گزارش بررسی مشکلات احزاب و مسائل روز در نشست فصلی «خانه احزاب»


نشست تابستانی «خانه احزاب» برگزار شد. به گزارش «ایران» صبح پنجشنبه، در سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور به روی دبیران و نمایندگان احزاب کشور گشوده شد تا «خانه احزابی»‌ها دومین نشست فصلی خود را برگزار نمایند. جلسه‌ای که عنوانش احزاب و مجلس دهم شورای اسلامی بود ولی بارها و بارها فضا و سخنرانی‌های جلسه از دستور خارج شد. همانند دیگر جلسه‌های «خانه احزاب» اعضای این تشکل صنفی تلاش بسیار داشتند تا دغدغه‌ها و مشکلات خود را به سمع مسئولان امر برسانند و با گرفتن وقت سخنرانی یا افزودن بر زمان سخنرانی‌شان کوشیدند مجال بیشتری برای طرح مسائل خود فراهم کنند. از همین رو بود که وقتی وزیر کشور و نمایندگان مدعو بعد از پایان سخنان‌شان جلسه را ترک کردند، به هیأت رئیسه «خانه احزاب» گلایه کردند. علی مطهری و مصطفی کواکبیان، دو نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بودند که در این نشست حضور داشتند. البته کواکبیان تا پایان جلسه حاضر بود. سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس  در این جلسه نیز حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. چه نماینده تهران در سخنان خود به موضوعاتی اشاره کرد که به مذاق شماری از نمایندگان احزاب حاضر در جلسه خوش نیامد و باعث شد آنان زمان سخنرانی‌شان را به پاسخ به اظهارات مطهری اختصاص دهند. علی مطهری در سخنان خود مجلس را یکی از ارکان دموکراسی دانست و گفت: البته نمایندگان واقعی مردم باید وارد مجلس شوند؛ ما با آسیب‌هایی در این زمینه مواجه هستیم که اعمال سلیقه‌ها باعث می‌شود افراد صالح نتوانند وارد مجلس شوند.
چرا فردی با دوسال سابقه شهرداری رئیس جمهوری
می شود
وی یکی از اثرات وجود احزاب در کشور را جلوگیری از رخنه فرصت‌طلبان عنوان کرد و گفت: این اتفاق در کشور ما افتاده است که کسی دارای سابقه لازم نیست، اما با روانشناسی قوی و زیرکی آرا را جمع می‌کند و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند. کسی که دو سال شهردار بوده و بعد رئیس جمهوری می‌شود و می‌گوید من قانون را قبول ندارم و حال دولت‌های متعددی باید بیایند تا به مسیر خود برگردیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از موانع وجود احزاب قوی در کشور این تفکر است که می‌گویند وجود حزب با اصل ولایت فقیه سازگار نیست و وقتی ولی فقیه داریم احزاب معنی ندارند در حالی که وجود احزاب هیچ منافاتی با اصل ولایت فقیه ندارد. وی ادامه داد: احزاب می‌توانند اتاق فکر برای مجلس شورای اسلامی باشند.
به گزارش ایلنا، نماینده مردم تهران در خانه ملت با یادآوری نظرات شهید مطهری درباره فعالیت احزاب عنوان کرد: شهید مطهری معتقدند احزاب مخالف نظام می‌توانند در کشور ما فعالیت کنند و در نتیجه احزاب چپگرا نیز می‌توانند در کشور ما فعالیت داشته باشند، ولی باید این نکته را رعایت کنند که با تابلو و شاخص‌های اصلی خودشان را به مردم معرفی کنند. به گزارش فارس وی همچنین تأکید کرد: خط قرمز ما انتقاد و مخالفت نیست؛ بلکه قیام عملی و مسلحانه است. مطهری با بیان اینکه «اگر می‌خواهیم حزب را بپذیریم باید فرهنگ حزبی را نیز پذیرفته باشیم»، وی یادآور شد: اگر با نردبان یک حزب بالا رفتیم، باید تعهدهای آن حزب را نیز رعایت کنیم که متأسفانه این مورد در کشور ما رعایت نمی‌شود.
 گلایه مشترک عارف و باهنر
محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری دیگر سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه «نیازمند نظام حزبی هستیم» گفت: من از آینده نظام مردم‌سالار کشور نگرانم، مگر اینکه بتوانیم نظام حزبی داشته باشیم. وی  با بیان اینکه «برخی افراد به دنبال جذب آرای پوپولیستی هستند»، اضافه کرد: ما سیاسیون عادت کردیم که از منافع حزب بدون هیچ هزینه‌ای بهره‌مند شویم. البته منظور از هزینه، مالی نیست، اما باید هزینه کار حزبی را پرداخت. حتی رؤسای جمهوری در کشورمان نیز این طور بوده‌اند و این موضوع ربطی به اصلاح‌طلب یا اصولگرا ندارد. باهنر ادامه داد: در کشور ما همه از شانه‌های حزب بالا می‌روند و وقتی دیدند که دیگر نمی‌توان بیشتر از این از شانه این حزب یا جریان بالا رفت، به زیر نردبان می‌زنند. باهنر ادامه داد: آقای عارف گلایه کردند که بعضی‌ها از لیست امید بالا آمدند، اما برای ریاست تشکیلاتی رأی ندادند. من هم این را قبول دارم. چنانچه افرادی بودند از نردبان اصولگرایی بالا رفتند و بعد گفتند ما مستقل هستیم. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از افرادی که می‌گویند ما وابسته به هیچ حزبی نیستیم، انتقاد کرد و گفت: این سخن مثل این است که یک شخص در شهری زندگی کند و بگوید من هیچ قوم و خویشاوندی اینجا ندارم.
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری آخرین سخنران جلسه بود که ابراز امیدواری‌ کرد نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور داشته باشد. وی با اشاره به مشکلات در خانه احزاب، خاطرنشان کرد: قانون احزاب و انتخابات باید در کشور اصلاح شود. دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه سخنان خود به یارانه احزاب اشاره کرد و ابراز داشت: باید این رقم در ردیف بودجه بیاید باید دولت به احزاب کمک کنند و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز این اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *