هاشمی و روحانی توافق کردند منتخب اول مردم تهران رئیس مجلس بعدی باشد رای به ریاست عارف 

 آفتاب یزد – گروه سیاسی: خبر آمد، خبری در راه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که پیام رای مردم در انتخابات هفتم اسفندماه شنیده شده است و از همین روی ابر و باد و مه و خورشید و فلک متفق القول بر آن شده اند تا ردای ریاست بهارستان را بر تن منتخب اول تهران کنند و خط بطلانی بکشند بر تمام فضاسازی‌ها و تفرقه افکنی‌های بازندگان انتخابات. بازندگانی که از همان روز شکست‌شان در انتخابات هفتم اسفندماه به انحاء مختلف در پی ممانعت از جلوس محمدرضا عارف بر کرسی چرمی واقع در قسمت شمالی خانه ملت بودند و برای دور کردن او از صندلی ریاست از ایجاد هر پست و مقامی از نائب رئیسی مجلس تا ریاست مرکز پژوهش‌ها دریغ نکردند و شرایط را به گونه‌ای نشان دادند که گویی دولت و سران و بزرگان نظام مخالف جلوس عارف بر صندلی ریاست خانه ملت هستند. این در حالی است که علی لاریجانی به وفور چه پیش و چه پس از انتخابات از اصولگرایان شکست خورده روی گردانده است اما باز هم آنها ریاست هر کسی را به ریاست عارف ترجیح می‌دهند. به هر روی روز گذشته نسیم اتحاد و وفاق بر روی منتخب اول تهران، از سمت اردوگاه اصلاح طلبان در سپهر سیاسی کشور ورزید و پیام آور آن بود که دو تن از سران نظام به ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم رای داده‌اند.
نگاه روحانی و هاشمی به عارف 
درست پس از اعلام نتایج انتخابات هفتم اسفندماه اصولگرایان شکست خورده، پروژه مخالفت با ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم را کلید زدند. سنتی‌ها و ریشه‌دارهایشان با احترام این مخالفت خود را ابراز می‌کردند و بر این امر صحه می‌گذاشتند که لاریجانی بهتر از عارف می‌تواند با حاکمیت ارتباط برقرار کند و دولت هم بیشتر موافق جلوس مجدد رئیس فعلی، بر صندلی ریاست است. اما تندروها و دلواپسان بازنده این جناح سیاسی با همان لحن گزنده همیشگی خود سعی در تخریب شخصیت معاون اول دولت اصلاحات داشتند و به طرق مختلف به منتخب اول مردم تهران توهین می‌کردند. 
هر دوی این دو گروه بازنده درصدد آن بودند که به شیوه خود دولت را موافق دیگری و مخالف ریاست عارف نشان‌دهند. در این میان یکی از احزاب اصلاح‌طلب نزدیک 
به آیت الله هاشمی هم گاهی زمزمه‌های موافقت با به‌تن‌کردن ردای ریاست توسط علی لاریجانی شنیده می‌شد. اما دیروز برخلاف تمامی این فضاسازی‌های صورت گرفته ورق برگشت و علی صوفی، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، در گفتگویی اعلام کرد که: «توافق برای ریاست مجلس دهم بین سران اصلاحات، آقایان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته و توافق این بوده و هست که ریاست کرسی مجلس آینده از آن عارف باشد.»
موافقت آیت الله هاشمی را شنیده ام
در همین راستا آفتاب یزد به سراغ علی صوفی رفت تا از خود او صحت و سقم این خبر را جویا شود. صوفی ضمن تایید بر درستی آن گفت: در این باره جلسه‌ای برگزار نشده است که این سه نفر با هم در آن حضور داشته باشند و به ریاست دکتر عارف رای مثبت بدهند. اصلاح‌طلبان که نظرشان از پیش از برگزاری انتخابات مشخص بود و قرار بود در صورتی که بتوانند اکثریت مجلس را به دست آورند ریاست مجلس را به دست دکتر عارف بسپارند. اکنون هم همان روال ادامه دارد یعنی نیاز به نشست نیست این یک تفاهم مهمی است که در میان سران اصلاحات از گذشته هم بوده است و آقای هاشمی هم به این موضوع اعتقاد دارند. من به‌صورت غیرمستقیم موافقت آیت‌الله هاشمی با ریاست دکتر عارف را شنیده ام.
وی افزود: البته در این رابطه هم معارضه ای وجود ندارد. چراکه ترکیب مجلس آینده این موضوع را مشخص می‌کند. یعنی اگر اکثریت مجلس به همین روالی که در دور اول توانستیم آن را به دست آوریم در دور دوم هم بتوانیم آن را کسب کنیم که قطعا هم به دست می‌آوریم، مبرهن است که آقای دکتر عارف باید رئیس مجلس شود.
جلسه هاشمی با روحانی درباره ریاست عارف 
رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران ادامه داد: 
در غیر این صورت احتیاج به یک ائتلاف خواهد بود که در ائتلاف هم وزن‌ها مشخص خواهد شد. در نهایت بین آقای لاریجانی و آقای دکتر عارف رقابتی صورت نخواهدگرفت. پیش بینی من این است که این دو نفر با یکدیگر کاندیدای ریاست مجلس نمی شوند. از قبل هم با هم تفاهم می‌کنند و بالاخره یک نفر رئیس مجلس می‌شود. این روال منطقی کار است. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که نظر مساعد آقای روحانی را نسبت به ریاست دکتر عارف چگونه متوجه شدید، اظهار داشت: من شنیده ام که دراین‌باره آقای هاشمی با آقای روحانی صحبت کرده اند و موافقت ایشان هم اعلام شده است.
نگاه لاریجانی‌ها به ائتلاف است
صوفی با بیان اینکه این توافق صورت گرفته تاثیری در رابطه اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان ندارد و خدشه‌ای بر رابطه آن ایجاد نمی کند، اظهار داشت: امکان ندارد بحث رقابت میان دکتر لاریجانی و دکتر عارف پیش‌بیاید همه چیز با تفاهم جلو خواهد رفت. اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح طلبان با یکدیگر یک فراکسیون مشترک خواهند داشت و من بعید می‌دانم که بخواهند در مقابل یکدیگر صف آرایی کنند. این صف آرایی در مقابل جناح تندرو صورت خواهد گرفت.
عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا ریاست عارف در مجلس آینده باعث نزدیکی اصولگرایان میانه‌رو و اصولگرایان تندرو نمی‌شود، اظهار داشت: اگر ریاست دکتر عارف با تفاهم صورت بگیرد خیر اما اگر کار به رقابت و کشمکش بکشد، احتمالش است. طیف آقای لاریجانی هم نگاهش به سمت ائتلاف و مفاهمه است. 
وی افزود: البته در این ظرف زمانی طرح این مباحث زیان‌آور است. بگذاریم انتخابات دور دوم صورت بگیرد و ترکیب مجلس آینده مشخص شود، بعد پیرامون این مسائل صحبت کنیم. اصل این است که یک فراکسیون قدرتمند اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس شکل‌بگیرد تا بتواند به کمک دولت بشتابد و به روند اجرایی‌شدن برجام کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *