تربت حیدریه میزبان نخستین تور گردشگری زعفران

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: برای نخستین بار در کشور همزمان با فصل برداشت زعفران، تور گردشگری کشاورزی با محوریت زعفران در این خطه برگزار می شود.

به گزارش ایرنا علی محمدی، سه شنبه در آیین نواختن زنگ گردشگری، به مناسبت روز جهانی گردشگری و آغاز هفته ملی گردشگری در هنرستان حجاب تربت حیدریه، افزود: مقدمات کار فراهم شده و با چند دفتر خدمات مسافرتی در مشهد و تهران برای ورود گردشگران علاقه مند به حوزه طبیعت گردی و تجارت زعفران هماهنگی شده است.
وی اظهار کرد: البته در کنار تور زعفران، جاذبه های تاریخی تربت حیدریه و دیگر دیدنی های منطقه نیز به گردشگران معرفی خواهد شد. 
وی گفت: تربت حیدریه از نظر صنایع دستی نیز دارای عقبه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است که متاسفانه برخی رشته ها به دست فراموشی سپرد شده و برخی نیز آن طور که باید و شاید معرفی نشده و در این ارتباط جوانان علاقه مند و به خصوص هنرجویان می توانند کارهای موثری انجام دهند. 
محمدی گفت: از مجموع ۱۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان، تاکنون ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۳۵ مورد آن بنای تاریخی و بقیه محوطه و تپه های باستانی است و برجسته ترین اثر تاریخی این منطقه نیز مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر است.
مدیر آموزش و پرورش تربت حیدریه نیز از ایجاد دبیرخانه دایمی گردشگری در هنرستان حجاب این شهر خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تحقق دستور مقام عالی وزارت مبنی بر '۱۰۰ مدرسه ۱۰۰' دبیرخانه انجام شده است.
سعید نیرویی افزود: نگاه خاص وزارت آموزش و پرورش به موضوع گردشگری گویای این حقیقت است که جامعه فرهنگی و متولیان حوزه گردشگری بر روی جوانان و به خصوص هنرجویان علاقه مند به حوزه گردشگری حساب ویژه ای برای معرفی داشته های تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم باز کرده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: باید بپذیریم که با وجود این همه عقبه و صبغه تاریخی و فرهنگی غنی، در زمینه معرفی این گنجینه بزرگ، کار درخور توجهی انجام نداده ایم.
رجبعلی علی نیا افزود: هنوز در معرفی داشته های خود هزار راه نرفته و هزار کار به ثمر نرسیده پیش رو داریم و لازم است تا انگیزه ها و باورهای درونی خود را در این خصوص تقویت کرده و به منصه ظهور برسانیم.
وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ گردشگر یک شغل جدید ایجاد می شود، گفت: افرادی که دارای اقامتگاه های مازاد به خصوص در روستاهای مسیر گردشگری هستند، می توانند با رعایت مقررات و ضوابط این اقامتگاه ها را به محل اقامت و استراحت گردشگران تبدیل کنند.
شاخص ترین محصول کشاورزی منطقه تربت حیدریه که از نظر گستره کشت در ایران و جهان رتبه نخست را به این خطه اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن محصول صورت می گیرد. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم است که میزان تولید سالانه آن در این شهرستان به ۳۲ تن زعفران خشک می رسد.
شهر ۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *