دومین همایش زنان، اعتدال و توسعه/نه فمینیسم نه تحجر -اعتدال با دشمنی به نام افراطی گری مواجه است

 

گروه اجتماعی- "فرقی بین مرد و زن وجود ندارد." دومین همایش زنان، اعتدال و توسعه با این جمله رئیس جمهور آغاز شد. حسن روحانی که قبل از تشکیل دولت یازدهم در وعده‌های انتخاباتی به زنان قول تغییر در شرایط موجود را داده بود، با این جمله در سال سوم ریاست جمهوری خود به صراحت مواضعش را نسبت به وضعیت زنان کشور اعلام کرد. جمله‌‌ای که با تشویق شدید زنان حاضر در سالن اجلاس سران همراه شد و شاید امید را در قلب بسیاری از فعالین زنان زنده کرد. روحانی تاکید کرد: تفکرات فمینیستی را قبول نداریم اما تحجر را هم نمی‌پذیریم.

به گزارش خبرنگار روزان، پیش از آغاز سخنان روحانی، شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری هم خواسته‌های زنان را در یک سخنرانی به گوش رئیس جمهور رساند. صحبت‌هایی که با دست زدن‌های مداوم حضار مواجه شد. انگار یکی حرف دلشان ر ابه گوش عالی ترین مقام اجرایی مملکت رسانده باشد هر چند جمله یک بار دست می‌زدند. مولاوردی یکی از مهمترین مسائل زنان امروز را قرار گرفتن بر سر دوراهی کار و زندگی عنوان کرد و با اشاره به رویکرد اعتدالی دولت گفت: زنان در کشاکش افراط و تفریط این بار چشم به رویکردی دوخته‌‌اند که عدالت و سپس توازن جنسیتی را برای آنها به ارمغان آورد.
مخالفت افراطی‌ها با شعار دادن زنان در تظاهرات
رئیس جمهور در دومین همایش ملی زنان،اعتدال و توسعه به وجود تفکر افراطی و تفریطی در جامعه اشاره کرد و گفت: در اوایل نهضت انقلاب اسلامی عده‌ای حضور زنان در خیابان‌ها و شنیده شدن صدای آنها و سر دادن شعار توسط زنان را خلاف شرع عنوان می‌کردند. وی به خاطره‌‌ای از آن دوران اشاره کرد و گفت: در هفته‌های آخر تبعید امام (ره) در پاریس یکی از علمای بزرگ این سئوال را مطرح کرد که زنان در تهران به تظاهرات می‌آیند و شعار می‌دهند و فتوای برخی علما این است که زنان یا در تظاهرات شرکت نکنند و یا حداقل شعار ندهند؛ اما امام فرمودند زنها هم می‌توانند به خیابان بیایند و هم شعار دهند. روحانی به زنان حاضر در سالن اجلاس گفت: ممکن است این مسائل امروز به نظر شما خنده دار بیاید؛ اما این سئوالات و مسائل جزء تاریخ تحول حرکت زنان ایرانی در جامعه است و نشان می‌دهد که زنان راه سختی را تا امروز پیموده‌اند.
 وی افزود: در اوایل انقلاب عده‌ای ایراد وارد کردند که چرا اخبار را مرد و زن در پشت یک میز در بخش‌های مختلف برای مردم می‌خوانند و به این که زن و مرد پشت یک میز بنشینند و خبر بخوانند اشکال وارد می‌کردند؛ حتی برخی می‌گفتند آیا زن می‌تواند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهد و رای دادن زنان را به معنای نقش داشتن آنها در ولایت و اداره‌ جامعه می‌دانستند. حتی در آن دوره رفتن دختران به دبیرستان از سوی عده‌ای با موازین اسلامی منافات داشت چه برسد به این که دختران به دانشگاه بروند.
حضور سیاسی زنان وضع مطلوبی ندارد
روحانی با اشاره به اینکه در ایران امروز نقش زنان در حوزه‌ آموزش بسیار تاثیرگذار است و تقریبا فاصله‌ جنسیتی در این حوزه نداریم، گفت:" در حوزه‌های علمی پیشرفت‌های بسیاری از سوی زنان اتفاق افتاده است و گاهی در برخی رشته‌ها تعداد بانوان بیشتر از مردان است. در بخش اقتصادی هم روز به روز نقش زنان پررنگ‌تر می‌شود گرچه هنوز بی عدالتی‌هایی وجود دارد که قابل رفع است." روحانی همچنین به موانع حضور زنان در بخش‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: در توانمند سازی و حضور سیاسی و مدیریت زنان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
پس وظیفه پدری چه می‌شود؟
رئیس جمهور با اشاره به این که عده‌ای می‌گویند خانم‌ها باید وظیفه مادری انجام دهند و آیا وظیفه فقط مادری است پس وظیفه پدری چه می‌شود؟ گفت: از رسالت سنگین زنان در تربیت فرزندان به خوبی آگاه هستیم اما در تربیت فرزندان پدر هم وظیفه دارد و چطور می‌شود که پدر هم بیرون از خانه کار کند و وظایف پدری را انجام دهد اما خانم‌ها نتوانند.
زنان به دنبال تثبیت موقعیت خود در جامعه هستند
مولاوردی هم در مراسم افتتاحیه دومین همایش زنان و اعتدالٰ، چالش اساسی دولت را "ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان" دانست و گفت: زنان امروز در صدد تثبیت و ارتقاء موقعیت خود در جامعه و خانواده هستند؛ اما برای ایفای نقش موثر در تحقق اعتدال باید به نقطه تعادل در مناسبات اجتماعی و عملکرد اجتماعی خود دست یابند و بر سر دوراهی کار و زندگی خود قرار نگیرند. به اعتقاد وی، چالش اساسی دولت اعتدال در این خصوص ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است. معاون زنان ریاست جمهوری اظهار داشت: برای رسیدن به اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد چتری از عدم تعادل‌ها و تعارض‌ها بر حوزه زنان و خانواده سایه انداخته است؛ هنگامی که زنان قصد دارند برتحقق عدالت در جامعه ایران نقش آفرینی کنند گرفتار انواع عدم توازن‌ها و عدم تعادل‌ها می‌شوند.
مولاوردی یکی دیگر از چالش‌هایی که جامعه ایران با آن روبه‌روست را تغییرات و آسیب‌هایی دانست که نهاد خانواده در ایران تجربه می‌کند و گفت: اگر اعتدال کاربست عَدل و عِدل در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی باشد، باید پاسخگوی سئوالات و چالش‌های اساسی پیش روی حوزه زنان و خانواده باشد. اعتدال باید بتواند با تکیه بر مبانی دینی و ارزش‌های الهی و اسلامی حتی از ظرفیت‌های بالقوه گفتمان‌های دیگر استفاده کند تا بتواند با قرائتی نو در رفع ناسازگاری‌ها و تعارض میان هنجارهای رسمی و قانونی با واقعیت‌های زندگی راه جدیدی را به روی زنان و خانواده‌های ایرانی بگشاید. راهی که در ۱۵۰ سال اخیر از دغدغه‌های مهم جریان‌های موسوم به احیاگری اسلامی در جهان اسلام است تا روزنه‌ای به صورت تغییر و اصلاح قوانین ناعادلانه و تبعیض آمیز منتسب به دین و مذهب بگشاید و به تعرضات و ناسازگاری‌های موجود خاتمه دهد.
اعتدال با دشمنی به نام افراطی گری مواجه است
وی اضافه کرد: اعتدال یعنی نقد آگاهانه شرایط موجود جهان و شناخت جایگاه خود و دیگری در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر بر اصلاح امور. اعتدال از روبه‌رو با دشمنی به نام افراطی گری در مبارزه مواجه است و از پشت سر با دشنه تفریط مورد حمله قرار می‌گیرد؛ لذا گفتمان رویکرد اعتدال حرکت در مسیری دشوار است و این حرکت در حوزه زنان و خانواده به مراتب دشوارتر و زنان در کشاکش افراط و تفریط این بار چشم به رویکردی دوخته‌اند که عدالت و توازن جنسیتی را برای آنان به ارمغان آورد.
رئیس دومین همایش اعتدال، زنان و توسعه به رابطه و نسبت اعتدال با زنان و توسعه پایدار که موضوع دومین همایش ملی اعتدال است اشاره کرد و گفت: نگاهی عمیق تر به عملکرد تاریخی زنان ایرانی نشان می‌دهد که رویکرد اعتدال گرایانه به میزان زیادی با ماهیت و هویت زنان ایرانی همسو است. بر همین اساس رویکرد اعتدال و دولت اعتدال را می‌توان فرصتی تاریخی برای تحقق نقش واقعی زن ایرانی در جامعه و افزایش ظرفیت جامعه برای کاستن از انواع شکاف‌های ساختاری قلمداد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *