارد.
وی متوسط قیمت هر کیلو زعفران را ۵۰ میلیون ریال ذکر کرد و گفت: درآمد حاصل از هر هکتار ۲۰۰ میلیون ریال می باشد که ۱۶۰ میلیارد ریال درآمد نصیب زعفران کاران تربت حیدریه می شود.
کریمی به زمان کاشت زعفران اشاره کرد و گفت : پیاز زعفران بر خلاف سایر محصولات کشاورزی، معمولا تابستان خواب است و به محض آنکه به خواب رفت(خرداد) می توان نسبت به کاشت آن اقدام کرد زیرا اوایل تیرماه فعل و انفعالات شیمیایی پیاز بدون آنکه متوجه ظاهر آن شویم، آغاز و آماده گل دهی می شود لذا باید عملیات کاشت را آغاز کرد.
کریمی گفت: هر چند به دلایل مختلف معمولا فصل کاشت تا مهرماه ادامه می یابد، اما به طور کلی فصل برداشت گل زعفران، مهرماه است.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۱۲۱۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *