پیکر بانو مهدیه الهی قمشه‌ای تشییع شد+اولین تصاویر

 

مراسم تشییع بانو مهدیه الهی قمشه‌ای با حضور علاقمندان به آثار و شخصیت این بانوی محقق و مولوی‌پژوه برگزار و سپس پیکر او به لواسان برای خاکسپاری در مقبره خانوادگی الهی قمشه‌ای منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم تشییع پیکر این بانوی محقق تا این لحظه برخی مدیران و شخصیت‌های فرهنگی ازجمله احمد مسجدجامعی، سیدمحمود دعایی، ایرج حسابی،‌ رضا رفیعی، ساعد باقری و سهیل محمودی، حسین سجادی، فاطمه راکعی، حسام‌الدین سراج، عثمان محمدپرست(خوافی) استاد دوتارنوازی خراسان، عبدالجبار کاکایی، عبدالحسین مختاباد، محمود عزیزی و ناصر فیض حضور یافته‌اند. 

این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط استاد موسوی بلده (قاری قرآن) و از شاگردان مرحوم الهی قمشه‌ای آغاز شد.

ساعد باقری اولین سخنران و مجری این مراسم بود. او سخنانش را با دوبیت شعر آغاز و اظهار کرد: غم سنگینی است از این جهت که به سبب چیزهایی که از بزرگان می‌شنیدیم انسانی در میان ما می‌زیست که در سکناتش و در زندگی‌اش شاید دیگر کسی اینگونه نباشد. خانم قمشه‌ای علیرغم دو غم کمرشکن شادمان زیست. شادمانی که حاصل یک نگرش خاص به هستی و دنیاست.

باقری افزود: در زیر این آسمان ازجمله نعمت‌های خدا؛ آشنایی با این بانو بود و در واقع نقش معلم عملی هم برای ما داشتند. آیات ۱۵۶ و ۱۵۵ سوره بقره شاید درباره کسی مانند او نمود پیدا نکند. در واقع خانم الهی قمشه‌ای تسکین‌دهنده دیگران بود. چنین آدم‌هایی با چنین نگاه‌هایی خیلی  در بین ما نیستند و حق است که عزادار فقدان چنین شخصیتی باشیم.

سهیل محمودی سخنران دیگر این مراسم درباره خانم الهی قمشه‌ای گفت: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهایی از این قیودی که این چهار عنصر بر دست و پای ما تنیده. یکی از نمودهای آزادگی سرکارخانم الهی قمشه‌ای بود و ما دیر به ایشان رسیدیم و من جای خالی مادر را در وجود ایشان می‌دیدم.

او افزود: گوش ما از سخنان پرطمطراق پر است مگر اینکه این سخنان را از کسی بشنویم که خود تجلی و جان آن کلمات باشد. معلم‌های کهن و بزرگی که سراغ داشتیم امروز کم هستند. منش و شکیبایی این مادر در چهره او بود. لبخندی که در سخت‌ترین شرایط گم نمی‌شد. در زمان مرگ فرزند اول بهت‌زده اما شیکبا و صبور بود و در غم فرزند دوم در رنج بود اما اتکا و توکل داشت به آنچه که خدا مقدر کرده بود.

محمودی گفت: او پرورده مکتب معرفتی قرآن بود. همه آن چیزی که در وجود خانم قمشه‌ای سراغ داشتیم؛ برآمده از مکتب وحی و اتصال به برکات مرحوم محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای بود. در این زمانه اگر کسی قرار باشد با اولیا و صدیقان محشور باشد چه کسی از بانو قمشه‌ای سزاوارتر است.

احمد مسجد جامعی نیز در این مراسم گفت: این خاندان تبار نیکویی دارند و بر فرهنگ دینی و آیین حق دارند. کمتر خانه‌ای است که قرآن‌هایی با ترجمه پدر ایشان نداشته باشد.

او با ذکر خاطره‌ای از این بانوی محقق گفت: خانم الهی قمشه‌ای جزء شخصیت‌های دریا دل بود. هیچ چیز نمی‌تواند زلالی را از دریا بگیرد و دریا ضمنا نعمات فراوانی را در خود جای داده است. تاثیرگذاری مرحوم قمشه‌ای ناشی از همین امر بود.

مسجد جامعی گفت: مهمترین ویژگی شخصیت او رویکردی است که از سخنان گذشتگان داشتند. ایشان این سخنان را با فهم امروزی بیان می‌کردند. نکته‌ای که در کلام ایشان بود این بود که مولوی چه مشکلی از جوان امروز ما حل می‌کند؟ وقتی فرزندان بانو قمشه‌ای فوت کردند و ما برای عرض تسلیت خدمت ایشان رسیدیم؛ علیرغم غم و ناراحتی که وجود داشت با لطف و مهربانی و توکلی که انسان را مبهوت می‌کرد با اشاره به سهیل محمودی و ساعد باقری گفت اگر فرزندانم رفتند سهیل و ساعد هم مانند پسرانم هستند.

فاطمه هاشمی نیز در سخنانی به نحوه آشنایی خود با بانو الهه قمشه‌ای اشاره کرد و گفت: اولین بار سر کلاس درس خانم الهه قمشه‌ای با این شخصیت آشنا شدم و چنان شیفته مطالب و دانشی که به ما ارائه کردند؛ شدم که در کلاس‌های بعدی نیز شرکت کردم.

هاشمی افزود: برایم سخت است که امروز در مراسم تشییع خانم قمشه‌ای صحبت کنم. هفته پیش که برای عیادت به خدمتشان رفته بودم فکرش را هم نمی‌کردم که به این زودی غم فراق این بانوی بزرگوار را تجربه کنیم. در روز ملاقات علیرغم رنج و بیماری همچنان شاداب بودند اما جمله‌ای گفتند که هم من را ترساند و هم بیش از پیش به آشنایی با چنین شخصیتی افتخار کردم. بانو الهی قمشه‌ای به من گفتند دیگر خسته شدم کاش زودتر بروم. درحال حاضر دنیای باقی برایم بهتر از دنیای فانی است.

او همچنین با اشاره به برخی از سجایا و ویژگی‌های شخصیتی بانو الهی قمشه‌ای اظهار داشت: در وجود این بانوی بزرگوار مهر به مردم و حب خدا توأمان وجود داشت و اصولا هر دیندار واقعی دوست داشتن مردم را جدای از دوست داشتن خدا نمی‌داند. در سر کلاس نوع تفاسیری که با توجه به قرآن از حافظ و مولوی داشت؛ من را تا صبح به فکر فرو می‌برد و واقعا تاثیر روشنی روی من گذاشته است.

هاشمی ادامه داد: تاثیر من از بانو الهی قمشه‌ای حتی در تکمیل روند فعالیت‌هایم در بنیادهای خیریه و مدیریت امور عام المنفعه برایم روشن است. ایشان دانشی را که واقعا به آن عمل می‌کردند و اعتقاد داشتند؛ به دیگران می‌آموختند و همین عمل کردن خودشان تاثیرگذاری گفته‌هایشان را بیشتر می‌کرد. من مطمئنم این بانو اکنون با قلبی آرام و مطمئن به دیار باقی شتافته است و کاش ما هم بتوانیم چنین مرگی را تجربه کنیم.

در ادامه این مراسم حسام‌الدین سراج شعری از پروین اعتصامی قرائت کرد و گفت: این روزها که مذهب ستیزی و مذهب گریزی مد شده؛ وجود خانم الهی غنیمتی بود که از زبان محبت و معرفت می‌توانند از این دریای حکمت بچشند.

در ادامه ساعد باقری گفت: دکتر آقای قمشه‌ای؛ برادر بانو قمشه‌ای را از حضور در جمع‌های متراکم منع کرده. اما ایشان در مراسم ختم شرکت می‌کنند.

باقری گفت: وزیر فرهنگ و معاونانشان امروز در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی شرکت کرده و به همین دلیل بابت عدم حضورشان در این مراسم؛ از خاندان الهی قمشه‌ای عذرخواهی کرده‌اند.

افشین علا نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: هرگز گمان نمی‌کردیم به این زودی این بانو را از دست بدهیم. همانگونه که این معلم اخلاق در کلام خودش به یاد ما آورد که ما مسافریم و باید به جای دیگری برویم؛ نوبت ابد به خود او رسید. خوشا به حال او که عمری با قرآن زیست و آنچه گفت نوشت و سرود در خدمت آیات وحی بود و خدا موهبتی به او داده بود که با زبانی شیوا آیات قرآنی رادبه مخاطب عرضه کند. هیچ مخاطبی نبود که در محضر او بنشیند و ناراضی برخیزد. او عشق ورزید به انسانها و جز پیام امید برای انسان‌ها کلام دیگری نداشت. اگر به آتش تخلص کرد آتشی بود که به دیگران نور می‌داد و هرگز راضی نبود کسی از او کلمه تلخی بشنود و ناراحت باشد. ما سوگواری نمی‌کنیم اگر قرار بر سوگواری بود من شخصا گریبان می‌دریدم از اینکه به این زودی با این بانوی قرآنی وداع می‌کنیم. اما او را به آعوش مهربان خداوند می‌رسانیم.

علا در پایان از شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، حسن قاضی زاده هاشمی، علی جنتی، محمدباقر نوبخت، سیدرضا صالحی امیری و محمدرضا عارف تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این مراسم سیدمحمود دعایی بر پیکر خانم الهی قمشه‌ای نماز خواند و سپس پیکر این بانوی محقق برای خاکسپاری به لواسان و مقبره خانوادگی الهی قمشه‌ای منتقل شد.

قرار است مراسم ختم بانو الهی قمشه‌ای صبح روز جمعه ساعت ۱۰ صبح در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شود.

1

2

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *