تحلیل حجاریان از چرایی طرح ادعای ارتباط امام با آمریکا

شرق: سعید حجاریان نیز ادعای شبکه «بی‌بی‌سی» مبنی بر ارتباط امام با آمریکا را تکذیب کرد. او در گفت‌وگو با جماران، با اشاره به اسناد ادعایی درباره پیام امام خمینی به دولت کندی هنگام حصر در قیطریه، گفت: «در این گزارش ادعا شده امام از طریق آیت‌الله شیخ خلیل کمره‌ای پیغامی را به دولت کندی فرستاده است؛ درحالی‌که نکته مهم در این میان آن است که اساسا شیخ خلیل کمره‌ای در زمان حصر امام امکان ملاقات با ایشان را نداشته است. در دوران حضور امام در منزل آقای روغنی در قیطریه همسر امام فهرستی ٢٠‌نفره را به «سیف عصار»، مسئول پرونده امام در ساواک می‌دهد تا این افراد برای ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بیایند؛ اما از این فهرست ٢٠نفره فقط چند نفر از نزدیکان امام همچون مرحوم «آیت‌الله پسندیده» و «آیت‌الله اشراقی» امکان حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین اصلا آقای کمره‌ای ملاقاتی با امام نداشته است که بخواهد پیغامی از طرف ایشان ببرد».شبکه فارسی «بی‌بی‌سی» دوازدهم خرداد در برنامه ۶٠ دقیقه در گزارشی مدعی شده بود امام خمینی دست‌کم دوبار با رؤسای‌جمهوری آمریکا تماس مستقیم برقرار کرده بود که یکی از این تماس‌های ادعایی مربوط به ۱۵ آبان ۱۳۴۲ و ارتباط امام با سفارت آمریکا در زمان «کندی» و بخشی مربوط به دوران انقلاب و زمان ریاست‌جمهوری کارتر بوده است. فردی به نام حجت‌الاسلام کمره‌ای، پیام‌رسان امام‌خمینی به سفارت آمریکا، در مقطع ریاست‌جمهوری کندی بوده است.  حجاریان با اشاره به اینکه «ادعای بی‌بی‌سی درباره رابطه امام با کندی مهم‌تر از ادعای رابطه با دولت کارتر است»، گفت: «اساسا چرا آمریکا باید در آن مقطع (سال ١٣۴٢) با امام ارتباط می‌گرفت؟ در آن زمان مراجع تقلید طراز اولی در حوزه علمیه حضور داشتند و آمریکا اگر مایل به ارتباط‌گرفتن بود باید با مراجع تقلید وقت تماس برقرار می‌کرد. شاه همان‌گونه که در قضیه دکتر امینی نیز نمایان بود، به جناح دموکرات آمریکا و دولت کندی حساسیت داشت و این موضوع دلیل دیگری بر غیرممکن‌بودن ارسال چنین پیغامی به کندی از طرف امام محسوب می‌شود. کندی مدتی پس از حصر امام ترور شد؛ بنابراین حتی اگر مرحوم کمره‌ای از قول خودش هم حرفی به آمریکایی‌ها زده باشد اثری نداشته است؛ چراکه کندی مرده بود».
خبرنگار «بی‌بی‌سی» یک سند هم منتشر نکرده است
حجاریان در ادامه گفت: «نکته جالب در همین زمینه گفت‌وگوی فردی به نام پرویز معتمد، مأمور دستگیری امام است؛ او در ١١ خرداد سال جاری در مصاحبه‌ای که در یک سایت خبری خارج از کشور منتشر شد، گفته بود: «همسر امام گفتند آقا فرمودند از شما سؤال کنم حالا که ما در اختیار شما هستیم آیا اعضای فامیل اجازه ملاقات با ما را دارند یا خیر و چنانچه نیازی به دارو یا احتمالا پزشک پیش آمد، اجازه هست پزشک مخصوص خانواده به این محل بیاید…، در پاسخ ایشان گفتیم فهرست کسانی را ‌که مایل به ملاقات با آنها هستید در اختیار ما قرار دهید تا به اطلاع مقامات برسانیم و نتیجه را به شما ابلاغ ‌کنیم. حاج‌خانم نامه‌ای به دست سیف عصار دادند که اگر اشتباه نکنم حاوی اسامی بیش از ۲۰ نفر از فامیل درجه یک و افرادی بود که از فعالیت‌های آنان آگاهی داشتیم. ۲۴ ساعت بعد اسامی افرادی که می‌توانستند به دیدار ایشان بیایند تأیید شد. تا آن‌جایی که یادم مانده (آیت‌الله) مصطفی خمینی، (آیت‌الله) شهاب‌الدین اشراقی داماد آیت‌الله (امام) خمینی و آیت‌الله پسندیده، برادر ایشان هر‌از‌گاهی به ملاقات ایشان می‌آمدند. دخترها هم می‌آمدند؛ اما به آنها گفته شد لطفا موارد مطرح‌شده در اینجا را بیرون بازگو نکنید. اگر خبری به گوش ما برسد یا اتفاقی بیفتد که مشکلی را به وجود آورد، ارتباط قطع خواهد شد». همین فرد در مصاحبه دیگری که در همان سایت پس از انتشار گزارش «بی‌بی‌سی» منتشر شد سخن خود را تغییر داد و گفت: «در آن گفت‌وگو توضیح دادم ما درباره [آیت‌الله] خمینی سختگیری آن‌چنانی نمی‌کردیم، هدف‌مان کنترل اوضاع بود. اجازه می‌دادیم افراد مختلف به دیدار او بیایند و پیام وی به دولت آمریکا ناشی از صحت روایت من است». در واقع اینها نیز به هم‌نوایی و همراهی با «بی‌بی‌سی» پرداختند که تناقض یادشده نشانگر دروغ‌بودن این ادعاهاست». این فعال اصلاح‌طلب، همچنین درباره سابقه خبرنگار «بی‌بی‌سی» که این گزارش را منتشر کرده است، گفت: «او نماینده سابق این شبکه در تل‌آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست‌ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در آمریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به‌دنبال اسناد رفته است، درحالی‌که حتی یک سند هم درباره رابطه امام با کندی منتشر نکرده است؛ او اگر راست می‌گوید این سند را منتشر کند».
«بی‌بی‌سی» می‌خواهد عده‌ای را در ایران بترساند
حجاریان یکی از هدف‌های این فضاسازی در برهه زمانی فعلی را تخریب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دانست و عنوان کرد: «آنها می‌خواهند بگویند روحانی هم امروز با آمریکایی‌ها ارتباط دارد؛ «بی‌بی‌سی» می‌خواهد عده‌ای را در داخل ایران بترساند و آتو به دست آنها بدهد که دولت فعلی نیز از طریق امثال دکتر ظریف و… با آمریکا مرتبط است».
ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت و از همراهان امام در نوفل‌لوشاتو نیز در توضیحی با تکذیب ادعای بی‌بی‌سی، گفت: «آقای [امام] خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد، بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. مبادله این پیام‌ها را اولین‌بار گری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، در کتابش ‏منتشر کرد. گزارش گری سیک از تماس‌های دیپلماتیک در پاریس و مبادله پیام‌ها ناقص و گاه یک‌جانبه با مقاصد خاص بود». گری سیک هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره ادعاهای «بی‌بی‌سی» درباره تماس‌های فرستاده امام‌خمینی (ره) با «کندی»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۳۴۲ گفت: «من اطلاعاتی درباره گزارش اعلام‌شده درباره تماس‌های آقای خمینی با رئیس‌جمهور «کندی» در سال ۱۹۶۳ ندارم و هیچ‌چیزی در این زمینه بیرون نیامده است».
عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات هم در یادداشتی در وبلاگ شخصی خود ضمن رد ادعای «بی‌بی‌سی»، نوشته بود: «به فرض درستی روایت سیا درباره ارسال پیام آیت‌الله خمینی به سفارت آمریکا توسط حاج میرزاخلیل کمره‌ای، این پیام اگر مکتوب بود، حتما نشانی از آن در دست بود و در گذر این سال‌ها حتما سازمان سیا به طریقی این سند را افشا می‌‌کرد». همچنین روز گذشته، حجت‌الاسلام ناصرالدین کمره‌ای، فرزند آیت‌الله کمره‌ای، با انتشار بیانیه‌ای که در خبرگزاری فارس منتشر شد، سند‌سازی «بی‌بی‌سی» درباره امام (ره) را تکذیب کرد و گفت پدرم مراجعه‌ای به سفارت آمریکا نداشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *