تحصن سه روزه دانشجویان “تربیت مدرس”/ چرا بابت تحصیل رایگان از دانشجو هزینه می‌گیرند؟



دانشجویان تربیت مدرس در اعتراض به لغو قانون سنوات تحصیلی ۳ روز پی در پی دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سه روز گذشته یعنی ۱۴ شهریور ماه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به لغو قانون سنوات تحصیلی، در مقابل ساختمان ریاست دانشگاه تجمع و تحصن کردند. این تجمع مسالمت‌آمیز در حالی برگزار شد که دانشجویان در اعتراض به این موضوع، پلاکاردهایی با شعارهایی که نوشته شده بود، "ریاست دانشگاه کلید دست توست"، "دانشگاه برتریم از همه بدبخت‌تریم"، "آیین چراغ خاموشی نیست" و "اعتراض ما صرفا صنفی است"اعتراض خود را اعلام کردند.

یکی از دانشجویان ارشد تئاتر این دانشگاه، در همین رابطه به خبرنگار ایلنا، گفت: در حال حاضر براساس قانون جدید سنوات، دانشجویان کارشناسی ارشد پس از ترم ۵ و دانشجویان دکتری پس از ترم ۹ باید هزینه‌هایی را بابت غذا و خوابگاه مانند دانشجویان شبانه بپردازند. یعنی بابت تحصیل رایگان به نوعی از دانشجو هزینه گرفته می‌شود.

وی افزود: تعداد دانشجویان حاضر در این تجمع از حدود ۵۰ نفر شروع شد و به تدریج به تعداد دانشجویان اضافه شد و در نهایت حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان در حیاط دانشگاه و مقابل دفتر ریاست تجمع کردند، اما متاسفانه هیچ پاسخی از سوی مسئولان دانشگاه داده نشد و تجمع به روز سوم کشید.

13950614160523648566514

بیانیه دانشجویان معترض به حذف سنوات تحصیلی به شرح زیر است؛

تاکیدات همیشگی رهبران جمهوری اسلامی بر اهمیت و نقش دانشگاه و دانشگاهیان، موجب شده تا تحصیل در دانشگاه یکی از اهداف مهم جوانان کشورمان گردد. از این رو با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه و انکارناپذیر دانشگاه در رشد، شکوفایی و اعتلای نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت و بالندگی کشور و تامین رفاه و آسایش مردم، ضروری است که این نهاد به صورت همه‌جانبه در موقعیت و توانمندی متناسب با این جایگاه قرار بگیرد.

پیرو اجرای بی‌سابقه و شتابزده قوانین سنواتی در دانشگاه تربیت مدرس و فشار ناشی از جریمه‌های مالی، ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرد هم آمده‌ایم تا اعتراض خود را به این مسئله بیان کنیم و از حضور رئیس و معاون محترم دانشگاه تربیت مدرس درخواست داریم؛ در راستای پیشرفت علمی پژوهشی دانشجویان این دانشگاه گام بردارند.

ما دانشجویان خواهان تضییع حقوق مردم و بیت‌المال نیستیم، وابسته به هیچ جناح سیاسی یا حزبی خاص نیستیم و از مسئولان محترم دانشگاه درخواست کاری غیرقانونی و خارج از چارچوب نداریم، فقط خواهان حقوق از دسته رفته خود هستیم.

ما دانشجویان از هیئت رئیسه محترم دانشگاه تربیت مدرس تقاضا داریم، برای رفع مشکلات مالی دانشجویان، تحت پیشبرد اهداف عالی آموزش و پژوهشی دانشگاه‌ها و رفاه حال دانشجویان و فراهم کردن فضایی کاملا آموزشی و فرهنگی و پژوهشی؛ دانشجویان ترم پنجم کارشناسی ارشد و ترم نهم دکترا را مشمول قوانین سنواتی ندانند و جریمه‌های سنواتی را از ترم ششم کارشناسی ارشد و ترم دهم دکترا اعمال کنند، زیرا تنها دانشجویان در به تعویق افتادن دفاع از رساله پژوهشی مقصر نیستند؛ بلکه عواملی به ویژه کمبود منابع کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی و فراهم نبودن امکانات لازم برای دفاع به موقع از رساله و پایان نامه و…. در این امر دخیلند.

تاکید می‌کنیم ما دانشجویان تربیت مدرس بدون گرایش به هیچ جناح سیاسی، گرد هم آمده‌ایم تا مشکل قوانین سنواتی رفع گردد و تا به خواسته خویش نرسیم، در چارچوب تجمعات دانشجویی به اعتراض خویش ادامه می دهیم و اتحاد خود را حفظ می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *