انتقاد باستانی به حضور انحصاری یک جناح در رسانه ملی

 

در خبرها آمده بود معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در برنامه «دورهمی» مهران مدیری شرکت کرده و این برنامه ضبط شده است، اما مسئولان صداوسیما اجازه پخش به آن ندادند. البته هنوز رسانه ملی در این باره توضیحی نداده است. هفته گذشته نیز حسن روحانی، رییس جمهور در جریان سفر به قزوین، از صداوسیما و رسانه‌ها انتقاد کرد که واقعیت‌های ایران در یک سال گذشته را علیرغم شرایط سختی که وجود داشته است، به مردم نمی‌گویند.

قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات) در گفت‌وگو با ایلنا، رفتار رسانه ملی را خارج از قواعد حکمرانی ارزیابی کرد و گفت: دولت برآمده از رأی ملت، به طور طبیعی باید بتواند از ابزار ارتباطی صداوسیما استفاده کند و برنامه‌های خود را پیش ببرد. اینکه چرا دولت از عملکرد رسانه ملی رضایت ندارد، به ساختار سازمانی این رسانه برمی‌گردد. برونداد برنامه‌های صداوسیما نشان می‌دهد، این رسانه در کنار دولت نیست، بلکه در کنار مخالفان و منتقدان دولت است.

وی افزود: وجود منتقد برای دولت یک نعمت و یک فرصت است و ضریب موفقیت دولت را بالا می‌برد، اما مساله در اینجاست که منتقد دولت، نباید خود حاکمیت و ابزارهای تبلیغاتی متعلق به آن باشد. وقتی ملت به فردی رأی می‌دهد تا دولت تشکیل دهد، همه امکانات ملی باید در کنار او باشد و البته منتقدان هم با امکانات حزبی و تشکیلاتی خود به نقد دولت بپردازند؛ نه اینکه رسانه ملی، سردمدار و خط دهنده مخالفان دولت شود و نه تنها به برنامه‌های دولت کمک نکند، بلکه نقش تخریبی ایفا کند.

باستانی، فرهنگ سازمانی رسانه ملی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما، شرط ابقا و ارتقا و پیشرفت اداری برای مدیران و کارکنان آن است که در خط فکری خاصی باشند؛ همان خط فکری که در انتخابات دوره گذشته فقط چهار میلیون رأی کسب کرد و شکست خورد. این فرهنگ سازمانی تحمیلی، باعث شده است در رقابت‌های سیاسی، خود صداوسیما، یک طرف ماجرا باشد. اصولاً رسانه ملی باید تا حد ممکن بی‌طرف باشد و همه نقش‌آفرینان عرصه سیاست را به یک چشم بنگرد. فرهنگ سازمانی موجود، چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، بنابراین وقتی در انتخابات، یکی از طرفین شکست می‌خورد، آن شکست به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود، درحالیکه چنین رسانه‌ای، دیگر نمی‌تواند ملی باشد و امکانات عظیم آن در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گیرد که در انتخابات، از مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، پاسخ منفی گرفته‌اند. این شیوه عمل، رسانه ملی را نزد مخاطبان بی‌ارج و کم‌اعتبار می‌کند و باعث ریزش مخاطب و جذب آنها به رسانه بیگانه می‌شود.

   این استاد دانشگاه در خصوص علت جلوگیری از پخش برنامه دورهمی با حضور خانم ابتکار گفت: خط‏‌کش‌هایی که متولیان تأیید برنامه در صداوسیما در دست دارند، اغلب جناحی و سیاسی است. بنابراین در آن ارزیابی، معاون رییس جمهور دولت مستقر، اجازه حضور در برنامه ندارد، اما مخالفان در بیشتر برنامه‌های سیاسی و غیرسیاسی حضور همیشگی دارند. در سال ۹۲ پیش از انتخابات، آقای حداد عادل، در برنامه خندوانه،حضور داشت ، درحالیکه ایشان یکی از کاندیداهای مطرح بود. در فرهنگ سازمانی موجود صداوسیما، آقای حداد عادل و همفکران ایشان، اجازه دارند در هر زمانی و در هر برنامه‌ای حضور داشته باشند، اما خانم ابتکار و مانند ایشان در سپهر سیاسی کشور، جای چندانی در برنامه‌ها ندارند.

باستانی از مسئولان صداوسیما خواست، برای ارتقای جایگاه رسانه ملی، با اصلاح وضع موجود، فرهنگ سازمانی سوگیرانه را کنار بگذارند و اجازه دهند همه فعالان عرصه سیاسی کشور، امکان حضور پیدا کنند تا هم اعتبار صداوسیما نزد مردم بالا برود و هم نقش درست حاکمیتی خود را بازیابد.

وی اضافه کرد: در دوره آقای دکتر عسکری، وضعیت صداوسیما نسبت به قبل بهبود یافته است و تا حدی در مقابل زیاده‌خواهی ، حتی‌الامکان مقاومت می‌شود. من فکر می‌کنم، افرادی وجود دارند که می‌توانند در این مسیر به صداوسیما کمک کنند. در هر حال به نفع نظام است که رسانه ملی آن مورد اعتماد و تأیید همه نقش‌آفرینان سیاسی کشور باشد و بتواند نقش ملی خود را به خوبی و به درستی ایفا کند.

وی گفت :به نظر می‌رسد در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما، شرط ابقا و ارتقا و پیشرفت اداری برای مدیران و کارکنان، آن است که در خط فکری خاصی باشند؛ همان خط فکری که در انتخابات دوره گذشته فقط چهار میلیون رأی کسب کرد و شکست خورد. اصولاً رسانه ملی باید بی‌طرف باشد و همه نقش‌آفرینان عرصه سیاست را به یک چشم بنگرد.

قادر باستانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *