بهمن کیارستمی: در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پزشکان ایران اطلاعات درمانی پدرم را دراختیار خانواده نمی‌گذاشتند

:

بهمن کیارستمی اعلام کرد اطلاعات روند درمان عباس کیارستمی بعد از ۴ ماه توسط پزشکان فرانسوی اعلام شد اما پزشکان ایران این اطلاعات را در اختیار خانواده قرار ندادند.

 به گزارش ایلنا، بهمن کیارستمی (فرزند عباس کیارستمی) برای نخستین بار در گفتگو با یک رسانه از روند درمانی عباس کیارستمی سخن گفت. او در گفتگویش با تلویزیون بی بی سی چنین گفت: مسئله اصلی ما این بود که به‌نظر می‌رسید بعد از عمل اول مسئله مرتب پیچیده‌تر می‌شود و ما به هیچ وجه در جریان اتفاقات قرار نمی‌گرفتیم. نمی‌دانستیم چرا جراحی دوم به‌صورت اورژانسی انجام شده؟ اطلاعات دقیق به ما داده نمی‌شد که چه اتفاقی افتاده؟

 وی که از ۴ ماه پیش در کنار پدر بوده و از نزدیک مشکلات او در بیمارستان و مدت درمان را مشاهده کرده و به گفته خودش رسیدگی‌ها را نامطلوب می‌دیده؛ به بی بی سی گفت: در مواقع حساس از نزدیکان بیمار خواسته می‌شود که تصمیم بگیرند. این تصمیم‌گیری یعنی امضای رضایت‌نامه برای پیشگیری از مسائل حقوقی اما به شما هیچ اطلاعاتی داده نمی‌شود که مسئله چیست و بعد نظر شما را بخواهند.

 وی با اشاره به اینکه «ارتباط برقرار کردن با تیم پزشکی» برای ما مسئله شده بود، ادامه داد: کسی به شما توضیحی نمی‌دهد. در صحبت‌های تیم پزشکی کلمه "سپسیس" به گوشتان می‌خورد. در اینترنت جستجو می‌کنید که سپسیس چیست و می‌فهمید سپسیس عفونت خون است. خودتان تشخیص می‌دهید مسئله جدی است. بعد از پزشکی که می‌شناسید سوال می‌کنید که چه باید کرد؟ بعد به تیم پزشکی می‌گویید من می‌دانم مشکل سپسیس است و می‌دانم سپسیس چیست، لطفا به من اطلاعات بیشتری بدهید… آن موقع ممکن است به شما چیز بیشتری بگویند.

وی ادامه داد: بعد از عید دیدم باید همه چیز را ضبط کنم. هر پزشکی هرچه می‌گفت، حتی بین خودشان را؛ ضبط می‌کردم و بعد به پزشکی دیگر نشان می‌دادم و سوال می‌کردم چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ و گرنه اصلا به ما اطلاعاتی داده نمی‌شد و این گرفتاری اساسی ما بود.

بهمن کیارستمی در ادامه از پیگیری‌های وزیر بهداشت سخن گفت: بعد از دخالت وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی بهتر شد. وزارت بهداشت کمک کرد. ما خوشحال بودیم و قدردان. آن‌ها جان پدرم را نجات داده بودند اما پس از اینکه پدرم به منزل منتقل شد روند اطلاع‌رسانی قطع شد و ما دروباره برگشتیم به‌‌ همان روال قبل.

بهمن کیارستمی گفت: پدرم با وجود مشکلاتی که برایش پیش آمده بود خشم و عصبانیتی از تیم پزشکی نداشت اما پس از مصاحبه جراح و رییس بیمارستان بود که اعتمادش را از دست داد. در این گزارش از پزشک معالج سوال می‌شود که تشخیص بیماری ایشان چیست و پزشک پاسخ می‌دهد که این از اسرار پزشکی است و نمی‌تواند در این‌باره صحبت کند. او از خودش می‌پرسید این چه سر پزشکی است که نه می‌توان به خود بیمار گفت نه به دیگران. ما هنوز در‌‌ همان دالان تاریک بودیم.

وی ادامه داد: من در این مدت با اصطلاحی برخورد کردم به اسم سندروم بیمار سفارشی. یعنی بیمارانی که حساسیت بیشتری در موردشان است؛ بیشتر بلا سرشان می‌آید. من الان دقیقا متوجه معنای این اصطلاح شده‌ام. اگر بیمار آدم مهمی باشد و اشکالی پیش بیاید راه‌حلش لاپوشانی است، اطلاعات محدود‌تر و مسئله پیچیده‌تر و حاد‌تر می‌شود.

بهمن کیارستمی گفت: پدرم به دلیل ملاحظاتی که داشت از آمدن به فرانسه برای ادامه درمان امتناع می‌کرد و اگر خودش موافقت کرده بود ما خیلی زود‌تر می‌توانستیم این کار را انجام دهیم زیرا ما هنوز یک روند شش ماهه برای ادامه درمان و بازتوانی در پیش داشتیم و به دلیل اینکه اعتمادمان کمتر شده بود و احساس می‌کردیم از وضعیت پدرم چیزی دستگیرمان نمی‌شود تصمیم گرفتیم به فرانسه برویم.

وی گفت: پس از درگذشت پدرم، ما با پروفسور گایه (مسئول تیم پزشکی پدرم در فرانسه) صحبت کردیم تا گزارش پزشکی پدرم را دریافت کنیم. در این چهار ماه این اولین بار بود که پزشکی رو در رو اطلاعاتی را که داشت به من داد. این خیلی مرا آرام کرد. من در این دوران حالم خوب نبود اما اینکه کسی به شما اطلاعات می‌دهد و با شما حرف می‌زند احساس کردم که اولین بار است که به شکل سالم و درست روند درمان پیش می‌رود هرچند دیر.  اما در ایران در مقاطع بحرانی، اگر به خیر بگذرد که گذشته و اگر به خیر نگذرد؛ پزشکان تسلیت می‌گویند و می‌گویند اگر شما می‌دانستید چه کار می‌توانستید بکنید جز اینکه کار ما سخت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *