امیرعباس سلطانی: اگر زنجانی حکم اعدام را باور داشت، پشت پرده‌ها را افشا می‌کرد

مهدی قدیمی: امیرعباس سلطانی، یکی از نمایندگانی است که پرونده بابک زنجانی را از ابتدا تاکنون پیگیری کرده است. او روز گذشته و در حاشیه جلسه علنی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق»، بار دیگر تأکید کرد که شبکه حامی زنجانی و خود او از محل پول‌ها و دارایی‌ها اطلاع دارند و باید این شبکه مجازات شود.
‌حکم دادگاه بابک زنجانی هم اعلام شد و همچنان هیچ‌کس نمی‌داند این پول‌ها که رقمش خیلی هم کلان است، کجا رفته. این مقداری عجیب است. واقعا کسی نمی‌داند پول‌ها کجاست؟

قطعا بابک زنجانی می‌داند پول کجاست.
‌فقط بابک زنجانی می‌داند؟
نخیر. آقایانی که از بابک زنجانی حمایت کردند و هنوز هم پشت او هستند، قطعا می‌دانند پول‌ها کجاست و در چه مسیرهایی خرج شده و کجا هست. اما این بازی‌هایی که درست کرده‌‌اند و بیش از دو سال است که مردم و قوه قضائیه را سر کار گذاشته‌‌اند، در واقع اجرای یک نقشه طراحی‌شده است که درحال پیاده‌کردنش هستند. چون بالاخره مشخص است که بابک زنجانی پول‌ها را چه کرده است.
از کجا مشخص است؟ قوه قضائیه و وزارت نفت می‌گویند تیم‌هایی را به‌دنبال ردیابی این پول‌ها به کشورهای دیگر فرستاده‌‌اند و پولی نبوده است.
قوه قضائیه و وزارت نفت که علم غیب ندارند.
‌ولی اگر پولی باشد، علی‌القاعده در سیستم‌های مالی دنیا قابل ردیابی است.
بله، قابل ردیابی است و وزارت نفت، وزارت خارجه و قوه قضائیه باید این ردیابی را انجام می‌دادند. امروز سیستم‌های بانکی و مالی دنیا آن‌قدر پیشرفته هستند که به‌راحتی می‌شود فهمید بابک زنجانی و مدیران وابسته به او و افراد مرتبط با این پرونده، در مالزی و تاجیکستان و ترکیه و سایر جاها چه اموالی دارند. این اموال که به‌راحتی قابل ردیابی هستند.
‌در این باره هم حرف‌های زیادی زده شده ولی در نهایت می‌گویند چیزی به نام این آدم وجود ندارد. شما مستندی دارید که می‌گوید چنین اموالی وجود دارد و قابل ردیابی هم هست؟
بله. اینها همگی موجود است. من با سند خدمت شما می‌گویم و حتی اینها در اعترافات خود زنجانی به صورت مکتوب هم موجود است. مثلا در تاجیکستان و ترکیه، شرکت مسافربری، کارخانه سنگ، شرکت‌های دارویی و امثال اینها را خودش معترف است و قابل پنهان‌کردن نیست.
‌فکر می‌کنید این باورپذیر است که کسی تا پای اعدام خودش بایستد و همدستان و شبکه خود را افشا نکند؟
به عقیده من بابک زنجانی بنا به دلایلی حکم اعدام را باور ندارد. چون قطعا اگر به اعدام‌شدن خودش باور داشت، بحث عوض می‌شد و حرف‌های دیگری می‌زد.
‌چرا باید او تصور کند که اعدام نمی‌شود؟
حتما آن افرادی که تا اینجا پشت او بوده‌‌اند، تضمین‌هایی هم به او داده‌اند. از طرفی او به فرجام‌خواهی هم امیدوار است و فکر می‌کند این حکم اولیه است و معلوم نیست که تأیید بشود یا نشود. اما آنچه مشخص است اینکه قطعا اگر بابک زنجانی به این حکم باور داشت، پشت‌پرده‌ها را افشا می‌کرد و مسائل رو می‌شد.
‌این پشت‌پرده‌ها را فقط بابک زنجانی می‌داند و با اعدام او، همه چیز غیرقابل‌ردیابی می‌شود یا اینکه افراد دیگری هم هستند که بدانند پشت‌پرده واقعا چه بوده و بتوانند آن را افشا کنند؟
خیلی چیز پنهانی نیست که کسی از آن خبر نداشته باشد. این خیلی معلوم است که چه کسانی به او مجوز داده‌اند. ١٢ نفری که در مقام‌ها و مسئولیت‌های مختلف از وزیر تا رئیس کل بانک مرکزی و … بوده‌‌اند و محاکمه هم نشده‌‌اند، کاملا مشخص هستند.
در‌این‌باره که می‌گویند مجوزها بعد از تصمیم ستاد تدابیر ویژه برای دورزدن تحریم‌ها صادر شده و مجوزدهندگان مقصر نبوده‌اند.
اینها توجیه است. در همان زمان هم بنا بر تصمیم ستاد تدابیر ویژه، باید تضمین‌های لازم از کسانی که قرار بود این امکانات در اختیارشان قرار بگیرد، اخذ می‌شد. چه کسانی گفتند که بدون اخذ تضمین‌های لازم، این منابع در اختیار بابک زنجانی قرار بگیرد؟ ده‌ها نفر برای انجام همین کاری که بابک زنجانی انجام داد، داوطلب شده بودند. من خیلی از آنها را خودم می‌شناسم که رفتند برای اینکه همین امتیازات را بگیرند و به آنها داده نشد. این سؤال مهمی است که چرا به این یک نفر داده شد؟ چرا بدون گرفتن تضمین‌های لازم؟ چه کسانی گفتند که به دیگران داده نشود و به این یک نفر داده شود؟
در سوابق متهمان ردیف بعدی که به عنوان معاونان زنجانی به اعدام محکوم شده‌‌اند هم مسئولیت در برخی نهادها دیده می‌شود. این مسئولیت‌ها با امتیازاتی که به این تیم داده شد، ارتباطی دارد؟
بله. به‌هرحال از این موقعیتشان استفاده کرده‌اند. البته من تا بعد از فرجام‌خواهی و اعلام رأی نهایی صبر می‌کنم و بعد از آن قطعا باید درباره این روابط و پشت‌پرده‌ها به صورت شفاف‌تری صحبت کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *