استاندار خوزستان: ردصلاحیت های غیرموجه داوطلبان تفاوتی با تقلب ندارد

 

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با بیان اینکه هیچکس حق مهندسی انتخابات را ندارد، گفت: رد صلاحیت بی جهت و غیرمنطقی داوطلبان انتخابات، فرقی با تقلب در صندوق های رای گیری ندارد.

 

 

به گزارش ایرنا عبدالحسن مقتدایی شنبه در جلسه ستاد انتخاباتخوزستان با فرمانداران در سرسرای شهید رجایی استانداری در اهواز افزود: نه هیات های اجرایی و نه هیات های نظارت، هیچکدام حق ندارند تعیین کنند چه کسی به مجلس برود؛ نه ما می توانیم همه داوطلبان را تایید کنیم و نه آنها می توانند همه را ردصلاحیت کنند.


وی هر انتخابات را یک رفراندوم برای نظام دانست و گفت: ملت در این انتخابات برای تجدید عهد با نظام می آید به همین دلیل باید فضای سیاسی باز باشد و هیچکس (چه هیات نظارت و چه هیات اجرایی) حق دخل و تصرف منفی در قانون را ندارد.


مقتدایی تصریح کرد: وظیفه فرمانداران است که نسبت به تصمیم های غیرمنطقی و نامزدهایی که بی جهت احراز صلاحیت نمی شوند، اعتراض کنند، زیرا این مساله هیچ فرقی با تقلب در صندوق های رای گیری ندارد.


وی افزود: هیات های اجرایی و نظارت وظیفه دارند از ابزاری در اختیار خود، برای برگزاری انتخابات استفاده کنند اما هیچکدام نباید از این جایگاه سوءاستفاده کرده، و از قدرت خود برای طراحی خاص در انتخابات استفاده نکنند.


مقتدایی گفت: فرمانداران در هر جا که احساس می کنند نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، بهترین خدمتی که می توانند انجام دهند این است که از سمت خود استعفا دهند؛ هماهگونه که من نیز اگر روزی ببینم که حرف غیرمنطقی در میان است، استعفا می دهم.


وی با اشاره به جلسه انتخاباتی اخیر که با حضور آیت ا… جنتی دبیر شورای نگهبان برگزار شده اظهار کرد: در این جلسه بر روی حق الناس و ترس از خدا و قیامت تاکید شده بود و من در این جلسه دو سوال مطرح کردم که هر دو 'بشیری' نبود و 'نذیری' بود.


استاندار خوزستان همچنین با اشاره به نزدیک شدن به موعد انتخابات گفت: شروع این فرآیند نباید باعث دلسردی مردم شود زیرا ما هم مجبور هستیم جواب گردنکشان منطقه و جهان را بدهیم و هم در مذاکرات پشتیبانی مردم را داشته باشیم.


وی افزود: حکومت داری وابسته به مردم است و حکومت بدون پشتوانه مردم نمی تواند کاری از پیش ببرد.


مقتدایی، پویایی و نوآوری را لازمه حکومت داری دانست و گفت: در این مدت ده ها فرماندار و بخشدار تغییر کرده اند بنابراین باید در هیات نظارت نیز چنین باشد و باید به نیروی جوان توجه، و به آنها فرصت داده و اعتماد شود.


به گفته وی، در کشور ما فقط رهبری است که می تواند فراقانونی تصمیم بگیرد که این اختیار نیز بر اساس شرع و قانون است.


وی با تاکید بر در نظر گرفتن روال قانونی در تایید صلاحیت ها اظهار کرد: در تایید صلاحیت ها نباید مصلحت ها در نظر گرفته شود و رد صلاحیت هیچکدام از داوطلبان انتخابات نباید مبهم باشد و فرمانداران باید برای تک تک افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده توضیح بخواهند و اطلاع رسانی کنند.


مقتدایی با بیان اینکه متصدیان شعب اخذ رای باید امانتدار باشند گفت: این افراد باید تا آخرین لحظه شرایط را برای رای گیری فراهم کنند.


وی با تاکید بر در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی شهرها و روستاهای خوزستان افزود: فرمانداران باید شرایط صندوق های سیار و ثابت و سوابق آنها را مرور کنند تا تقلبی در حوزه ها صورت نگیرد.


مقتدایی با اشاره به شگردهای جدیدی که متقلبان در انتخابات استفاده می کنند اظهارکرد: 'زر' و 'زور' و 'تزویر' در همه جا هست و فرمانداران باید مراقبت کنند تا ماه های منتهی به انتخابات با افتخار سپری شود.


وی فلسفه حضور مردم در انتخابات را ایجاد تغییر دانست و افزود: هر چه تعداد نامزدها در مرحله اول بیشتر باشد، حضور مردم نیز پررنگ تر است و نباید برای انتخاب مردم چارچوب تعیین یا نسخه ای تجویز شود.


دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان به صورت همزمان هفتم اسفند امسال برگزار می شود.


خوزستان 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی و شش نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *