صلاحیت های غیررسمی « ابتکار» از شایعه تا واقعیت اخبار در مورد تایید صلاحیت برخی کاندیداها گزارش می‌دهد؛


گروه سیاسی- علی فراهانی: بعد از آنکه هیات‌های نظارت برخی از کاندیداها را تایید و تعداد دیگری را رد یا عدم احراز صلاحیت کردند طبق قانون افراد معترض به تصمیمات هیات‌های نظارت حق اعتراض در مهلت‌های مقرر شده را داشتند. بنابراین هیات‌های نظارت تا روز ۱۶ بهمن ماه به اعتراض‌های کاندیداها رسیدگی خواهند کرد و تا آن روز نهاد‌های ذی ربط باید نظرات و تصمیمات خودشان را در خصوص اعتراض‌های افراد اعلام و ابلاغ کنند. با این همه در هفته جاری آن هم در فضای مجازی اخبار ضد و نقیضی مبنی بر تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب، حامیان دولت و بعضا اصولگرایان به نقل از منابع آگاه در نهادهای ذی‌صلاح در فضای مجازی پخش و منتشر شد. به هر ترتیب لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده در فضای مجازی مردم و بسیاری از فعالان سیاسی را خوشحال و برخی دیگر را شگفت زده و افراد دیگری را بعضا نگران و ناراحت کرد. لیستی که در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده بود کاندیداهایی از استان تهران همچون علی مطهری، محمدعلی وکیلی، حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، قدرت علی حشمتیان، حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، الیاس حضرتی، فاطمه هاشمی رفسنجانی، پروانه مافی، علی صوفی، حجت‌الاسلام محسن رهامی، نجفقلی حبیبی، محسن مهرعلیزاده، سید مهدی نادمی، محسن دلاویز، سجاد سالک، خدیجه جدا، سودابه رادفرد، محمدجواد حق‌شناس و مجید فراهانی، از استان اصفهان افرادی چون؛ قدرت‌الله نوروزی، محمد آقایی و امیرحسین رستمی. از استان بوشهر؛ محمد دادفر. از استان اردبیل؛ کمال‌الدین پیرموذن و حبیب برومند. از استان خراسان؛ سید حسن رسولی، امیر شهلا و غلامرضا انصاری. از استان ایلام؛ داریوش قنبری. از استان مازندران؛ علی اصغر یوسف نژاد، سیدمحمد حسین رضوی، احمد فاطمی، وحید رحمانی خلیلی و ولی رعیت. از استان لرستان؛ علی شاهرخی قبادی، الهیار ملکشاهی و رمضان اسکندری. از استان فارس؛ مصطفی معین، مهدی صبوری، علی دستغیب و سیدمحسن علوی. از استان کرمان؛ محمدعلی کریمی، حجت‌الاسلام علی کمساری، علی اسلامی پناه، ابراهیم جهانگیری، محمدتقی بختیاری، مجید دبستانی و علی هاشمیان. از استان کرمانشاه؛ علی نظری، فرهاد تحجری و جهانبخش امینی. از استان گیلان؛ غلامعلی جعفرزاده ایمنی و صفر نعیمی رز. از استان زنجان؛ احمد حکیمی پور. از استان قم؛ سیدمحمد صحفی و از استان گلستان؛ عبدالکریم رجبی صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفته است. 
مطهری: تایید صلاحیتم به طور رسمی اعلام نشده است
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره احراز یا رد صلاحیتش برای نمایندگی مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد، تایید صلاحیتم به طور رسمی به بنده اعلام نشده است، اما به طور غیررسمی از افراد نزدیک به شورای نگهبان اطلاع یافته‌ام که تایید صلاحیت شده‌ام. 
وکیلی: منابع غیررسمی گفته‌اند تایید صلاحیت شده‌ام 
محمدعلی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه «ابتکار» نیز در خصوص شایعه تایید صلاحیتش گفت، هنوز به طور رسمی به من چیزی از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است، اما منابع غیررسمی گفته‌اند که تایید صلاحیت شده‌ام. الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز به مجلس آنلاین درباره شایعات مطرح شده در خصوص تایید صلاحیتش گفت: خبری از تایید صلاحیت خود ندارم و تاکنون پیامی از شورای نگهبان دریافت نکرده‌ام.
اشرفی اصفهانی: تایید صلاحیتم را از طریق سایت‌ها متوجه شده‌ام
حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری درباره تایید صلاحیت خود به «ابتکار» گفت: به طور رسمی تایید صلاحیتم به بنده اعلام نشده، اما به طور غیررسمی از سایت‌ها اطلاع پیدا کردم که تایید صلاحیت شده‌ام. وی در ادامه افزود: در تماسی که با حسینعلی امیری، قائم مقام وزارت کشور داشتم گویا هنوز مصادیق یعنی اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده مشخص نشده‌اند، اما تعدادی از افراد مورد تایید قرار گرفته‌اند. بنابراین احتمالا ظرف امروز و فردا اسامی تایید صلاحیت شده اعلام می‌شود. اشرفی اصفهانی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی به تایید صلاحیتش دارد یا خیر، بیان کرد: امیدوارم تمام افرادی که اسم و نامشان در لیستی که در فضای مجازی منتشر شده است، صحت داشته باشد، اما مطمئنم اقداماتی برای تایید صلاحیت تعدادی از کاندیداها صورت گرفته است. اشرفی اصفهانی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی، انتخاباتی پر شور و با مشارکت حداکثری که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشته‌اند، اتفاق بیافتد.
رسولی: خبر منتشره از اعتبار کافی برخوردار نیست
سیدحسن رسولی، عضو هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره تایید صلاحیت خود اظهار کرد: هنوز به طور رسمی خبری مبنی بر تایید صلاحیتم دریافت نکرده‌ام. من هم اسم خودم را در لیستی که در فضای مجازی منتشر شده بود، مشاهده کردم. وی در این باره افزود: فکر نمی‌کنم خبر منتشره از صحت و اعتبار کافی برخوردار باشد به این دلیل که از زمانی که چنین لیستی در سایت‌ها و فضای مجازی پخش شده هیچ تماسی که تایید کننده این خبر باشد با من برقرار نشده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه باید تا روز جمعه (۱۶ بهمن ماه) باید صبر داشت تا همه چیز مشخص و معلوم شود، تاکید کرد: لیست منتشر شده تمام کشور را در بر نمی‌گیرد ولو اینکه واقعیت هم داشته باشد. دامنه عدم احراز صلاحیت‌ها در استان‌هایی چون فارس، گیلان، لرستان و … به گونه‌ای است که نه تنها در حوزه‌های انتخابیه بلکه در کلیت استان‌ها هم امکان ارائه نامزد اصلاح‌طلب برای تعیین لیست وجود ندارد. بنابراین اسامی و لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی باید وسیع‌تر از آن باشند. 
اشراقی: هنوز ابلاغ رسمی نشده است
حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه امام خمینی(ره) نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره تایید صلاحیت خود اظهار کرد: من هم چنین خبری را در فضای مجازی مشاهده کرده‌ام. بنابراین در این خصوص به من اطلاع و ابلاغ رسمی نشده است. 
صوفی: امیدواریم صلاحیتمان مورد تایید قرار بگیرد
علی صوفی، رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در شهر تهران نیز در این باره به «ابتکار» گفت: در این رابطه هنوز به طور رسمی تماسی با من نگرفته‌اند. او در ادامه بیان کرد: من و سایر دوستان انتظار داشتیم تا پایان زمان رسیدگی یعنی ۱۶ بهمن ماه اعلام و ابلاغی صورت بگیرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه به هیچیک از افرادی که اسامی آن‌ها در لیست منتشر شده وجود دارد، ابلاغ رسمی نشده است، تاکید کرد: من و سایر دوستان امیدواریم که صلاحیتمان مورد تایید قرار بگیرد. 
رهامی: خبری رسمی دریافت نکرده‌ام
حجت‌الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در این باره به «ابتکار» گفت: هنوز خبر رسمی دال بر تایید صلاحیتم به من اعلام نشده است. من هم مانند سایر دوستان از طریق سایت‌ها از چنین خبری اطلاع یافته‌ایم. بنابراین هنوز ابلاغ رسمی از سوی مراجع ذی‌صلاح به من گفته نشده است. 
۱۶ بهمن پایان شایعه سازی‌ها
با این حال طبق گفته‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باید تا زمان قانونی یعنی ۱۶ بهمن ماه صبر کرد چراکه در آن روز فرصت رسیدگی به اعتراضات کاندیداها به پایان می‌رسد و چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی از افراد رد و برخی دیگر نیز صلاحیتشان مورد تایید قرار می‌گیرد. به هر ترتیب لیست اعلام شده در فضای مجازی را قطع به یقین نه می‌توان نادیده گرفت و نه می‌توان به آن توجهی جدی نشان داد. به هر حال امیدواری‌ بر این است تایید صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد تا فضای انتخابات امسال را رقابتی و پر شورتر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *