نامه نایب رئیس مجلس به وزیر دادگستری حاشیه ساز شد شعار مرگ اقلیت علیه مطهری

نامه مطهری همچون بمبی در رسانه‌ها منتشر شد و تقریبا همه جا حرف از این نامه بود؛ اما کسی فکرش را نمی‌کرد که فردای انتشار نامه مطهری جو مجلس از این رو به آن رو شود و علی مطهری در جلسه علنی مجلس مجبور به پاسخ دادن به تذکر محسن کوهکن در مورد علت انتشار نامه‌اش شود
آفتاب یزد- تینا عارفی: روز گذشته مجلس دهم چندان تفاوتی با مجلس نهم نداشت و رفتارهای عده‌ای از نمایندگان با علی مطهری و منافق خواندن او یادآور روزهایی بود که در مجلس نهم از او با شعار مرگ بر فتنه‌گر 
استقبال می‌کردند. اما چه چیز باعث آن شده بود که عده‌ای از نمایندگان شعار مرگ بر منافق را در مجلس دهمی که به اعتدال معروف است سر بدهند. قضیه برمی گردد به نامه‌ای که علی مطهری خطاب به وزیر دادگستری نوشته و در آن ازاظهارات او نسبت به فایل صوتی‌‌ای که از آیت الله منتظری منتشر شده انتقاد کرده و خواستار ارائه توضیحاتی شده بود. این نامه مطهری همچون بمبی در رسانه‌ها منتشر شد و تقریبا همه جا حرف از این نامه بود؛ اما کسی فکرش را نمی‌کرد که فردای انتشار نامه مطهری جو مجلس از این رو به آن رو شود و علی مطهری در جلسه علنی مجلس مجبور به پاسخ دادن به تذکر محسن کوهکن در مورد علت انتشار نامه‌اش شود.
کوهکن و جنجالی که برپا کرد
محسن کوهکن نماینده لنجان در تذکری خطاب به مطهری گفته بود: « آقای مطهری از شما خواهش می‌کنم تا زمانی که به عنوان نایب رئیس هستید ازهرگونه نطق یا نامه‌ای که زیبنده اعضای هیئت رئیسه نیست خودداری کنید.
در شرایطی که مشکلات اولیه مردم ما بیکاری فرزندان، تبعیض‌ها و مشکلات اقتصادی است که در تمام نظرسنجی‌ها احصا شده است انتظار می‌رود نامه‌ای نوشته‌ نشود یا مطالبی گفته نشود که خوراک تبلیغاتی را برای بیگانگان درست کند.
اینکه درهفته دولت یعنی هفته‌ای که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به دست منافقان به شهادت رسیده‌اند مطالبی گفته شود یا نامه‌ای نوشته شود که اذهان عمومی را از مسئله اصلی پرداختن به خدمات دولت منحرف کند درست نیست.
وی با تاکید بر اینکه جنایات منافقین در کشور و به دنبال آن شهادت ده‌ها هزار نفر موضوعی سیاسی، گروهی و فراکسیونی نیست‌ افزود: این که مطالبی گفته شود که باعث برداشت برخی شود که رفتار و گفتار و آنچه مدنظر امام (ره) بوده زیر سوال رود بنده شما را متهم نمی‌کنم اما حرفم این است که از شخصیتی مثل شما این انتظار می‌رود که طوری بگویید و به شکلی بنویسید که بیگانگان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی چنین برداشتی را نکنند.
آقای مطهری حتما شما در پاسخ به من می‌فرمایید که این نامه را بخوانید. حرف من این است که تاثیر یک رئیس و برادر عزیزی که شان او در این حد بوده که عضویت هیئت رئیسه مجلس باشد این است که ملاحظات لازم را انجام دهد.
او در ادامه با قدردانی از لاریجانی گفت: آقای لاریجانی از نادر شخصیت‌هایی است که در تمامی سخنرانی‌ها و گفته‌ها مسائل امنیت ملی را رعایت می‌کنند و از شما آقای مطهری نیز خواهش می‌کنم حداقل تا زمانی که در این مسئولیت هستید و در غیاب آقای لاریجانی رئیس مجلس هستید، ما را درگیر این مسائل نکنید.
این عضو فراکسیون ولایت اضافه کرد:‌ درخواست ما از شما دادن جواب صادقانه است و اینکه بپذیرید به اندازه‌ کافی مشکل داریم و نباید حاشیه‌سازی شود. یک بیتی که سال‌ها فتنه‌گری کرد و خون به‌دل امام(ره) کرد، نامه می‌نویسد و فایلی را منتشر می‌کند و به دنبالش بیگانگان و دشمنان برخی اقدامات و نامه‌ها و گفته‌های دیگر را در کنار آن قرار می‌دهند و تفسیر خودشان را می‌کنند. شاید هم خدای ناکرده شما را به مسائل دیگری متهم می‌کنند که ما می‌دانیم مربوط به شما نیست.
اما علی مطهری که گویی انتظار این اتفاقات را می‌کشید در واکنش به اظهارات کوهکن، بی‌اطلاعی نماینده مجلس را به رخ او کشید و از او خواست تا نامه را کامل مطالعه کند؛ او خطاب به کوهکن گفت:‌ اولا برخلاف آنچه فرمودید که در پاسخ به شما نگویم نامه را بخوانید، این صحبت روشن است که شما نامه را نخواندید و ان‌شاءالله حتما محتوای آن را ببینید.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: این که مسائل را با هم مخلوط کنید کار درستی نیست. هر وقت به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود می‌گویید مشکل معیشتی دارید. هر مسئله‌ای باید در جای خود حل شود و این طور نیست که فقط به یک بعد جامعه بپردازید.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: از طرف دیگر مسئله نایب رئیسی هیچ ربطی ندارد که ما حرف حق را نگوییم، در موقع اداره جلسه ممکن است ملاحظاتی باشد اما در هر جایی هر نماینده برای بیان نظراتش آزاد است. در این مورد حرف این است که توضیح داده شود و توضیح دادن نیز کار لازمی است و این به معنای حمایت از منافقان نیست.
موج تازه حملات
موج تازه از حملات علیه مطهری از زمانی شروع شد که او در حال سخن گفتن بود و محمد علی پور مختار نماینده کبودرآهنگ، شعار مرگ بر منافق علیه او داد. موج بعدی از حملات با پایان یافتن سخنان علی مطهری آغاز شد و نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی خطاب به او گفت: از آقای مطهری می‌خواهیم، ابتدا ‌مطالب‌شان را در کمیسیون قضایی مطرح کنند آنجا دهها قاضی نشسته‌اند، بعد به رسانه‌ها بگویند، چون ایشان که قاضی نیستند.
دفاع نمایندگان از مطهری
بعد از این حملات پی در پی، مصطفی کواکبییان به دفاع از مطهری برخاست و گفت: تذکر آقای کوهکن وارد نبود و شما می‌توانسیتد در مورد مسئله موردنظر اظهارنظر کنید، بنده شاید سلیقه‌ام نمی‌گیرد چرا آن فایل صوتی در این شرایط منتشر شد؛ اما درست نیست جلوی اظهارنظر نمایندگان گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس نباید اختناق باشد، گفت: یکی از نمایندگان شعار خیلی بدی در مجلس داد در حالی که در زمان آقای باهنر در مجلس، ایشان قبل از هر نماینده‌ای درباره زمین و زمان اظهارنظر می‌کرد و هیچ مانعی هم وجود نداشت.
ادامه حملات
اما حمله‌ها به علی مطهری بدین جا ختم نشد و در حالی که کسی فکرش را هم نمی‌کرد۳۰ نماینده خواستار سلب صلاحیت مطهری از نایب رئیسی مجلس شدند. این مسئله حتی باعث شد تا کسانی که از نامه و نظرات او انتقاد داشتند از او حمایت کنند. همچون غلامعلی جعفرزاده نماینده شهر رشت که در گفتگو با آفتاب یزد در ارتباط با این موضوع می‌گوید: آنچه که هم اکنون مطرح است شکایتی است که علیه علی مطهری شده است و ۳۰نفر آنرا امضا ‌کرده‌اند. مطابق موادی که در این شکایت به آن اشاره شده هیچ اشکالی بر کار آقای مطهری وارد نیست. مطهری در ایفای وظایف خود دچار مشکل نبود ضمن آنکه هر نماینده‌ای حق دارد در مورد مسائل کشور اظهارنظر کند. امکان دارد که بنده در مورد حرف آقای مطهری نقد داشته باشم و آن را صحیح ندانم اما ایشان در انجام وظیفه هیئت رئیسه‌اش تعللی نکرده که براساس آن بخواهند برکنارش کنند. ما باید تدبیر کنیم که ان‌شاءالله دیگر چنین مسائلی پیش نیاید.
وی در ارتباط با اینکه آیا این مسئله را می‌توان دلیلی بر همسو نبودن دولت و مجلس دانست گفت: پیش آمدن چنین مسائلی طبیعی است و وقتی سیصدنفر آدم را یک جا می‌نشانید احتمال دارد چنین اتفاقاتی پیش بیاید. این را نمی‌توان دلیلی بر همسو نبودن دولت و مجلس دانست.
محمود صادقی نماینده تهران نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: چنین مسائلی اهمیت ندارد و آنچه که باید گفت این است که مطهری انسان آزاده‌ای است و این جای تحسین دارد که او با آنکه نایب رئیس شده است همچنان هویت خود را حفظ کرده و دچار محافظه کاری نشده است و عنوان نماینده او را محدود نکرده است. باید گفت کسانی که به ایشان توهین کرده‌اند شان نمایندگی خود را زیرپا گذاشته‌اند و به همه نمایندگان به نوعی بی احترامی کرده‌اند. 
صادقی در رابطه با اینکه آیا مجلس دهم همچون مجلس نهم دارد از دولت دور می‌شود، گفت: مجلس نهم با دهم تفاوت زیادی دارد، هم در بافت و هم در آرایش و فضای تفاهم در این مجلس در بین نمایندگان بیشتر از مجلس نهم است و در کل من فکر می‌کنم زمینه برای همکاری و ایجاد تفام بین جناح‌های مختلف در این مجلس بیشتر شده است. باید گفت که چنین اتفاقات کوچکی نمی‌تواند مسیر تفاهم میان دولت و مجلس را تغییر دهد و مانعی در این بین ایجاد کند.
قانون حامی مطهری
محمدرضا تابش نیز در گفتگویی در حمایت از مطهری می‌گوید: « اصل ۸۴ قانون اساسی می‌گوید که نمایندگان حق دارند در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنند و اصل ۸۶ نیز می‌گوید که نمایندگان در اظهارنظر و رای خود آزادند و نمی‌شود به واسطه نظر یا رای‌شان آنها را تحت تعقیب قرار داد یا توقیف کرد و این دو اصل طلایی پشتوانه بسیار محکمی برای ایفای وظایف نمایندگان است و نمایندگان می‌توانند اظهارات و مکنونات قلبی خود را بیان کنند. افرادی که هر نقد انتقادی را با تمسک به دین و انقلاب منکوب و آن را چماقی می‌کنند که علیه یک گروه و جناح عمل کنند، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و چهره جمهوری اسلامی را مخدوش می‌کنند. این افراد باید از این عقده گشایی‌ها نسبت به هر نظری که مطرح می‌شود دست بردارند.»
۳۰ در مقابل ۲۷۰!
با تمام این تفاسیر باز هم باید گفت که مجلس دهم هنوز هم مجلس معتدلی است و با این اتفاقات کوچک نمی‌توان بر آن برچسب زد چرا که تنها ۳۰ بهارستانی در برابر ۲۷۰ نفر دیگر به مخالفت از مطهری بپا خاستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *