فرزندان دو آیت‌الله» در «دانشگاه شهید بهشتی» از «روز دانشجو» گفتند خاتمی: چه شد که فصل سوم قانون اساسی را کنار گذاشتیم مطهری: مجلس ضعیف حاصل نیامدن به پای صندوق‌ها بود

  ناهید مولوی/ در نیمه آذری که سودای زمستان در سر داشت و در میان روز برفی تهران، در شمالی‌ترین نقطه پایتخت، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی یکصدا روزشان را به جشن نشسته بودند. نه بدقولی‌های مسوولان دانشگاه که شب برگزاری ساعت برنامه را از ٢ بعدازظهر به ١٠ صبح تغییر دادند و نه برف و یخبندان که رفت و آمد در خیابان‌های پایتخت را دشوار کرده بود، سبب نشد تا از شور و شوق دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی چیزی کم شود و از قطار برنامه‌های نیمه آذر که تب و تابش دانشگاه‌های سراسر کشور را گرفته بود ،جا بمانند.
انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی دیروز میزبان محمدرضا خاتمی نایب‌رییس مجلس ششم و علی مطهری نماینده مردم تهران بود. مهمانان در میان شور و شوق و شعارهای دانشجویان وارد سالن اجتماعات امام علی(ع) شدند. دو مهمان از دو جناح سیاسی کشور؛ یکی اصلاح‌طلب و دیگری اصولگرا. محمد‌رضا خاتمی برای دانشجویان یادآور دولت اصلاحات بود و وقتی برای سخنرانی پا روی سن گذاشت فریادها و شعارها در حمایت از دولت اصلاحات در سالن طنین‌انداز شد. علی مطهری اما این روزها برای دانشجویان و همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حکایت دیگری است و در چشم آنها فرزند شهید مطهری مردی قابل احترام و پایبند بر اصولش است که وقتی مجری نامش را خواند تا برای سخنرانی پشت تریبون برود دانشجویان به احترامش ایستادند و یکصدا شعار می‌دادند: اصولگرای واقعی، علی مطهری. محمدرضا خاتمی با دیدن حال و هوای دانشجویان وجود چنین فضایی را ناشی از روح آزادیخواهی و آزادی‌طلبی دانشجویان دانست و گفت: با وجود تمام تحولاتی که در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها رخ داده هنوز هم شاهد شنیده شدن آوایی که در ١۶ آذر ١٣٣٢ از دانشگاه بلند شد، هستیم که آن صدا فریاد آزادیخواهی و آزادی‌طلبی است. و خطاب به دانشجویان امروز گفت: جمع دانشجویانی که امروز در این جلسه ندای آزادی سر می‌دهند این چند سال نبوده‌اند تا ببینند چه بر سر دانشگاه‌ها و دانشجویان آمد، اما فریادی که امروز از گلوی شما خارج می‌شود همان فریاد است و این نشان‌دهنده پویایی جنبش دانشجویی ایران است. علی مطهری اما در میان مواضعی که این روزها بیش از هر زمانی بر آنها تاکید دارد از انتخابات مجلس گفت. نماینده مردم تهران دیروز در میان شور و حرارت دانشجویان با این جملات همه ملت ایران را به شرکت در انتخابات اسفند ماه دعوت کرد «اگر در انتخابات سال ٩٠ همه مردم پای صندوق‌های رای می‌آمدند ما شاهد تشکیل چنین مجلس ضعیفی نبودیم، حضور همه مردم پای صندوق رای در اسفند ماه می‌تواند تضمین‌کننده تشکیل مجلسی قوی باشد.» شاید تشویق پر حرارت دانشجویان بعد از این جمله علی مطهری نشان از اسفندماهی متفاوت داشته باشد.
با وجود تلاش‌ برخی، ١۶ آذر مصادره نشده است
محمدرضا خاتمی در این مراسم با بیان اینکه صحنه‌ای که امروز در این دانشگاه و شاید در تمام دانشگاه‌های کشور شاهد هستیم نشان‌دهنده روح آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی دانشجویان است، ادامه داد: با وجود تمام تحولاتی که در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها رخ داده هنوز هم شاهد شنیده شدن آوایی که در ١۶ آذر ١٣٣٢ از دانشگاه بلند شد، هستیم که آن صدا فریاد آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی است. وی ادامه داد: ١۶ آذر جزو معدود مناسبت‌هایی است که با وجود تلاش‌های عده‌ای مصادره نشده و همچنان خاص دانشجویان است چرا که دانشجویان نیز همچنان فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند و به دنبال تحقق آرمان‌های خود و رسیدن به پیشرفت و توجه به حرمت انسانی در جامعه هستند. وی با اشاره به تحولات سال‌های گذشته و حوادث رخ داده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ در دانشگاه‌ها از پویایی دانشجویان و هزینه‌های آنها سخن گفت و بر‌اینکه امروز باید مطالبات نسل اول و دوم انقلاب را با آنچه امروز نسل جوان می‌خواهد مطابقت داد، تاکید کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گفته‌های شهید مطهری و مقام معظم رهبری درباره آزادی اندیشه و ترویج روحیه انتقاد‌گری در جامعه گفت: اگر در حال حاضر جریان اصلاحات در کشور حیات دارد به خاطر این است که می‌کوشد تا قطار انقلاب را به ریل اصلی‌اش بازگرداند و می‌خواهد به دانشجویان بگوید که مبادا فریب تبلیغات عده‌ای را بخورند که با روح انقلاب و آنچه من در اینجا از شهید مطهری و بزرگان انقلاب یاد کردم، مطابقتی ندارد. خاتمی با اشاره به نادیده گرفته شدن فصل سوم قانون اساسی توسط عده‌ای در کشور اظهار کرد: یکی از مترقی‌ترین بخش‌هایی که در قانون اساسی ما وجود دارد فصل سوم آن است.  اما چه شده است که امروز آن را کنار گذاشته‌ایم. اگر جریان اصلاحات به اجرای بدون تنازل قانون اساسی تاکید می‌کند به این دلیل است که مردم را در برابر حکومت دارای حق و حقوق مشخصی می‌داند.
وی ادامه داد: امروز یک عده هر چه می‌خواهند علیه یک جریان به دروغ‌بافی می‌پردازند اما یک لحظه به طرف مقابل اجازه دفاع داده نمی‌شود. وی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان دانشجویان و اساتید دانشگاه تصریح کرد: تا زمانی که مسوولان کشور رویکرد خود را به علم و آگاهی متحول نکنند این مشکلات در کشور وجود خواهد داشت و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. خاتمی تصریح کرد: عده‌ای امروز تمام تلاش خود را می‌کنند تا دانشگاه‌ها را از مواضع خود عقب بنشانند.
اگر در سال ٩٠ همه پای صندوق‌های رای حاضر می‌شدند این مجلس ضعیف شکل نمی‌گرفت
علی مطهری نیز در این مراسم با بیان اینکه اهمیت ١۶آذر در این بود که با وجود فضای خفقانی که در کشور وجود داشت جمعی از دانشجویان برقی را در تاریکی ایجاد کردند، اظهار کرد: دانشجو و دانشگاه یکی از دیده‌بان‌های اصلی جامعه است که باید به موقع آژیر خطر را بکشد و در قیام ١۵ خرداد نیز که بی‌نتیجه ماند علت اصلی‌اش این بود که قشر دانشجویی در آن حضور نداشتند. هر چند که این قیام مقدمه‌ای برای انقلاب اسلامی شد. مطهری تصریح کرد‌: هیچ تضمینی وجود ندارد که انقلاب از مسیر خود خارج نشود چرا که انقلاب اسلامی از انقلاب صدر اسلام که پس از ۵٠ سال به حادثه کربلا رسید بالاتر نیست.
مطهری تاکید کرد: هرکس در جایگاه خود وظیفه دارد و وجود ولایت فقیه وظیفه را از گردن هیچ کس ساقط نمی‌کند، کما اینکه اگر ما از ابتدای انقلاب به وظایف خود عمل کرده‌ بودیم دچار آسیب‌های فعلی نمی‌شدیم. وی آسیب دوم در مسیر انقلاب را برداشت غلط از حفظ نظام دانست و اظهار کرد: بعضی‌ها اشاره می‌کنند که امام (ره) گفته‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است در حالی که چنین کلامی به صراحت توسط ایشان بیان نشده و در نتیجه عده‌ای به این اعتقاد رسیدند که می‌توانند برای حفظ انقلاب دست به هر عملی بزنند. این نماینده مجلس معتقد است: متاسفانه مجلس نهم برخلاف مجلس هشتم که حداقل ۵٠نماینده شجاع در خود داشت مجلسی ضعیف است و امیدوارم در انتخابات اسفندماه مجلسی قوی‌تر تشکیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *